Jump to content

yr.no - vindobservasjoner og målestasjoner


bliss X

Recommended Posts

På yr.no kan man få opp noen vindobservasjoner hvis man søker etter værvarsel for et sted. Nederst under selve varselet står det:

 

Observasjoner fra de nærmeste målestasjonene f.eks:

 

Torungen fyr målestasjon, Temp: 5, vind: Frisk bris, 9 m/s fra sør-sørvest: kl: 17

 

Det ser ut som disse alltid oppdateres hver hele time, men kan man stole på at de virkelig oppdateres?

Finnes det noen samlet oversikt noe sted over målestasjoner og vindobservasjoner?

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som disse alltid oppdateres hver hele time, men kan man stole på at de virkelig oppdateres?

Dersom ikke, ville det vel å være å anklage DNMI for å ljuge? Hvorfor betviler du fagfolkene fra DNMI (med sikkert like lang faglig utdannelse som hva du har) for det? Og for all del, jeg er ikke meteorolog, men elektronikkingeniør og forsvarer mine kunnskaper.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regner med at dette går automatisk, så det var ikke fagfolkene jeg tenkte på men stabiliteten på teknologien. Slike målestasjoner utsettes for en del påkjenninger. Fant en stasjon som ikke var oppdatert på noen timer mens de i nærheten var oppdatert så da stemmer nok klokkeslettene. Noen som kjenner til en samleside på yr for målestasjonene?

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har funnet noen komplett samleside for vindobservasjoner fra fyr jobber jeg med å lage en.

De fyrene jeg har funnet så langt for Sør Norge er:

 

Gullholmen

Strømtangen

Færder

Svenner

Jomfruland

Lyngør

Torungen

Oksøy

 

Non som kjenner til fyr med tilgjengelig målestajon som jeg ikke har fått med meg på denne strekningen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...