windy26 Startet 7.April.2012 Del på Facebook Startet 7.April.2012 har en volvo penta Tamd 31a den ryker veldig ved oppstart ,blir bedre når den blir varm , men ikke helt bra har hele tiden vært sikker på at dysene, eller en dyse har vært lekkasje /feil Åppningtrykk nå tok jeg ut alle dysene for sjekk ,å ja alle var helt bra! det var syndt ,eller bra?? vel motoren bruker ikke olje av betydning og går veldig bra effektmessig derfor lurer jeg på om skifte til annen type olje kan gjøre susen?! jeg bruker dieselolje fra biltema 15-40w kan jeg kansje bruke en tykkere olje , eller?? noen med erfaring rundt dette? kunne tenke meg litt mindre røyk ved oppstart! Har vurdert om olje tilsettning fra qmi kan hjelpe? erfaringer mottas med stor takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Du burde kanskje tatt en kompresjons test på motoren, for å se om den er "tett" det kan jo være en stempelring som har satt seg slik at den ikke er helt tett på en sylinder. Men hva er fargen på røyken? er den blå farget,sort eller grå hvit, dette er en god indikator for å fastslå hva slags problem du har. Den viskositeten du bruker på oljen i dag er ok, så det burde ikke være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Noen sier rein SAE30 olje. Den holder sikkert spesifikasjonene innenfor det temperaturområdet du er i. Dersom du har gjennomslag vil det blåse i oljepåfyllingen når du tar av lokket. Evt i peilepinnerøret. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 qmi har jeg stor sansen for og har prøvet flere ganger men og fjærne MYE røyk tviler jeg på men kanskje værdt et forsøk?? ta en filmsnutt så vi kan se hva du mener med mye røyk jeg hadde en volvo penta tamd 70b og jeg syntes den røk no vannvittig men etter mye om og men fikk jeg flere beskjeder om at vp disel di ryker, kunne satt på en nyere dieselpumpe med røkbegrenser osv men det ble for dyrt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 apropo qmi ....... kjøpte noe billigere motorens på bilextra og det hjalp veldig på en mor jeg hadde som røk veldig - dem påsto at møkk/sot på stempelringer skulle bli borte og den ble som ny så kanskje en ring som henger litt?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
windy26 Svart 7.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2012 Røyken er grå dieselrøyk ,virker ikke som olje og oljeforbruk har jeg ikke ,vet at disse motorene pleier å ryke mye ved oppstart , men det virker som om det også ryker er del ved varm motor ,kansje det er dieselpumpa som bør sjekkes?? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 (redigert) Hvis røgen er grå kan det tyde på et stoppet luftfilter. Hilsen Jan Redigert 7.April.2012 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Du bør kanskje få undersøkt om tennings tidspunktet er korrekt på motoren,den kan være ute av stilling. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 La den være slik den er !! At VP TAMD 31A og 41A ryker er et faktum !! Du kan forsøke å skifte dysespisser, endre innsprøytingsvinkel, tilsette "lurium" i dieselen, etc. Men ingenting vil hjelpe på tomgangsrøyken ! Disse motorene er bare slik. Man kan bruke 1000-vis av kroner for å forsøke å bli kvitt problemet, men til ingen nytte! Når det gjelder disse motorene, så er det kun ett tiltak som hjelper mot tomgangsrøyken, og det er å oppgradere til B-motorer. Dvs. overhale motoren med nye B-foringer, B-stempler, og nye to-trinns brennstoffsventiler. Da vil du få en 31B (4 sylindret) eller 41B (6 sylindret) motor som ikke ryker ved tomgangskjøring !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Går det an å bare bytte til totrinns injektorer? Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Som mateco redan skrivit, Det enda som hjälper är att byta kolvar till B-kolvar för att bli av med startröken tyvärr. Jag har gjort denna manöver då jag helrenoverade min - A motor. Ryker inget alls nu. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 8.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2012 Hmm ja det blir tildels kostbart vis en gjør jobben selv vil jeg vel tro opp mot 40-45 tusen vil jeg tro?? er usikker på om det er forsvarlig for lommeboka å koste på så lenge den går som en kula..;-)ganske dyrt for å bli kvitt røyken!! Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Men ellers har du en utrolig stillegående, myk gange og sterk motor Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Skaffa en motorvärmare istället så ryker den inte så länge. Kolla Nimba på forumet han håller på att installera detta. Nyttigt för motorn att starta varm också. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.