Jump to content

Forbruk Yanmar?


Hanto

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg loggbok, og i den skal jeg føre inn div data på båten. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg å anslå dieselforbruket ved full fart og ved marsjfart. Motoren er en Yanmar 2qm20 på 22 hk. Jeg har aldri regnet noe på det , men den bruker ikke mye! Kan det være ca 1,5l pr t på marsj?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Hanto!

Når du har ført loggbok ei stund og notert gangtimer, distanser og dieselfylling vil du nettopp få riktige tall for forbruk, både pr time og pr Nm. Ellers er visst et anslag for dieselforbruk ca 80 gram pr Hk/time?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ellers er visst et anslag for dieselforbruk ca 80 gram pr Hk/time?

mvh

JanS

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. :wink::cheers:

 

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt Det vil igjenn sei ca 4,95 liter når du tar ut 22Hk.

På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse.

Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time.

 

PS .P.g.a. skrivefeil oppgav eg max forb. til 5.95 Det riktige er 4.95 l time.

 

 

Steinar

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt  Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk.

Mener spesifikk egenvekt på diesel/marine fuel er 0.87-0.90. Da endrer regnestykket seg litt og en grei tommelfingerregel er 0.2 L/Hk/T.

 

Ved full last på 22 hesteren skal den da bruke ca 4.4 L/T

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. :wink:  :cheers:

 

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt  Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk.

På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse.

Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time.

Steinar

<{POST_SNAPBACK}>

Takk! god helg :cheers:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har hatt samme motoren i mange år, men ikke målt helt nøyaktig.

Hvis du senker  turtallet på marsjfart  ca. 250 o/min. i forhold til dagens maxturtall, tror jeg forbruket blir ca. 3 liter i timen  ved ca. 6.5 knop. På max. vil jeg anta 4,5-5 liter.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er notert i boka! Jeg har en følelse av at det nok stemmer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg loggbok, og i den skal jeg føre inn div data på båten. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg å anslå dieselforbruket ved full fart og ved marsjfart. Motoren er en Yanmar 2qm20 på 22 hk. Jeg har aldri regnet noe på det , men den bruker ikke mye! Kan det være ca 1,5l pr t på marsj?? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

På side 1 på denne brosjyren kan du finne ut av forbruket ditt. Litt vanskelig å lese på PC. Bedre dersom du skriver den ut. http://www.yanmar.com/marine/pdfs2/123GM.pdf

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I familens Viksund 660 hadde vi en slik motor, ble målt til et forbruk på 4 l pr time ved marsjfart over mange år.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...