Strengel Startet 7.April.2012 Link til dette innlegget Startet 7.April.2012 Da har jeg fått satt igang med ett byggeprosjekt jeg lenge har gått å tenkt på. Jeg har tidligere bygget en Chesapeak kayak i mahogany etter stich n glue prinsippet. Denne gangen var det en liten motorbåt for påhenger som var tanken. Bestilte i høst tegninger fra Glen-l på Zip, men kom ikke i gang med prosjektet først og fremst pga mangel av plass å bygge. I slutten av februar ordnet det seg med lokaler, men syntes tiden ble litt knapp og budsjettet for stramt til å sette i gang med en Zip. Jeg synes nemlig Zip'n kun kan bygges i mahogny finish :-) Vurderte da flere modeller fra Glen-l, og falt ned på Tuffy. Dette er en båt på 13', men jeg tenkte jeg skulle strekke henne litt. Alle spantene bygger jeg i 28 mm laminert furu, som forsterkes med 6 mm finer i sammenføyninger. Alle langsgående bord blir lagd av furu glattkant, og skrog og dekk kles med 6 mm finer av furu eller poppel. Alt smøres grundig inn i epoxy og glassfibervev. Har kommet en bit på vei allerede, så jeg skal få lastet opp noen bilder av hva som er gjort så langt, og senere prøve å holde dere oppdatert under prosjektet. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Gleder meg, artig med slike Glen-I tråder Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Rebel Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Morro at det blir bygd noen Glen-L båter i år også! Vet ikke hvor langt i byggeprosjektet du har kommet, men jeg ville nok kanskje laget litt spissere V-bunn på den enn det som det er beskrevet på tegningen. Har bare sett bilder på Glen-L sine sider, så jeg vet ikke hvor spiss den er, men synes den ser litt flatbunnet ut. Bygde selv en Rebel ifra Glen-L sist vinter, og den var ihvertfall fryktelig å kjøre med en gang det var krusninger på sjøen. Endte med at jeg tok båten tilbake i garasjen og bygde ny bunn. Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 8.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Her kommer det noen bilder...... Ja, båten er veldig flatbunnet, vurderte å gjøre endringer i skroget men var for usikker på hva det ville innebære av problemer med byggingen :-) Båten kommer til å bli mest brukt på Steinsfjorden og Tyrifjorden utenfor Hønefoss så jeg regner med at det vil bli mest flatt vann :-) Jeg skar ut maler til alle delene i papp. Spant. Spant. Spant. Baug stokken skjært ut i 2x18 mm x-finer. Spantene plassert ut på jiggen. Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 8.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Kjølstokk og baugstokk montert. Kjølstokk og battens ( norsk navn? ) montert. Chines prøvemontert. Sheer ferdig montert og chine klar for innliming. Listene la jeg ned i ett drensrør fylt med vann, så det skulle være lettere å bøye dem på plass. Alle ble først prøvemontert og latt tørke før jeg limte dem på plass. Syntes det var vanskelig å få bøyd listene så de ble symetriske på hver side av båten. Så på dette bilde ser dere mye lister og mekk som jeg monterte for å ha noe å måle utifra slik at det ble symetrisk. Skroget ferdig for myyyye høvling. :-) Og dette er status pr påsken....... Til uken håper jeg å få høvlet ferdig og startet leggingen av x-fineren på skroget..... Forøvrig har jeg strukket båten noe. 5" mellom akterspeil og spant 1, det samme mellom spant 1 og 2, og 6" mellom spant 2 og 3. Planen er å skaffe seg en eldre 50 hk motor etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Rebel Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Skummelt at du legger ut sånne bilder, klør i fingra etter ett nytt prosjekt jeg nå....... Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Har høvlet og høvlet mange timer nå :-) Trodde dette skulle bli en enkel og grei jobb, men har brukt mye mere tid enn forventet. Har også brukt mye tid på å gruble over alle vinkler i baug partiet. Men i dag syntes jeg at jeg var nære målet, og bestemte meg for å skjære til platene til sidene og prøvemontere dem for å gjøre den siste høvlingen i baugen med platene montert. Lagde også papp-maler til bunnplatene, så jeg kan montere dem i morgen og få gjort den endelige tilpassningen i baugen. Her er noen bilder fra i kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Knall tøff båt.....ja det klør i fingerene når jeg ser noen går i gang.... ikke spar på bildene.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Strengel Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 (redigert) Begynner å glede meg til å snu båten for så å starte med byggingen av dekket. Jeg liker ikke utseende på dekket etter orginaltegningene, så jeg har planer om å gjøre noen modifikasjoner får å få på en liten vindskjerm og gjøre dekket rundere og litt høyere. Bygget etter tegningene blir det seende ut som dette: Dette er bilde av en bygget i Canada, som jeg vil prøve å etterligne.... Redigert 13.April.2012 av Strengel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Her kommer en ny runde med bilder fra helgens arbeid. Nå er platene på skroget limt, og skal sparkles en av dagene denne uken. Glassfiber er kjøpt inn fra Biltema, og håper jeg får tid til å legge den iløpet av helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Her kommer en oppdatering med masse bilder. Siden sist har jeg sparklet alle skruehoder i skroget og slipt dette. Lagt glassfiber duk og epoxy, og til slutt snuddd båten for å starte inni. Her har jeg laminert opp lister som skal formes mere senere til sprutlister. Sparklet alle plateskjøter og skruehull. Her har jeg brukt epoxy og fyllstoff. Slipt hele skroget, ganske mye jobb :-) Her legger jeg glassfiberduk ( 300g/m2 ) som får en 5 cm overlapp i alle skjøter. Jeg la på 5 strøk epoxy, duken var stort sett mettet etter 3 strøk. Men for å kunne pusse skjøtene pene, der duken var lagt dobbelt valgte jeg å kjøre på med to strø til. Etter epoxyen var herdet med 5 strøk, gikk jeg på med slipemaskin og pusset skroget jevnt. Egentlig litt vanskelig jobb syntes jeg, epoxyen er hard å slipe og det er fort gjort å komme ned i glassfiber veven på kanter om man ikke er forsiktig. Etter at jeg har slipt skroget har jeg lagt på to strøk til med epoxy iblandet hvitfarge. Her med 1 strøk. To strøk. Her har jeg lagd krybbe til båten, før snuing. Båten er nå snudd, og jeg er klar til å starte inni :-) Noen flere bilder her av hvordan hun ser ut så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Stilig. Butt-jointene på skutesida ser ut til å være smal og totalt fraværende i bunnen. er det iht spesifikasjonene? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Strengel Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 På bunnen og fremste partiet av sidene er det mer eller mindre butt-joint. Ellers er sidene sammenføyet med lap-joint. Dette er nesten etter spesifikasjoner, det er angitt lap-joint på siste delen av baugens senter skjøt. Med mer eller mindre, mener jeg at den ikke alle steder er like tett.... Kom vel egentlig til att dette ikke skulle gjøre noe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Du må kjøre på med bilder.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Strengel Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Mere bilder kommer Jeg har nå lagd maler til dørkplater og grovkappet railingen. Vet ikke om planen min er noen god ide, men kom gjerne med forslag...... Som dere ser av de siste bildene er ikke bunne av båten noe særlig ideel med tanke på øsing av vann eller særlig god å tråkke rundt i. Jeg har derfor tenkt å sause alt godt inn med epoxy, legg inn flere avstivnings-spiler og legge 9 mm finer oppå som jeg freser natespor i og nater. Da blir det et slags dobbelt skrog som er helt forseglet, og vann skal da bare få tilgang hit om det oppstår sprekker eller andre skader. Spantene vil stikke opp fra gulvet, men jeg vurderte det som bedre med dem litt i veien enn å heve dørken så mye som til oversiden av spantene. Båten er tross alt ganske lav. Etter at dørkplatene er beiset og grunnet med epoxy, tenkte jeg å frese natespor. Så skrur og limer jeg dørkplaten til bunne av båten, skruene da i natesporet. Så nater jeg og sliper disse jevne, før jeg tenkte å legge en tynn glassfiber og epoxy over det hele. Skulle ikke det bli tett og holbart nok tror dere. Jeg har en bekymring til dette, og det er at dørken kan bli veldig glatt. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Litt skummelt dette med båt bygging, har allerede begynt å tenke på hva i all verden jeg skal finne på til vinteren. Må jo liksom ha ett prosjekt Kanskje noe til inboard ? Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 ser gøy ut med ett slikt prosjekt, eneste ankepunktet jeg har er at det finnes jo ikke vbunn på disse glenn l prosjektene, de må jo være helt håpløse i sjøen. rett meg hvis jeg tar helt feil. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Strengel Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Her kommer en oppdatering med mange bilder Her kommer en oppdatering med mye bilder Dørkplater skåret ut etter maler og beiset. Freser natespor i alle platene. Her limer og skrur jeg inn dørkplatene etter å ha forseglet undersiden av platene og bunnen mede mye epoxy. Godt med epoxy. Alle platene limt inn. Første dørkplate natet med hvit tec7. Alle platene ferdig natet. Natingen slipt og 160g/M2 glassfiberduk med epoxy legges over dørkplatene og opp på skrogsidene. Glassfiber og epoxy ferdig på dørken. Den hvite randen langs ytterkant av dørken er epoxy/microballonger i en hulkil for å tette av hulrummet mellom dørkplatene og skroget. Test for å finne en passende bue til dekket. Den innvendige "carling" listen limes inn. "Carling" ferdig limt inn. Innstrument panel limes inn. Rør til kabeltrekking er også kjøpt inn. Mere sliping av dørken, før resultatet ble som jeg ønsket :-) Første dekksbjelken limes inn. Hele baugen er nå forseglet med 300g/m2 duk og epoxy. Hjelpespant i baugen. Det begynner å ta form. Ja, dette er status pr idag. Håper å få lagt dekket i løpet av helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Dette ser jo veldig bra ut, kjekt å følge med på Eit spørsmål: Kva type plater er det du har brukt i dørken? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Strengel Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Hei, og takk for det. Platene er lauan plater. Jeg beiset dem og la på et strøk epoxy før jeg freste natesporene. Ny økt venter i morgen, så får se om jeg ikke kan få opp noe flere bilder av hva jeg får gjort da :-) Morten Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Noen ny bilder etter dagens innsatts....... Dekksbjelkene ferdig lagt. Bare høvling igjen nå. Ettersom jeg har endret høyden/buen på dekket, og samtidig få til en "flytende" overgang imellom dekk og side railing, er nå høyden på carlingen høyere enn side spantene. Jeg har derfor lagt inn ekstra spant imellom carling og sheer. Dette sikrer også att jeg beholder buen på platen. Her har jeg prøvd å lage meg senter holder til vindskjermen. Jeg har tenkt å ha todelt vindskjerm i glass. Disse koster forferdelig mye penger om de skal bestilles fra statene. Og andre leverandører har jeg ikke funnet. Prøver derfor å lage noen istedet. Dette er andre forsøket, første ble for klumpete, men denne ser bedre ut synes jeg. Har tenkt å sause den inn i epoxy ( som alt annet ) og male den, så får jeg se om jeg blir fornøyd. Imorgen blir det litt mere høvling, og forhåpentligvis litt tid igjen så jeg kanskje kan legge på dekks platene :-) Kom gjerne med innspill på holdere til vindskjermen, eller andre ideer eller leverandører...... Morten Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Lekkert og imponerende så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Dette blir bra, gleder meg til å se videre bilder. Imponert over natesporene dine:) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Angående vindskjerm, jeg har lekt med tanken om å bare lade ett spor nede på dekk og sette en plexiglass skjerm i der uten noe form for annet støtte. Vil dette gå? Ka eventuelt sette led lys i bunnen..... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.