Jump to content

Har seilere det bedre enn motorbåtere?


Bitteliten

Recommended Posts

Her er en som er lik den minste som ligger i byen,

Flotte båter.

 

http://www.yachtworld.com/boats/2010/Fleming-55-2436404/Marstrand/Sweden

 

Den andre er enda større.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men Disse Flemingbåtene var virkelig lekkre....... :rolleyes:

Var og tok en titt på disse badekarene idag og må si at jeg er fornøyd med det man har tilgang til. Seilbåter er jo båt med stor B og nå får jeg vel en på kjeften igjen :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her har du seiling i 35 knop, og den de passerer har endel mindre, litt vindstøy blir det jo i en slik fart, Men det er OK. :thumbsup:

 

 

Men det er ingen motorstøy.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Båtlivet i trondheimsfjorden er flott.. der er det ingen holmer og øyer overalt så man er underveis hele tiden.. Helt til man er tilbake på plassen sin;)

 

Må forrøvrig si at når det blåser en del og fjorden fylles med seilbåter, da er jeg litt misunnelig. Alle andre dager er motorbåt tingen.. Vannski bak en maxi 95 kunne blitt interessant..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det som tar en seiler 3timer bruker jeg en brøkdel av tiden på.

Det er ikke ofte en ser en motorbåtmann innrømme så klart og tydelig at de ikke trives på sjøen. De vil rasket mulig tilbake til land når de har sluppet tampen.. Seilfolket liker å være underveis og der tar turen tar slutt når en kommer til land, slik er det bare..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da gikk de 2 Fleming båtene utover med kurs Nord over jæren.

 

så kan andre nyte synet av dem Nordover. de har sikkert AIS,(den størrste hadde dobbel radar ombord.)

 

Sito fra Norge og Venture !! fra england

 

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?centerx=30

 

Skal bli kjekt og se hva fart de holder over Jæren, det er endel tung sjø der ute nå.

for øyeblikket er de innaskjærs og går 7,5 knop (lovlig fart 5 knop)

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

VENTURE II

 

Contribute to this page Add to My Fleet

Vessel's Details

Ship Type: Pleasure Craft

Length x Breadth: 19 m X 6 m

Speed recorded (Max / Average): 12.3 / 9.4 knots

Flag: United Kingdom [uK]

Call Sign: 2CND4

IMO: 0, MMSI: 235074203

Last Position Received

Area: North Sea

Latitude / Longitude: 58.46141˚ / 5.896178˚ (Map)

Currently in Port:

Last Known Port: EIGERSUND

Info Received: 0d 0h 1min ago

 

info på den størrste av båtene, så ser jeg at maks fart er 12.3 knop ?

 

Nå er de snart i åpne sjø.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Seilfolket liker å være underveis og der tar turen tar slutt når en kommer til land, slik er det bare..

 

Det er ikke tull. Jeg ble faktisk overasket over hvor anderledes båtbruken ble da jeg konverterte til seil.

 

Seilturen starter når tampen løsnes, og man er utpå så lenge man kan. Det er ikke bare motorlyden man slipper, båten oppfører seg også helt anderledes i sjøen selv i ruskete vær. Å tilbringe en hel dag i cocpit er mao ikke en straff, det er det det hele dreier seg om :cool: .

 

Hilsen en som har erfaring fra begge deler.

 

PS : Jeg driver og øver på å legge bi og når jeg mestrer det perfekt tror jeg faktisk aldri jeg gidder å komme inn til land igjen :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vitenskapelig sett helt feil. Man eldes senere jo raskere man beveger seg.

Beveger man seg med lysets hastighet eldes man ikke i det hele tatt.

 

Det er vel relativt... :wink:

 

Når det gjelder lydløse seilbåter kontra bråkete motorbåter er vel det også relativt, all den tid det finnes forskjellige motorer. Jeg har en Marna 2-syl bensinmotor i snekka. Når jeg drar den ned på tomgang og slenger ut makrelldorga er den ikke lydløs, men den bråker heller ikke. Lyden er nærmest som balsam for sjelen. Nå skal det sies at jeg antageligvis har litt bensin i blodet....

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en slik flott snekke, 23 fot byggd i Vikkilen 1945 med 2 cyl marna 8-12 HK

var kjekt med duffeturer i fjorden.

Men når du seiler så langt til havs er det kun bølgene mot skrog og evt litt fra vinden du hører all bakgrunns-støy fra verden rundt deg er borte. Den hører du fint langs kysten,

 

Og Stillehavet er enda stillere. når du kommer et stykke ut. :seeya:

 

Men vi er ikke alle like,. :nonod:

 

Ha en flott helg i støy eller stillhet. :giggle:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

De ligger nå i stavanger.

Og jeg ser utav info på nettet at det er Sjefen sjøl som er på tur med sine egen 65 foter, + Den norske 55 foteren ,Sito.

De ligger ved oljemuseumet.

---------------

De skal være med på båtustillingen inne i Vågen i Sandnes til neste helg. 27-29 April

http://www.stavangerbaatmesse.no/

 

-------------------

 

The Fleming 65 was introduced in mid 2005 in response to a strong demand for an intermediate Fleming between the 55 and the 75. Her layout is very similar in concept to the 55 but the 65, being around 70% larger in displacement, offers much more interior and deck space than her smaller sibling. Fleming Yachts decided to retain hull number 1 to evaluate her design performance as a well-found cruising yacht as well as providing a test bed for new equipment. Since commissioning in 2005 Tony Fleming has cruised VENTURE more than 20,000 miles along the West Coast of North America from La Paz, Mexico to Juneau, Alaska, back down the Coast to the Sea of Cortez, to the Galapagos Islands, through the Panama Canal, up the East Coast into the Hudson River, Erie Canal and the St. Lawrence Seaway. Along the way Tony has provided the yard with valuable feedback and suggestions that have been incorporated in the 65 production line.

 

In 2009 Tony Fleming took delivery of his new 65, VENTURE II, in Southampton, UK. This vessel incorporates the latest in systems technology and a variety of design refinements. Thanks to Tony's extensive testing and evaluation of these refinements, several new items are now available on production models.

 

We are very proud that a panel of thirteen judges from the Internationally respected 'Yachts' magazine voted the Fleming 65 best yacht in her class, worldwide, for 2006. Tony Fleming and his daughter Nicky, went to Cannes to receive the trophy. As of February 2010, 24 Fleming 65s have been built at the highly regarded Tung Hwa yard in Taiwan, which has built every Fleming yacht since they were introduced in 1985.

 

Basic Specifications

 

LOA 65' 19.8m

LOA (w/swim and anchor platforms) 71'3" 21.7m

LWL 59'2" 18m

Beam 18'8" 5.7m

Draft 5' 1.5m

Air Draft (to top of arch) 22'11" 6.9m

Displacement 133,500lbs 60,555 kg

Fuel 1700US gal 6435 litres

Water 400 Us gal 1514 litres

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tror seilere går flere timer for motor enn en helplaner da jeg ytterst sjeldent ser de med duken oppe

 

Det er en vri på Mantra 1 som lyder:

"Jævla seilbåter som alltid går for motor".

 

Skulle de formaste seg til å seile innaskjærs kommer Mantra 2:

"Jævla seilbåter som alltid seiler der det er trangt".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...