Birchwood 320 Startet 14.Januar.2005 Del på Facebook Startet 14.Januar.2005 Har hatt en diskusjon med noen venner om hva det skal kalles , eller om det skall kalles noe spesielt.. Eg mente bestemt at det heter sjøkart.. Mine venner var dypt uenige.. Bruker man navnet Draft noe særlig lengre?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
M/S Bastard Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Sjøkart er nok riktig! Har hørt draft men det er vel fra gammelt av! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Dette har vært heftig diskutert tidligere....... Selv mener jeg kart og sjøkart er like riktige begge deler men draft er en gammel betegnelse skissene som ble brukt før skikkelige sjøkart var å oppdrive. Sjøkart i dag er definitivt IKKE "Draft". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Faxen Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Engelsk "Draft"=skisse på Norsk Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Krapyl Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Det heter sjøkart! Draft er en sånn merkelig anglisisme som har dukket opp. Var egentlig en dypgangstabell under forskjellige kondisjoner. Samme som trailer. Vi sier trailer som jo betyr tilhenger, selv om vi snakker om bil med henger eller bare en tung bil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jada Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Her er den tidligere tråden om dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Fikk en gang forklart at den riktige betegnelsen er sjøkart, draft skulle visstnok kun være for å angi dybder. Om dette er korrekt vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
fredriksen Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Jeg lærte av min bestefar (i Vesterålen) at et "draft" var et kart med dybdeanmerkninger på. Draft kom fra dybde på båten og "draftet" visete hvor det var dypt nok for båten. Et sjøkart var et kart som også inneholdt dybdeangivelser (draft-informasjoner). Selv så brukte jeg feilaktig ordet "draft", men det var da jeg var mindre.... nå heter det skjøkart... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 draft er en gammel engelsk betegnelse på dybdekart for havner. opprinnelig fra seilskutetiden med vennlig Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Har hatt en diskusjon med noen venner om hva det skal kalles , eller om det skall kalles noe spesielt.. Eg mente bestemt at det heter sjøkart.. Mine venner var dypt uenige.. Bruker man navnet Draft noe særlig lengre?? Sjøkart er riktig i Norge i dag... "Draft" kommer fra Engelsk og og stemmer fra dybdeforhold og hvor dypgående skip var "dan gang da". Brukte "Draft" når jeg tok båtfører beviset i Stavanger ... 15 år gammel og ca 26 år siden. I Storbritania bruker vi "Chart" for Sjøkart ... hvis vi på kurs bruker "map", får vi mulkt med å måtte betale den første runden i baren.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Syvert Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 draft er en gammel engelsk betegnelse på dybdekart for havner. opprinnelig fra seilskutetiden Heisan Det er korrekt. I dag heter det sjøkart og ikke noe annet! Draft var nedtegnelser av dybder som ble målt med såkalt "loddskudd" og var et viktig hjelpemiddel i navigasjonen. Det kan det forresten være fremdeles hvis man seiler i kystfarvann i tykk tåke uten radar. Da kan ekkolodd, eller manuelle dybdemålinger kunne fortelle sånn omtrent hvor man befinner seg. Noen har foreslått å fjerne alle dybder på båtsportkartene som er på mer enn 5 meter fordi alle tallene på kartene kan virke forvirrende, men at dybdene kan være viktig når sikten er dårlig, tenker de åpenbart ikke på.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Det heter kart. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Jeg er forvirret! Kan noen fortelle meg hvor jeg kan gå å se et eldre kart som har tittelen draft. Eller er det på tide å kalle inn Sylfest. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
DMF Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Det heter sjøkart Sitér dette innlegget Draco 2700 tricab. Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 DET HETER KART!! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 (redigert) DET HETER KART!! <{POST_SNAPBACK}> Feil knapp igjen.. Slik satt meg og mine kompiser også.. kart/sjøkart sa eg .. DRAFT skreik dei.. Redigert 14.Januar.2005 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Arnstein Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Har slått opp i Teknologisk Forlag sitt Sjøfartsleksikon. Der står det følgende å lese om draft, sitat: "Draft (eng.) Gammel betegnelse, også brukt i dag, på sjøkart. Egentlig brukt om de foreløbige skisser over farvann som ikke tidligere var kartlagt, og som ble tegnet ombord og som erstattet sjøkart i eldre tider" sitat slutt. Med andre ord ikke et kart utført etter Mercatorprojeksjonen slik et moderne sjøkart er utarbeidet. Av dette og andre opplysninger er jeg av den forståelse at et nautisk navigasjonskart er og heter et sjøkart, basta. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 det heter kart. Nå har jeg seilt under alle flagg og nasjonaliteter og alt mulig møl i verdensflåten. Ordet er Chart=Kart. Draft har sjelden blitt hørt,selv med engelskmenn ombord. Kart er det korrekte i moderne navigasjon. Så moderne som jeg er da,iht respekterte mennesker så griner jeg over at radiopeiling er gammeldags men jeg insisterer på at det heter kart. KART KART KART!! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Feil knapp igjen.. Slik satt meg og mine kompiser også.. kart/sjøkart sa eg .. DRAFT skreik dei.. <{POST_SNAPBACK}> La dem skrike da. Det heter kart! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 La dem skrike da. Det heter kart!Jada, vi har oppfattet Thor, og jeg er helt enig med deg. Men SJØkart går vel også greit da? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Joda,kall det hva du vil.Sjøkart beskriver jo bra hvilken type kart vi snakker om. Sålenge det ikke kalles draft så er det OK syntes jeg. Spør Barwil sjefen,han er nok enig iat det heter kart. Nå skal jeg gi meg.For natta Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Januar.2005 Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 Sjøl bruker jeg "sjøkart", men en gammel skipper (marinemann) jeg seilte med et par år (på 70-tallet) brukte betegnelsen "draft" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Brannmann Svart 15.Januar.2005 Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 Sjøl bruker jeg "sjøkart", men en gammel skipper (marinemann) jeg seilte med et par år (på 70-tallet) brukte betegnelsen "draft" <{POST_SNAPBACK}> Om det kalles et kart eller draft betyr vel lite og bryr meg sånn omtrendt midt i ryggen. Det som imidlertid betyr mye er at brukerne av sjøkart/draft forstår hva som står der , noe man kan betvile at alle sammen som ferdes i båt gjør. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Januar.2005 Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 Det er vel endel mennesker som ikke har kart ombord dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 15.Januar.2005 Del på Facebook Svart 15.Januar.2005 Det er vel endel mennesker som ikke har kart ombord dessverre. <{POST_SNAPBACK}> NAF veibok dekker vesentlig større område enn draft/kart/sjøkart og så hjelper den til når man har funnet "Moder Norge" og skal hjem med bussen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.