Jump to content

Prosjekt: Glen-l Tuffy

Strengel

Recommended Posts

Da har jeg fått satt igang med ett byggeprosjekt jeg lenge har gått å tenkt på. Jeg har tidligere bygget en Chesapeak kayak i mahogany etter stich n glue prinsippet.

Denne gangen var det en liten motorbåt for påhenger som var tanken. Bestilte i høst tegninger fra Glen-l på Zip, men kom ikke i gang med prosjektet først og fremst pga mangel av plass å bygge.

I slutten av februar ordnet det seg med lokaler, men syntes tiden ble litt knapp og budsjettet for stramt til å sette i gang med en Zip. Jeg synes nemlig Zip'n kun kan bygges i mahogny finish :-)

Vurderte da flere modeller fra Glen-l, og falt ned på Tuffy. Dette er en båt på 13', men jeg tenkte jeg skulle strekke henne litt.

Alle spantene bygger jeg i 28 mm laminert furu, som forsterkes med 6 mm finer i sammenføyninger. Alle langsgående bord blir lagd av furu glattkant, og skrog og dekk kles med 6 mm finer av furu eller poppel. Alt smøres grundig inn i epoxy og glassfibervev.

Har kommet en bit på vei allerede, så jeg skal få lastet opp noen bilder av hva som er gjort så langt, og senere prøve å holde dere oppdatert under prosjektet.

Morten

Morro at det blir bygd noen Glen-L båter i år også!

Vet ikke hvor langt i byggeprosjektet du har kommet, men jeg ville nok kanskje laget litt spissere V-bunn på den enn det som det er beskrevet på tegningen. Har bare sett bilder på Glen-L sine sider, så jeg vet ikke hvor spiss den er, men synes den ser litt flatbunnet ut. Bygde selv en Rebel ifra Glen-L sist vinter, og den var ihvertfall fryktelig å kjøre med en gang det var krusninger på sjøen. Endte med at jeg tok båten tilbake i garasjen og bygde ny bunn.

Ronny.

Her kommer det noen bilder......

Ja, båten er veldig flatbunnet, vurderte å gjøre endringer i skroget men var for usikker på hva det ville innebære av problemer med byggingen :-) Båten kommer til å bli mest brukt på Steinsfjorden og Tyrifjorden utenfor Hønefoss så jeg regner med at det vil bli mest flatt vann :-)

Jeg skar ut maler til alle delene i papp.

imag0128.jpg

Spant.

imag0131.jpg

Spant.

imag0140.jpg

Spant.

imag0141.jpg

Baug stokken skjært ut i 2x18 mm x-finer.

imag0151.jpg

Spantene plassert ut på jiggen.

imag0156.jpg

imag0160.jpg

Kjølstokk og baugstokk montert.

imag0166.jpg

Kjølstokk og battens ( norsk navn? ) montert.

imag0180.jpg

Chines prøvemontert.

imag0183.jpg

Sheer ferdig montert og chine klar for innliming. Listene la jeg ned i ett drensrør fylt med vann, så det skulle være lettere å bøye dem på plass. Alle ble først prøvemontert og latt tørke før jeg limte dem på plass. Syntes det var vanskelig å få bøyd listene så de ble symetriske på hver side av båten. Så på dette bilde ser dere mye lister og mekk som jeg monterte for å ha noe å måle utifra slik at det ble symetrisk.

imag0203.jpg

imag0204.jpg

Skroget ferdig for myyyye høvling. :-)

imag0208.jpg

imag0210.jpg

Og dette er status pr påsken.......

Til uken håper jeg å få høvlet ferdig og startet leggingen av x-fineren på skroget.....

Forøvrig har jeg strukket båten noe. 5" mellom akterspeil og spant 1, det samme mellom spant 1 og 2, og 6" mellom spant 2 og 3.

Planen er å skaffe seg en eldre 50 hk motor etterhvert.

Har høvlet og høvlet mange timer nå :-) Trodde dette skulle bli en enkel og grei jobb, men har brukt mye mere tid enn forventet. Har også brukt mye tid på å gruble over alle vinkler i baug partiet. Men i dag syntes jeg at jeg var nære målet, og bestemte meg for å skjære til platene til sidene og prøvemontere dem for å gjøre den siste høvlingen i baugen med platene montert. Lagde også papp-maler til bunnplatene, så jeg kan montere dem i morgen og få gjort den endelige tilpassningen i baugen. Her er noen bilder fra i kveld :-)

imag0218.jpg

imag0221.jpg

imag0222.jpg

imag0226.jpg

Begynner å glede meg til å snu båten for så å starte med byggingen av dekket.

Jeg liker ikke utseende på dekket etter orginaltegningene, så jeg har planer om å gjøre noen modifikasjoner får å få på en liten vindskjerm og gjøre dekket rundere og litt høyere.

Bygget etter tegningene blir det seende ut som dette:

pic9245.jpg

Dette er bilde av en bygget i Canada, som jeg vil prøve å etterligne....

pic10471.jpg

Redigert av Strengel (see edit history)
  • 3 uker senere...

Her kommer en oppdatering med masse bilder. Siden sist har jeg sparklet alle skruehoder i skroget og slipt dette.

Lagt glassfiber duk og epoxy, og til slutt snuddd båten for å starte inni.

Her har jeg laminert opp lister som skal formes mere senere til sprutlister.

imag0252.jpg

Sparklet alle plateskjøter og skruehull. Her har jeg brukt epoxy og fyllstoff.

imag0266.jpg

Slipt hele skroget, ganske mye jobb :-)

imag0269.jpg

Her legger jeg glassfiberduk ( 300g/m2 ) som får en 5 cm overlapp i alle skjøter.

imag0271.jpg

imag0273.jpg

imag0275.jpg

imag0278.jpg

imag0280.jpg

Jeg la på 5 strøk epoxy, duken var stort sett mettet etter 3 strøk. Men for å kunne pusse skjøtene pene, der duken var lagt dobbelt valgte jeg å kjøre på med to strø til.

imag0286.jpg

imag0288.jpg

imag0292.jpg

Etter epoxyen var herdet med 5 strøk, gikk jeg på med slipemaskin og pusset skroget jevnt. Egentlig litt vanskelig jobb syntes jeg, epoxyen er hard å slipe og det er fort gjort å komme ned i glassfiber veven på kanter om man ikke er forsiktig.

Etter at jeg har slipt skroget har jeg lagt på to strøk til med epoxy iblandet hvitfarge.

Her med 1 strøk.

imag0338.jpg

To strøk.

imag0341.jpg

imag0344.jpg

Her har jeg lagd krybbe til båten, før snuing.

imag0349.jpg

Båten er nå snudd, og jeg er klar til å starte inni :-)

Noen flere bilder her av hvordan hun ser ut så langt.

imag0350.jpg

imag0352.jpg

imag0354.jpg

imag0355.jpg

imag0357.jpg

imag0358.jpg

imag0359.jpg

imag0360.jpg

På bunnen og fremste partiet av sidene er det mer eller mindre butt-joint. Ellers er sidene sammenføyet med lap-joint.

Dette er nesten etter spesifikasjoner, det er angitt lap-joint på siste delen av baugens senter skjøt.

Med mer eller mindre, mener jeg at den ikke alle steder er like tett.... Kom vel egentlig til att dette ikke skulle gjøre noe :-)

Mere bilder kommer :yesnod:

Jeg har nå lagd maler til dørkplater og grovkappet railingen.

Vet ikke om planen min er noen god ide, men kom gjerne med forslag......

Som dere ser av de siste bildene er ikke bunne av båten noe særlig ideel med tanke på øsing av vann eller særlig god å tråkke rundt i.

Jeg har derfor tenkt å sause alt godt inn med epoxy, legg inn flere avstivnings-spiler og legge 9 mm finer oppå som jeg freser natespor i og nater.

Da blir det et slags dobbelt skrog som er helt forseglet, og vann skal da bare få tilgang hit om det oppstår sprekker eller andre skader.

Spantene vil stikke opp fra gulvet, men jeg vurderte det som bedre med dem litt i veien enn å heve dørken så mye som til oversiden av spantene. Båten er tross alt ganske lav.

Etter at dørkplatene er beiset og grunnet med epoxy, tenkte jeg å frese natespor. Så skrur og limer jeg dørkplaten til bunne av båten, skruene da i natesporet. Så nater jeg og sliper disse jevne, før jeg tenkte å legge en tynn glassfiber og epoxy over det hele.

Skulle ikke det bli tett og holbart nok tror dere.

Jeg har en bekymring til dette, og det er at dørken kan bli veldig glatt. Noen forslag?

imag0364.jpg

• 1 måned senere...

Her kommer en oppdatering med mange bilder :yesnod:

imag0367.jpg

Her kommer en oppdatering med mye bilder :yesnod:

Dørkplater skåret ut etter maler og beiset.

imag0369.jpg

Freser natespor i alle platene.

imag0384.jpg

Her limer og skrur jeg inn dørkplatene etter å ha forseglet undersiden av platene og bunnen mede mye epoxy.

imag0397.jpg

Godt med epoxy.

imag0399.jpg

Alle platene limt inn.

imag0402.jpg

Første dørkplate natet med hvit tec7.

imag0404.jpg

Alle platene ferdig natet.

imag0407.jpg

Natingen slipt og 160g/M2 glassfiberduk med epoxy legges over dørkplatene og opp på skrogsidene.

imag0412.jpg

Glassfiber og epoxy ferdig på dørken. Den hvite randen langs ytterkant av dørken er epoxy/microballonger i en hulkil

for å tette av hulrummet mellom dørkplatene og skroget.

imag0413.jpg

Test for å finne en passende bue til dekket.

imag0415.jpg

Den innvendige "carling" listen limes inn.

imag0417.jpg

"Carling" ferdig limt inn.

imag0419.jpg

Innstrument panel limes inn. Rør til kabeltrekking er også kjøpt inn.

20120610_180951.jpg

Mere sliping av dørken, før resultatet ble som jeg ønsket :-)

20120606_1955361754486258.jpg

20120606_195601689508436.jpg

20120610_180951.jpg

Første dekksbjelken limes inn. Hele baugen er nå forseglet med 300g/m2 duk og epoxy.

20120612_204604.jpg

20120612_204612.jpg

20120612_204626.jpg

20120612_204645.jpg20120612_204645.jpg

Hjelpespant i baugen.

20120612_204653.jpg

Det begynner å ta form.

20120612_225342.jpg

20120612_225351.jpg

20120612_225406.jpg

20120612_225426.jpg

20120612_225446.jpg

Ja, dette er status pr idag. Håper å få lagt dekket i løpet av helgen.

Noen ny bilder etter dagens innsatts.......

Dekksbjelkene ferdig lagt. Bare høvling igjen nå.

20120617_191409.jpg

20120617_191419.jpg

Ettersom jeg har endret høyden/buen på dekket, og samtidig få til en "flytende" overgang imellom dekk og side railing, er nå høyden på carlingen høyere enn side spantene. Jeg har derfor lagt inn ekstra spant imellom carling og sheer. Dette sikrer også att jeg beholder buen på platen.

20120617_191519.jpg

20120617_191607.jpg

20120617_191631.jpg

20120617_191648.jpg

Her har jeg prøvd å lage meg senter holder til vindskjermen. Jeg har tenkt å ha todelt vindskjerm i glass. Disse koster forferdelig mye penger om de skal bestilles fra statene. Og andre leverandører har jeg ikke funnet. Prøver derfor å lage noen istedet. Dette er andre forsøket, første ble for klumpete, men denne ser bedre ut synes jeg. Har tenkt å sause den inn i epoxy ( som alt annet ) og male den, så får jeg se om jeg blir fornøyd.

20120617_220427.jpg

20120617_220458.jpg

20120617_220526.jpg

20120617_220541.jpg

20120617_220557.jpg

20120617_220617.jpg

Imorgen blir det litt mere høvling, og forhåpentligvis litt tid igjen så jeg kanskje kan legge på dekks platene :-)

Kom gjerne med innspill på holdere til vindskjermen, eller andre ideer eller leverandører......

Morten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...