Jump to content

Herdetid for Epoxy skrogreparasjon (i 6 grader)?


snekkerbod

Recommended Posts

Har fått en sprekk i siden på båten (16 fot) som oppstod under frakt på båthenger. Skal bruke West System epoxy med glassfiberduk til å reparere sprekken. Blir vel 3-4 lag med duk vil jeg tro.

 

Spm mitt er hvor lang herdetid må jeg påregne før jeg 1) kan slipe og 2) overmale med bunnstoff?

 

Er meldt 6-7 grader på dagtid i Langesundområdet de neste dagene og nær 0 nattestid. Er dette for kaldt til å kunne starte reparasjonen? Har mulighet til å sette på en kvartsvarmer i kortere perioder. Vil dette hjelpe på herdetiden og vil det evt påvirke styrken til det reparerte området (i positiv retning), eller vil epoxyen da kunne bli for sprø?

 

Takker for alle innspill. Har prøvd å søke på 'herdetid epoxy' med heller dårlig resultat.

 

8b9ea03f.jpg

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er hva som står om Biltema sin epoxysparkel iallefall:

 

komponent, løsemiddelfri epoksysparkel for reparasjon og sparkling under og over vannlinjen. Helt vannbestandig. Kan brukes på eksisterende polyester- eller epoksyarbeid. Velegnet ved sparkling og reparasjon av skader og sprekker, ved utjevning av hull og ved forebygging av plastpest. God vedheft på polyester, epoksy, metall og tre. Hurtigherdende og lettslipt. Høy fyllingsgrad uten å renne, i opptil 2,5 cm sjikt. Bør ikke sparkles på tre som har stor bevegelighet. 2 x 500 ml. Bruksanvisning: Underlaget må være rent, tørt og fritt for smuss og fett. Slip lett og/eller vask med Aceton 36-707. Bør ikke brukes ved luftfuktighet over 80 %. Farge: lysegul Blandingsforhold: 1:1, skal ikke fortynnes Påføringstemperatur: min. 10 °C, maks. 30 °C Potlife: ca. 30 min. ved 20 °CVed temperatur: 10 °C 15 °C 20 °C 30 °C Kan oversparkles etter: 7 h 5 h 3 h 2 h Kan overmales etter: 7 h 5 h 3 h 2 h Fullt slipbar etter: 72 h 48 h 24 h 18 hFull gjennomherding: etter ca. 7 dager.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått kjemien her, er tokomponent epoxi slik at man blander forekjelleige molekyler som "hører sammen". De finner hverandre når epoxyen herder og danner nye molkyler som gjør massen stiv og sterk. Denne prosessen tar litt tid, og molekylene som beveger seg mot hverandre utvikler også sin egen varme.

 

Jeg tror det er viktig å få igang herdeprosessen raskt, for når massen blir gradvis stivere etter hvert som molkylforbindelser dannes, blir det tyngre for de gjenværende molkylene å bevege seg mot hverandre etter hvert som massen stivner. Starter herdeprosessen langsomt ved lav temperatur, vil ikke styrken bli det samme som hvis man starter ved minimum 12-15 grader.

 

Men så lenge molkylene klarer å forflytte seg gjennom massen, vil prosessen komme i gang på nytt straks man får over 12-15 grader i massen. Selve herdeprosessen kan altså stoppe og komme igang igjen over lang tid. Men da har man i mellotiden en bløtere epoxy. Hvor lang tid man kan vente på sommertemperaturer før det er for sent å få i gang og fullføre hele herdeprosessen, vet jeg ikke.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Er sprekk igjennom. Vann kommer inn i dobbeltskroget. Tenkte å slipe ned top coaten, legge tre lag med duk og bruke en 500w arbeidslampe som jeg setter på en automatisk strøm-timer: 15min av 15 min på i noen timer. Burde generere varmen som skal til for å få i gang en stabil prosess.

Link to post
Share on other sites

Jeg tilbragte en 17 mai på midten av nittitallet på båthavna i snøvær og minusgrader. Hadde reparert en kjølskade dagen før, og båten måtte sjøsettes den 18. Sto med arbeidslampe på 500 w og varmluftpistol, men epoxien ville bare ikke hedre. headbang.gif Anbefaler det ikke. Ville ventet.

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut. Om jeg legger epoxyen på om morgenen så får jeg 6-8 grader i lufttemperatur gjennom dagen i tillegg til varmen fra en arbeidslampe; til sammen en temp mellom 15 og 30 grader i 5 til 8 timer. Regner med at det er tilstrekkelig. Er jo tørt og fint nå og da får lappingen et par uker til å bli gjennomherdet i 0 til 10 grader.

 

Er en arbeidskabal som må gå opp når båten ligger på hytta og jeg ikke har så mange ledige weekend'er fremover for å jobbe med dette før sjøsetting :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips. Nå har jeg slipt bort topcoat'en og kommet meg ned til den gamle glassfiberen og burde være klar til plastring.

 

9e97db6b.jpg

 

Er det noe spesielt jeg burde passe på langs kantene? Tenkte på om epoxy'en skal overlappe den gamle topcoat'en?

 

Skal i hvertfall ikke overlappe duk på eksisterende topcoat. Men siden jeg tross alt også har slipt bort litt av topcoat'en og gjort denne tynnere i overgangene er det kanskje en idè å legge epoxy èn centimeter inn på den gamle topcoat'en? Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Ingen fare om du får epoxy inn på den gamle gelcoaten, bare pass på å få nok overlapp med dukene inn på frisk glassfiber rundt hele skadestedet! Ville kanskje slipt litt lengre ut nedenfor steglista!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Et lite tips; siden det er ei jolle. Dekk den til og sett en vamveovn inni slik at hele skroget blir varmet litt opp :thumbsup:

 

Rent bortsett fra det, hvorfor ikke reparere med polyester og csm (vanlig hugget matte) som båten antagelig er bygget av?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...