Allan E Startet 12.Mars.2003 Del på Facebook Startet 12.Mars.2003 Jeg har en seilbåt, 32 fot, stål, den har et ror hvor et 60mm rør er en del av selve roret(rorstamme). Dette røret går fra flyndre og help opp til dekket. Ca 5 cm under dekk er hydraulikk sylinderen for svingingen festet. Der rorstammen går inn i båten er det sveist inn et litt større rør som går opp mot dekket, stopper ca 15 cm under dekk. Så under drift vil det stå vann mellom nedre del av disse to rørene. Røret som er festet til roret Ø60 er den fremste del av roret og alle krefter som virker på roret kommer aktenfor her. Jeg reagerte når jeg så dette men i ettertid er det kanskje ikke så galt allikevel. Er dette en helt grei måte å arrangere roret sitt på, eller ville dere ha modifisert dette. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2003 Del på Facebook Svart 12.Mars.2003 Ut i fra din beskrivelse sitter jeg igjen med to spørsmål som egentlig er nokså avgjørende: 1. Hvordan er nedre delen av rorbladet støttet for sidevis bevegelser? Hvis det ikke har god sidevis støtt så vil kreftene under svinging overføres til det røret som er fastsveist til skroget og som virker som en hylse for rorstammen. 2. Hvordan er det ovennevnte røret festet innvendig i båten, er det godt avstivet sidevis? Konklusjonen er at siden det er sidekreftene som virkelig betyr noe i denne sammenhengen, så må du på ett eller annet vis få overført disse sidekreftene til skroget og det vil vanligvis måtte gjøres med noen skråavstivere, noen kneplater eller tilsvarende innsveiste forsterkninger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 12.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2003 Det er en flyndre under propellen som er meget solid, der er roret lagret opp. Men hvordan det er med avstivinger under dekket er jeg litt usikker på, heller lite tror jeg. Denne seilbåten har aksel og fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2003 Del på Facebook Svart 12.Mars.2003 Hvis du har en stødig og solid "flyndre" under propellen - det som vi ofte kaller en "hæl" - da er du et godt stykke på vei, etter som den kan ta opp store deler av bøyemomentet som genereres av roret. Jeg tror allikevel at du skulle la en som har noe kjennskap til mekanikk, stål og sveising ta en liten titt, bare for sikkerhets skyld - for hvis så galt skulle skje at roret bryter rorkisten løs fra skroget, da får stålbåten omtrent samme flyteevne som et strykejern. (Hvis du ikke har et godt vanntett skott som skiller denne delen av skroget fra det øvrige, men det har du ikke nevnt noe om.) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 12.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2003 He he viktig poeng Nei det er desverre ikke noe vanntett skott her så et eventuelt brudd her vil få katastrofale følger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.