Hanto Startet 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2005 Jeg har kjøpt meg loggbok, og i den skal jeg føre inn div data på båten. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg å anslå dieselforbruket ved full fart og ved marsjfart. Motoren er en Yanmar 2qm20 på 22 hk. Jeg har aldri regnet noe på det , men den bruker ikke mye! Kan det være ca 1,5l pr t på marsj?? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Hei Hanto! Når du har ført loggbok ei stund og notert gangtimer, distanser og dieselfylling vil du nettopp få riktige tall for forbruk, både pr time og pr Nm. Ellers er visst et anslag for dieselforbruk ca 80 gram pr Hk/time? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
rogeri Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Går utfra at du Jan,mener 180g/hk/time!!! Godhelg! Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Ellers er visst et anslag for dieselforbruk ca 80 gram pr Hk/time? mvh JanS <{POST_SNAPBACK}> Hei. Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt Det vil igjenn sei ca 4,95 liter når du tar ut 22Hk. På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse. Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time. PS .P.g.a. skrivefeil oppgav eg max forb. til 5.95 Det riktige er 4.95 l time. Steinar Redigert 14.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk.Mener spesifikk egenvekt på diesel/marine fuel er 0.87-0.90. Da endrer regnestykket seg litt og en grei tommelfingerregel er 0.2 L/Hk/T. Ved full last på 22 hesteren skal den da bruke ca 4.4 L/T Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hanto Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Hei. Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk. På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse. Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time. Steinar <{POST_SNAPBACK}> Takk! god helg Redigert 14.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Hei. Har hatt samme motoren i mange år, men ikke målt helt nøyaktig. Hvis du senker turtallet på marsjfart ca. 250 o/min. i forhold til dagens maxturtall, tror jeg forbruket blir ca. 3 liter i timen ved ca. 6.5 knop. På max. vil jeg anta 4,5-5 liter. Redigert 14.Januar.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Har en Yanmar 33HK. Har fått opplyst at denne bruker ca 4l/t på marsj. Din vil vel ligge en del under dette... Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Au au-- her var visst "prentesvarten " ute. Men her på forumet blir slikt fort observert og rettet. Det er bra! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Hanto Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Hei. Har hatt samme motoren i mange år, men ikke målt helt nøyaktig. Hvis du senker turtallet på marsjfart ca. 250 o/min. i forhold til dagens maxturtall, tror jeg forbruket blir ca. 3 liter i timen ved ca. 6.5 knop. På max. vil jeg anta 4,5-5 liter. <{POST_SNAPBACK}> Det er notert i boka! Jeg har en følelse av at det nok stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Jeg har kjøpt meg loggbok, og i den skal jeg føre inn div data på båten. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg å anslå dieselforbruket ved full fart og ved marsjfart. Motoren er en Yanmar 2qm20 på 22 hk. Jeg har aldri regnet noe på det , men den bruker ikke mye! Kan det være ca 1,5l pr t på marsj?? <{POST_SNAPBACK}> På side 1 på denne brosjyren kan du finne ut av forbruket ditt. Litt vanskelig å lese på PC. Bedre dersom du skriver den ut. http://www.yanmar.com/marine/pdfs2/123GM.pdf Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
880 Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 I familens Viksund 660 hadde vi en slik motor, ble målt til et forbruk på 4 l pr time ved marsjfart over mange år. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.