Jump to content

Forbruk Yanmar?

Hanto

Recommended Posts

Ellers er visst et anslag for dieselforbruk ca 80 gram pr Hk/time?

mvh

JanS

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. :wink::cheers:

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt Det vil igjenn sei ca 4,95 liter når du tar ut 22Hk.

På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse.

Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time.

PS .P.g.a. skrivefeil oppgav eg max forb. til 5.95 Det riktige er 4.95 l time.

Steinar

Redigert av Ingar (see edit history)

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt  Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk.

Mener spesifikk egenvekt på diesel/marine fuel er 0.87-0.90. Da endrer regnestykket seg litt og en grei tommelfingerregel er 0.2 L/Hk/T.

Ved full last på 22 hesteren skal den da bruke ca 4.4 L/T

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Det er godt att det ikkje er skipperen som beregner bunkersforbruket ved lengre havreiser. :wink:  :cheers:

Vanligvis er anslaget over brennstofforbruk på dieselmotorer på ca 180 gr/hkt, og med egenvekt 0.8 skulle det bli ca 0.225 l/hkt  Det vil igjenn sei ca 5,95 liter når du tar ut 22Hk.

På marsjfart er det vel ikkje uvanlig å kjøre med en belastning på 75-80% av full ytelse.

Det skulle sei at du vil få eit forbruk på 3.7- 4 l time.

Steinar

<{POST_SNAPBACK}>

Takk! god helg :cheers:

Redigert av Ingar (see edit history)

Jeg har kjøpt meg loggbok, og i den skal jeg føre inn div data på båten. Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg å anslå dieselforbruket ved full fart og ved marsjfart. Motoren er en Yanmar 2qm20 på 22 hk. Jeg har aldri regnet noe på det , men den bruker ikke mye! Kan det være ca 1,5l pr t på marsj?? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

På side 1 på denne brosjyren kan du finne ut av forbruket ditt. Litt vanskelig å lese på PC. Bedre dersom du skriver den ut. http://www.yanmar.com/marine/pdfs2/123GM.pdf

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...