Jump to content

Prosjekt: Powles 36

KapteinOlsen

Recommended Posts

Vil først starte med og si Hei, da jeg er ny bruker av forumet

:smiley:

Har kjøpt meg en Powles36 med 2x VP TAMD 60B fra 1981.

Dette er modellen med 1 sovekabin og "mannskapslugar" med nedgang fra dekk.

Båten har vært under vann (ferskvann) for 5 år siden, denble da pumpet tom og satt på land for tørking og rengjøring, bytte av ødelagtutstyr og overhaling av motorer.

Forrige eier klarte når han fikk båten utpå i fjor sommer å plante den på et skjær og ødelegge girkasser, propeller,akslinger og et bøyd ror.

Er også råte i treverk rundt noen av vinduene og teak dørken bak må byttes ut, da den er full av dårlige bord og stygge hull etter gamle luke hengsler og skruer.

Er noen små lekkasjer fra fly og inn i salongen. Er mye vannskadet treverk som må byttes ut og noen mindre glassfiber skader som skal lappes.

Jeg ser på prosjektet som en halvfabrikata med motorer og noe utstyr.

Planen er i løpet av året:

1. Tømme båten, rengjøre, montere baug thruster ogreparere skader

2. Rive/demontere gammel/ødelagt innredning og utstyr

3. Isolere lyd og varme, bytte vinduer/tetningslister og dekksluke

4. Bygge om til 2 sove kabiner større bad og størrebysse

5. Legge opp nytt el anlegg med landstrøm og lading

6. Ny innredning og belysning

7. Reparere/forsterke akterdekket og legge ny dørk

8. Ny større badeplattform og Bytte diverse skrog gjennomføringer og lufteventiler

9. Overhale og glassblåse motorene og lakke de opp igjen

10. Montere motorer, drivverk og styring

11. Montere diseltanker og lense pumper

Nyere utstyr som fulgte med:

Ankervinsj med fjernkontroll 2010, 4stk 12v batterier 110A 2011(2 start + 2 forbruk), 80L varmtvannsbereder 2011, Wallas diselvarmer 2011,Batterilader 2011,

Elektrisk toalett og septiktank med El pumpe 2011,Kartplotter med kart 2011, Komfyr med 4bluss og kjøleskap 2008, Bensin aggregat 2011.

Sikkert noe jeg har glemt i farta.

1000L disel tank (500+500), 800L vanntank, Septiktank husker jeg ikke størrelse på i skrivende stund.

Dusj på bad og badeplattform

Noe reserve deler til motorer (reimer/filtere/impellere+++)

Her kommer noen bilder av prosjektet

img_7568.jpgimg_7571.jpgimg_7572.jpgimg_7574.jpgimg_7508.jpgimg_7444.jpgimg_7446.jpgimg_7447.jpgimg_7452.jpgimg_7470.jpgimg_7503.jpgimg_7421.jpgimg_7430.jpgimg_7459.jpgimg_7486.jpgimg_7422.jpgimg_7467.jpgimg_7468.jpgimg_7582.jpgimg_7441.jpg

sterkt pågangsmot her ja! fikser opp en gammel Ancas Queen 30 selv.. så morro å se flere! lykke til! bra med planer..

følger med videre ;)

1987 - Princess Riviera 36 VP61A 306hk THE FAT RAT

1966 - Ancas Queen 30", 200hk VP AD41P med DP-E "ROYAL SEA" https://baatplassen.no/i/topic/88749-prosjekt-ancas-queen-30/ 

1996 - Sun Raider Vannscooter, 9" 40hk Yamaha Autolube, Turboshot Stålprop

Flott båt det der men langt fram før den blir helt 100.

Har selv vurdert Powles flere ganger men de få som har vært i markedet har vært hysterisk høyt priset i forhold til tilsynelatende tilstand og utstyr.

..og.... Velkommen til Båtplassen :cheers_wine:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Pene klassiske linjer! Men du har ikke bare fått deg en hobby! Du har fått en livsstil! Men om det er en sånn båt du har drømt om så kjør på!, her er det masse å ta tak i! Ser ut som alt av stål og treverk må byttes ut eller renoveres. Først ville jeg renska båten av alt løst av dørker og innredninger gått over skrog og gjennomføringer. Hva var grunnen til at den sank? Ser ut som du får en stor jobb med ledningsnett og tekniske instalasjoner som ser rett og slett veldig slitent ut. Vi andre her på båtplassen får bare komme med råd og tips og forhåpentligvis gode tilbakemeldinger! Velkommen til forumet og lykke til med prosjektet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takker for tilbakemeldinger :smiley:

Ja er enig at den har fine linjer og med en skikkelig rengjøring og montering av skrog gjennomføringer som er skrudd av utvendig, vil den nok se betraktelig bedre ut.

Planen er jo å renske ned til beinet og bygge opp på nytt.

Kan si at jeg fikk en meget god pris på dette prosjektet, betalte strengt tatt kun for det nye utstyret ombord. Så jeg har et romslig budsjett når det kommer til restaurering.

Har også noen flinke venner som hjelper til med rydding, tekniske tegninger, konstruksjon/støpe arbeid, El anlegg med koblingsskjema, bæring av tungt utstyr og mye mer :cheers:

Er 2 uker siden jeg kjøpte den nå, så har skjedd mye fra bildene ble tatt.

Båten er tømt for løse gjenstander og søppel, tatt ut diseltanker, batterier, kjøleskap, komfyr, skjært ut de råtne platene i mannskapslugaren og pussa "til beinet", rivd ned mesteparten av sovelugaren og skjært ut veggen inn til mannskaps lugaren.

Har nesten fått vekk all den dårlige teaken på akterdekket og fjærnet en del gammel kabling og slanger som ikke var i bruk.

"nye" girkasser har jeg fått tak i og tunell til baugthruster kommer til uka. Får låne utstyr til å måle opp og lage huller til tunellen av Maritim i Arendal.

Har tatt mange bilder for å dokumentere hva som blir gjort, så det vil komme fortløpende (tar bare litt tid å få lastet opp).

@Porsche

Har allerede vært der inne å hentet litt inspirasjon, men takk for link alikevel :wink:

• 5 måneder senere...
  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...