Jump to content

Kart , Sjøkart eller Draft???

Birchwood 320

Recommended Posts

Har hatt en diskusjon med noen venner om hva det skal kalles , eller om det skall kalles noe spesielt..

Eg mente bestemt at det heter sjøkart.. Mine venner var dypt uenige..

Bruker man navnet Draft noe særlig lengre??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Dette har vært heftig diskutert tidligere.......

Selv mener jeg kart og sjøkart er like riktige begge deler men draft er en gammel betegnelse skissene som ble brukt før skikkelige sjøkart var å oppdrive. Sjøkart i dag er definitivt IKKE "Draft". :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg lærte av min bestefar (i Vesterålen) at et "draft" var et kart med dybdeanmerkninger på. Draft kom fra dybde på båten og "draftet" visete hvor det var dypt nok for båten. Et sjøkart var et kart som også inneholdt dybdeangivelser (draft-informasjoner).

Selv så brukte jeg feilaktig ordet "draft", men det var da jeg var mindre.... nå heter det skjøkart... :smash::smash:

Har hatt en diskusjon med noen venner om hva det skal kalles , eller om det skall kalles noe spesielt..

Eg mente bestemt at det heter sjøkart.. Mine venner var dypt uenige..

Bruker man navnet Draft noe særlig lengre??

Sjøkart er riktig i Norge i dag...

"Draft" kommer fra Engelsk og og stemmer fra dybdeforhold og hvor dypgående skip var "dan gang da". Brukte "Draft" når jeg tok båtfører beviset i Stavanger ... 15 år gammel og ca 26 år siden.

I Storbritania bruker vi "Chart" for Sjøkart ... hvis vi på kurs bruker "map", får vi mulkt med å måtte betale den første runden i baren....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

draft er en gammel engelsk betegnelse på dybdekart for havner.

opprinnelig fra seilskutetiden

Heisan :seeya:

Det er korrekt. I dag heter det sjøkart og ikke noe annet! Draft var nedtegnelser av dybder som ble målt med såkalt "loddskudd" og var et viktig hjelpemiddel i navigasjonen. Det kan det forresten være fremdeles hvis man seiler i kystfarvann i tykk tåke uten radar. Da kan ekkolodd, eller manuelle dybdemålinger kunne fortelle sånn omtrent hvor man befinner seg. Noen har foreslått å fjerne alle dybder på båtsportkartene som er på mer enn 5 meter fordi alle tallene på kartene kan virke forvirrende, men at dybdene kan være viktig når sikten er dårlig, tenker de åpenbart ikke på....

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

DET HETER KART!!  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol:

Feil knapp igjen..

Slik satt meg og mine kompiser også.. kart/sjøkart sa eg .. DRAFT skreik dei.. :discuss:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Har slått opp i Teknologisk Forlag sitt Sjøfartsleksikon. Der står det følgende å lese om draft, sitat: "Draft (eng.) Gammel betegnelse, også brukt i dag, på sjøkart. Egentlig brukt om de foreløbige skisser over farvann som ikke tidligere var kartlagt, og som ble tegnet ombord og som erstattet sjøkart i eldre tider" sitat slutt. Med andre ord ikke et kart utført etter Mercatorprojeksjonen slik et moderne sjøkart er utarbeidet. Av dette og andre opplysninger er jeg av den forståelse at et nautisk navigasjonskart er og heter et sjøkart, basta. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

det heter kart. Nå har jeg seilt under alle flagg og nasjonaliteter og alt mulig møl i verdensflåten. Ordet er Chart=Kart. Draft har sjelden blitt hørt,selv med engelskmenn ombord. Kart er det korrekte i moderne navigasjon. Så moderne som jeg er da,iht respekterte mennesker så griner jeg over at radiopeiling er gammeldags men jeg insisterer på at det heter kart. :yesnod: KART KART KART!!

Sjøl bruker jeg "sjøkart", men en gammel skipper (marinemann) jeg seilte med et par år (på 70-tallet) brukte betegnelsen "draft" :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Om det kalles et kart eller draft betyr vel lite og bryr meg sånn omtrendt midt i ryggen. Det som

imidlertid betyr mye er at brukerne av sjøkart/draft forstår hva som står der , noe man kan

betvile at alle sammen som ferdes i båt gjør. :nono:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...