Jump to content

må batteri vere godt opplada for og få starte påhengsmotor?


Proxor

Recommended Posts

jeg snakker om det flere hevdet her: at du mister 7000hk, motordata, at bilen din tror den er en FIAT.

 

Dette er nok noe som bare foregår oppe i ditt lille hode, det er ingen her som har hevdet noe i nærheten av det du antyder her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er nok noe som bare foregår oppe i ditt lille hode, det er ingen her som har hevdet noe i nærheten av det du antyder her...

 

Siden du nevner det har jeg faktisk et ganske stort hode, kanskje mindre innhold, men dog takk størrelsen er fin :)

 

Jeg tolket det slik at de nærmest skremte bort trådstarter fra å koble ifra batteriet i 5 min for å gjøre en kjapp test. Det er ikke riktig å gjøre når manualen sier:

 

If the battery has been disconnected the vehicle may exhibit some unusual driving characteristics for approx. 8 kilometres (5 miles) after reconnecting the battery.

This is because the engine management system must realign itself with the engine. Any unusual driving characteristics during this period may be disregarded.

Link to post
Share on other sites

hehe ja ble populær denne tråden:)

Fint om noen som kan forklare litt bedre hvordan eg får ut styrekabelen for og smøre, skal eg dra den stanga som går igjenom motor ut først? og så vil eg kunne dra ut kabelen? er den festet inne i styresnekka eller er det bare og dra ut?

 

Hvis du ser under rattet i boksen der, så er kabelen mest sannsynlig festet med en eller to bolter akkurat der kabelen går inn.. Løsne disse boltene og sving på rattet sånn at kabelen kommer ut...

Neste er bak med motoren der du mest sannsylnlig har styringen gjennom motoren med en arm tilbake på motoren. fjerne armen, løsne mutteren der kabelen går inn på motoren, Dra denne ut.

Fest et tau i kabelen oppe med konsollen, deretter dra kabelen ut..

 

For å løsne den kan et tips være å lage en trakt i rattenden på kabelen og fyll den med motorolje til det renner ut i alle retinger. La den stå litt og prøv å dra den løs. Hvis den løsner så kan litt av oljen ligge igjen i kabelen for smøringen sin del :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ref innlegg #7 'har det hendt 2 ganger at den plusseli har speeda opp til normalt.' Med slik info må en gå ut ifra batteriet er godt nok uavhengig om batteriet faktisk er slitent eller ikkje. Så desse expertene som kaster seg inn i debatten ETTER ting nå tilfeldigvis fungerer med 'fasiten' kan heller gå å ta seg ei pølse. Den typen etterpåkloke kjenner vi på lang lei og har ingen verdi.

 

Ellers oppfattet eg også denne tar du ut batteriet fra Mondeoen så blir det en 20 minutt lang kritisk prosess med diverse hemmelige og mystiske prosedyrer som må gjennomføres ellers blir nærmeste hugger trolig neste stopp

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers oppfattet eg også denne tar du ut batteriet fra Mondeoen så blir det en 20 minutt lang kritisk prosess med diverse hemmelige og mystiske prosedyrer som må gjennomføres ellers blir nærmeste hugger trolig neste stopp

 

Da har du oppfattet det hele unødig vanskelig. Prosedyren består i å holde motoren på forskjellige turtall i et visst antall sekunder/minutter for å gjenopprette tomgangsinnstillinger etc. Overhode ikke noe stort problem, mitt poeng var bare at det ville være greiere å bruke et batteri fra et annet sted enn bilen. Og at det var litt mer enn en justering av klokka som skulle til etterpå. Men all denne unødige kveruleringen har tatt fokuset bort fra trådstarters problem, og det var jo slett ikke meningen....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Plutonium : Ref innlegg #7 'har det hendt 2 ganger at den plusseli har speeda opp til normalt.'
Det er vel ikke så uvanlig det selv om batteri er dårlig. Husk at det stod på lading og det var jo bare tiltmotoren, ikke startmotoren som speeda opp.
Joerg : Så måtte man bare sjekke i etterkant hvorfor at batteriet ha vært gåen etter bare et år

siden det kan ha forskjellige grunn.

Årsaken kan jo ligge her:
Kurt-Inge : einaste problemet eg hadde dem 3 første gangene eg slo in strømmen da var at starteren begynte og gå av seg selv når eg slo in strømmbryteren,
En teori kan være at trådstarter gjør ett startforsøk med ett batteri som ikke er helt på topp. Selve motoren har stått lenge og har kanskje satt seg litt. Releet slår inn, men motoren tørner ikke. Uten at trådstarter merker det ligger startreleet på, og tapper batteriet så lenge hovedstrømbryter er på. Det kan ha gitt batteriet nådestøtet, avhengig av hvor lenge strøm har vært tilkoblet.

Først når det nye batteriet var på plass oppdager han at releet ligger på.

Bare en teori dette da.

Link to post
Share on other sites

Ja? kan du engelsk kanskje?! jeg snakker ikke om selviniasiseringen av systemet, jeg snakker om det flere hevdet her: at du mister 7000hk, motordata, at bilen din tror den er en FIAT. DETTE LAGRES I FLASH/ EPROM som igjen er alla en minnepenn som IKKE slettes av å IKKE ha strøm, heller tvert imot.

 

Nå synes jeg denne tråden hadde fortjent å dø i fred, men siden du spør meg direkte: Ja, jeg kan engelsk. Jeg innbiller meg dessuten at jeg er forholdsvis stødig i norsk, og med leseferdigheter ikke nevneverdig under gjennomsnittet. Allikevel sliter jeg med å finne referanser til tap av motorkraft og påfølgende identitetskrise. Det at motorens overvåkingssystem mister kalibreringsinformasjon (som av veldig gode grunner IKKE ligger i EEPROM) vil jeg faktisk driste meg til å påstå at faller inn under definisjonen "tap av motordata", om enn gjenopprettelig, men meg om det.

Link to post
Share on other sites

Med slik info må en gå ut ifra batteriet er godt nok uavhengig om batteriet faktisk er slitent eller ikkje. Så desse expertene som kaster seg inn i debatten ETTER ting nå tilfeldigvis fungerer med 'fasiten' kan heller gå å ta seg ei pølse. Den typen etterpåkloke kjenner vi på lang lei og har ingen verdi.

 

Du har rett i at man kan tenke seg at det kan består noe mulighet for at feilkilden er en og det samme for både start og trimm,

men det er allerede alt.

 

Tilt-/trimmotorer trekker noe mellom 10 og 30A mens en startmotor tar seg gjerne mellom 120 og 600A.

Dvs. at man kan trimme også med en nesten komplett tom batteri mens en starter likevel ikke behøver å gjøre et pip.

 

Siden du snakker om etterklokskap kunne du også ha prøvd å være klok på forhånd.

Dvs. å anbefale og forklare noe nok så enkelt og korrekt måling isteden for å anbefale eller støtte eksperimentering.

Det siste er nemlig eksakt det som vises hvor omfangsrik kunnskapen av noen er.

 

Så, ønsker en å profilere seg da holder det med å begrense seg på tekniske forklaringer og konstruktive løsningsforeslag.

 

God påske! :easter:

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

noen ganger når eg skal starte er det såvidt det er liv og da er det også bare ei glo i lyset mens 30 sekunder etterpå sviver det så det griner. Kan det være batteriet?

 

En ting er iallefall sikkert , eg vil aldri benytte dine tjenester eller kunne anbefale de på noe vis til folk eg kommer i kontakt med. Så ille unner eg ingen

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan ha flere grunn, fra spenningsfall pga. dårlige kabler og kontakter, over kullbørster eller viklinger, inslagsrelé, eller ja, t.o.m. batteriet som blir varm mens belastningen og yter derfor mer spenning.

 

Men ellers, så hyggelig å se deg på BP.

Med slike innlegg og denne oppførselen bidrar du mye til god stemming.

 

Og takk for at du ikke vill bli min kunde, da setter jeg ekstra stor pris på. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Strekkfisken: batteriet har vert kobla fra av forige eiger så nei, koblet det først til hindagen da eg kjøpte båten og det var dødt, satt det på lading men laderen stoppet på 2,5 og jekk ikke lavere, da eg prøvde starte og med det batteriet fekk eg verken start eller fekk tilta motor borsett fra 2 ganger etter 100 forsøk så va det liv i tilten i 2-3 sek hvor den jekk som normalt men skjedde forsatt ikke noe når eg vridde om nøkkel.

Med det samme eg skiffta over til det andre batteriet funket allt borsett fra av at starteren slo seg på og jekk dem 3 første gangene eg slo in strømmen, 4 gangen sluttet den og gjøre det heldigvis og den har fungert fint nå med det andre batteriet, har starta den idag og uten problem og senka og heva motor uten problem.

 

MEN nå er jo batteriproblemet mitt løst så nokk om det:D takk til alle som deltok:p

 

Einaste eg må få løst nå er og få skiffta styrekabel, evnt kansje hele styresnekka og da den glipper om man tar litt i, men butikkene er jo stengt, og så håper eg for guds skyld at eg ikke må ha båten på land og av med hele motor for og klare få stanga beint innpå motor sia den komme bare ut fra eit hull på sida der.

prøvde skru laus den stanga som jekk gjennom motor idag men med bare 1 skifftenøkken jekk bare allt rundt, så trenger vell ein til skifftenøkkel til og holde igjen i ene mutteren vesidenav der mens eg skrur, håper båtforetningen er åpen ei lita stund imorra?? eller er allt stengt imorra og?

Link to post
Share on other sites

Kurt-Inge : Med det samme eg skiffta over til det andre batteriet funket allt borsett fra av at starteren slo seg på og jekk dem 3 første gangene eg slo in strømmen,
Det var dette jeg heftet meg med. Starter slår seg ikke på bare med å slå på hovedstrømmen. Altså har releet satt seg fast i på-posisjon før du koblet til det nye batteriet. Når tid dette har skjedd, og hvorfor er ikke godt og vite. Hvis det ikke slo seg på før du dreide tenningsnøkkel til start, blir det en annen sak.

 

Men som du sier fungerer jo dette nå og er sikkert ikke noe å hefte seg ved. :smiley:

 

Ellers ser jeg du referer til strekkfisken og det er ikke sikkert han står inne for mine teorier. Jeg kan ikke se han har skrevet noe om akkurat dette i denne tråden, så regner med det var mitt innlegg du siktet til.

 

Håper det går greit med styringa :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...