Jump to content

Kart , Sjøkart eller Draft???

Birchwood 320

Recommended Posts

Har slått opp i Teknologisk Forlag sitt Sjøfartsleksikon.  Der står det følgende å lese om draft, sitat: "Draft (eng.) Gammel betegnelse, også brukt i dag, på sjøkart.  Egentlig brukt om de foreløbige skisser over farvann som ikke tidligere var kartlagt, og som ble tegnet ombord og som erstattet sjøkart i eldre tider" sitat slutt.  Med andre ord ikke et kart utført etter Mercatorprojeksjonen slik et moderne sjøkart er utarbeidet.  Av dette og andre opplysninger er jeg av den forståelse at et nautisk navigasjonskart er og heter et sjøkart, basta. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Tillater meg å tvile. Ingen av mine engelske venner kjenner begrepet, ei heller min gode venn kapteinen fra Long Island.

Både min far og bestefar var kapteiner, og jeg hørte aldri at de brukte begrepet draft. Kun kart.

Det har forøvrig også vært debattert i Språkteigen på NRK P2 uten at det kom til noen klar konklusjon.

Jeg tror dette begrepet brukes mest i småbåtmiljøer hvor man prøver å være kraftig maritime.

Liten digresjon; et kart behøver ikke nødvendigvis bruke Mercators projeksjon. Kystatlaset bruker Transvers Mercator.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...