Jump to content

Stopping og trekk til "bøtte-seter"


Tor Eirik

Recommended Posts

Noen som har gode tips og råd til trekk og stopping på seter som må tåle en del vann?

 

Har noen glassfiberseter som er uten stopping og trekk.

 

Problemet er jo å unngå at alt trekker vann og man blir "blaut i rauva" =)

 

Hva er den beste måten å sammenføye sømmene? og eventuelt andre tips&triks! ??

Link to post
Share on other sites

Noen som har gode tips og råd til trekk og stopping på seter som må tåle en del vann?

 

Har noen glassfiberseter som er uten stopping og trekk.

 

Problemet er jo å unngå at alt trekker vann og man blir "blaut i rauva" =)

 

Hva er den beste måten å sammenføye sømmene? og eventuelt andre tips&triks! ??

<{POST_SNAPBACK}>

For å få det til må du bruke noe som ikke trekker vann. Skai skulle vel gjøre nytten samt impregnering av sømmene...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvilket middel bruker du til dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Et godt impregneringsmiddel på slike ting er den "såpa" en får kjøpt for å impregnere foreks. "fjellreven klær". Ellers har Lars_H et annet fantastisk middel til slikt, og det er en stump av et stearinlys som kan gnis over sømmene. Stearin inneholder bl.a parafin og har en god impregnerende virkning.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ang fyll i setene... fins det noe annet enn vanlig "madrass-fyll"??

<{POST_SNAPBACK}>

Da må du velge noe med "mye mer" lukkede celler og ikke vanlig skumgummi. Dette finnes men jeg vet ikke hvor, jeg har sett det i praksis og denne "skumgummien" trakk ikke vann. Den føltes hardere enn vanlig skummgummi men den gjørde nytta i båten som jeg så den i. Du før høre med en "båt utstyrs forretninger" de kan sikkert hjelpe deg med å finne dette.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hørt om noen puter som kalles "Kapok" puter og som ikke skal suge fuktighet. Jeg har forstått det slik at det er fyllstoffet som er "kapok". Noen som vet noe mer om dette? Tror Malfix selger slike sitteputer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hørt om noen puter som kalles "Kapok" puter og som ikke skal suge fuktighet. Jeg har forstått det slik at det er fyllstoffet som er "kapok". Noen som vet noe mer om dette? Tror Malfix selger slike sitteputer.

Kapok er opprinnelig en eller annen form for naturfiber, den suger kanskje ikke vann, men du verden hvordan en kapokpute kan holde på vann.

Det er ikke et egnet produkt til stopp i bøtteseter.

For å tette sømmene kan en forsøke Aqua- Sure, som kan fås i dykkebutikker.

Link to post
Share on other sites

Kapok var fyllstoff i Forsvarets soveposer på 70 og 80- tallet, så alle som har hatt fornøyelsen av å campe i grønt vet hvordan disse fungerte. Grei når den var tørr, sein å få tørket igjen hvis den ble våt.

Anbrfaler at du bruker noe annet til puter ute ombord i båt!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel kanskje prøve med vanlig porolon og heller satse på å få sømmene 100%...

 

Men jeg er uansett litt redd for at uansett hvor tett jeg får det så vil det trekke litt vann...

 

Noe lignende sitteunderlag da? Fins det noen myke og gode slike "plast"-stoff?

Link to post
Share on other sites

En mulighet er at du sjekker med en produsent av båtstoler. Om du tar kontakt med www.seasit.no og spør etter Steinar får du sikkert hjelp.

 

De har også komplette stoler - her er en som er støpt i plast med puter. (Oj - det bildet ble STORT - jeg legger ut linken i stedet)

http://www.seasit.no/boat_hires/nice.jpg

 

Seasit leverer til Nidelv og Windy bl.a.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Har hørt om noen puter som kalles "Kapok" puter og som ikke skal suge fuktighet. Jeg har forstått det slik at det er fyllstoffet som er "kapok". Noen som vet noe mer om dette? Tror Malfix selger slike sitteputer.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Kapok skal være kokos-fiber.

 

Trekker til seg vann og kan bli fryktelig våt og ubehagelig og ta vledig lang tid å tørke, men skal (om jeg husker riktig fra gamle dager) ikke trekke så mye at putene synker og skal tåle å ligge fuktige med saltvann uten å råtne eller få spesiell vond-lukt.

 

Mine "båtputer" (de vet, sånne koselige blå med hvite snorer i siden) er med kapok.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...