Jump to content

Motorolje til volvo penta Tamd 31a?


windy26

Recommended Posts

har en volvo penta Tamd 31a den ryker veldig ved oppstart ,blir bedre når den blir varm , men ikke helt bra

har hele tiden vært sikker på at dysene, eller en dyse har vært lekkasje /feil Åppningtrykk

nå tok jeg ut alle dysene for sjekk ,å ja alle var helt bra!

det var syndt ,eller bra?? vel motoren bruker ikke olje av betydning og går veldig bra effektmessig

derfor lurer jeg på om skifte til annen type olje kan gjøre susen?! jeg bruker dieselolje fra biltema 15-40w

kan jeg kansje bruke en tykkere olje , eller?? noen med erfaring rundt dette? kunne tenke meg litt mindre røyk ved

oppstart!

Har vurdert om olje tilsettning fra qmi kan hjelpe? erfaringer mottas med stor takk :-)

Link to post
Share on other sites

Du burde kanskje tatt en kompresjons test på motoren, for å se om den er "tett" det kan jo være en stempelring som har satt seg slik at den ikke

er helt tett på en sylinder.

Men hva er fargen på røyken? er den blå farget,sort eller grå hvit, dette er en god indikator for å fastslå hva slags problem du har. Den viskositeten du bruker på oljen i dag er ok, så det burde ikke være et problem.

Link to post
Share on other sites

qmi har jeg stor sansen for og har prøvet flere ganger men og fjærne MYE røyk tviler jeg på men kanskje værdt et forsøk??

ta en filmsnutt så vi kan se hva du mener med mye røyk

jeg hadde en volvo penta tamd 70b og jeg syntes den røk no vannvittig men etter mye om og men fikk jeg flere beskjeder om at vp disel di ryker, kunne satt på en nyere dieselpumpe med røkbegrenser osv men det ble for dyrt

Link to post
Share on other sites

La den være slik den er !!

 

At VP TAMD 31A og 41A ryker er et faktum !!

 

Du kan forsøke å skifte dysespisser, endre innsprøytingsvinkel, tilsette "lurium" i dieselen, etc. Men ingenting vil hjelpe på tomgangsrøyken ! Disse motorene er bare slik. Man kan bruke 1000-vis av kroner for å forsøke å bli kvitt problemet, men til ingen nytte!

 

Når det gjelder disse motorene, så er det kun ett tiltak som hjelper mot tomgangsrøyken, og det er å oppgradere til B-motorer. Dvs. overhale motoren med nye B-foringer, B-stempler, og nye to-trinns brennstoffsventiler. Da vil du få en 31B (4 sylindret) eller 41B (6 sylindret) motor som ikke ryker ved tomgangskjøring !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...