Jump to content

Bålbrenning rett på svaberg, folk ser ikke problemet!

Shalom

Recommended Posts

Veeeel, om en bare har lagd bål en gang før der vil det etter en tid ikke se galt ut, men det er her vestpå ganske vanlig å "etablere" bålplasser i områder som ofte blir besøkt, og da er det helt klart viktig å bruke de samme hele tiden for å unngå å skade mer enn nødvendig.

Men som påpekt før i tråden er det forskjell på landsdeler og fjell

:smiley:

Noen sørlendinger jeg traff på i fjor sa i en diskusjon ang. engangsgriller og forsøpling at de bare brukte en passende sprekk i fjellet til grillkullet og hadde en rist med seg.

Er dette en vanlig ting å gjøre, eller vil en lage synlige sår som ved båling?

• 3 år senere...

Jeg kunne tenkt meg kr 20 000 i bot og inndragning av båtførerkortet i 2 år for miljøkriminalitet

Jeg håper du ikke mener bål generelt, men bål på svaberg eller annen ulovlig plass? Bålbrening i uthavn er en av båtlivets store gleder for meg og mange andre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du får det sagt du Uglesett!

Enn grisebank med flisete vaier....?  :lol:

Men prinsippielt er eg enig, bålbrenning på urørt svaberg påfører ubotelig skade og bør vera kurant å unngå.

Bål er trivelig om det er plassert med omtanke. Skjærgarden har så mange etablerte bålplassar at det er heilt unødvendig å etablera nye på fast fjell..

Enig i det Pinkvin!

Det er tydelig at det verserer misforståelser rundt dette emnet, noe innlegget under bekrefter:

Trodde vi hadde brent bål her og der i 10000 år? Er det først nå svabergene begynner å sprekke? Enig i at det ikke er fint med sothauger her og der, men det vaskes da vel bort etter en tid?

Når svaberg først sprekker opp blir det ikke vasket vekk. Det vil bare dannes nye sår som krakkelerer videre nedover i fjellet ved videre båling og frostsprengning.

Som andre har nevnt tidligere handler jo dette om at bergartene er forskjellige rundt om i landet. Den glattskurte granitten i Østfold er unik ikke bare i Norge. Bergarter som allerede er skarpe og taggete er vel ikke så sårbare for denne typen sår. I tillegg er det jo en helt annen tetthet av folk og båter i Oslofjorden enn f.eks. sognefjorden. Ødelegges de fineste svabergene med uvettig båling blir det enda færre plasser å velge mellom.

Det er også tydelig at mange mangler informasjon og kunnskap om dette. Jeg har ved flere anledninger blitt møtt av hoderystende ignoranse når jeg har påpekt at man bør brenne bål på plasser hvor fjellet ikke blir ødelagt. "Hallo, er det noe vi har nok av i dette landet er det vel fjell" har svaret vært  :crazy:

Guest Avmønstret#

Trodde vi hadde brent bål her og der i 10000 år? Er det først nå svabergene begynner å sprekke? Enig i at det ikke er fint med sothauger her og der, men det vaskes da vel bort etter en tid? Foretrekker å ha bålet i fjæra med kort vei til sjøkanten, men det er vel ikke like enkelt alle steder.

Var nok færre folk før i tiden :-) 

I enkelte populære områder er svabergene nær ødelagt av bålbrenning og grilling de siste hundre årene. Så ja, det er et høyst reelt problem. 

Om slike skader i svaberg skal "vaskes vekk" av sjøen så snakker vi vel om en del tusen år. 

---------------

Vi er flere, gjør ting i flokk og da må vi rett og slett gjøre om på enkelte små deltaljer i hvordan vi oppfører oss. For hundre år siden var det sikkert like greit å gå å drite i de nærmeste buskene om man var i en uthavn, tror ikke det fungerer så godt i dag :-). Men det er fortsatt noen som gjør det og ikke bryr seg om at andre, og andre sine unger og bikkjer må trø rundt i mannsjiten deres. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

For hundre år siden var det sikkert like greit å gå å drite i de nærmeste buskene om man var i en uthavn, tror ikke det fungerer så godt i dag :-).

Ooops :giggle: Nå føler jeg meg som en 100 år gammel mann! Men har forstått det slik på flere at uthavn på Øst- og Sørlandet ofte er noe helt annet enn uthavn på Vestlandet når det gjelder folketetthet. Ved høy tetthet av folk må selvsagt andre hensyn tas. I uthavnene jeg ferdes mest er det knapt spor etter folk, da ser jeg ikke på litt biologisk avfall bak en busk som noe problem. Det har blitt tatt opp av naturen til neste båt kommer på besøk. Men å fyre bål direkte på svaberget gjør jeg aldri! Det finnes alltid mer egnede plasser, gjerne helt nede i vannkanten, til å fyre opp kveldsbålet :smiley:

Kveldsbål er obligatorisk i uthavn..

Tror nok båt tettheten østpå gjør at det er et større problem der, en her vest..

Jeg synes alle hull og sprekker etter bergkiler er ille nok.  Fortøyningsbolter er også hærverk mot svabergene. Burde ikke vært lov å legge til på svaberg i det heletatt.

Regner med dette var en dårlig spøk...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ved høy tetthet av folk må selvsagt andre hensyn tas. I uthavnene jeg ferdes mest er det knapt spor etter folk, da ser jeg ikke på litt biologisk avfall bak en busk som noe problem. 

Helt enig. Og det er jo fortsatt sånn at de fleste båtene på solskinnsdager antagelig ikke har dass engang og med grilling og drikking så må jo mange gjøre sitt før dagen er over. 

Var i land i en flott uthavn på Østfoldkysten. Fint på svabergene nede ved sjøen men 4 meter opp i buskaset så det ut som bushen pleide å gjøre ved rasteplasser uten toaletter på 80 tallet. Toalettpapir og kabler på kryss og tvers i skauen. Mildt sagt jævlig udelikat, særlig når man har hund..

I uthavnene jeg ferdes mest er det knapt spor etter folk, da ser jeg ikke på litt biologisk avfall bak en busk som noe problem. Det har blitt tatt opp av naturen til neste båt kommer på besøk.

Som nevnt er det jo forskjeller på båtliv i Oslofjorden og på vestlandet. Det du nenvner over har jo også en sammenheng med hvor mye H2O som ramler ned fra Himmelen :giggle:  Her på østlandet kan det finne på å være ganske knusktørt hele sommeren, og da blir slikt liggende ganske lenge. Det er liten stas med bikkjer som kommer opp fra ei kløft med brun bart og dasspapir i munnvikene :puke:

Enig med Pinkvin og Komodo, det er en forskjell på hvor mange som bruker uthavnene, og ja, også nedbørsmengden. Her i området trenger man ikke fylle ferskvann på tankene, det er bare å ha påfyllingshullene åpne så ordner naturen med ferskvann selv :giggle:

Sånn sett skulle jeg ofte ønske typisk østlandsvær sommerstid og eller bruke dassen ombord mer :smiley:

Hei

Blir nesten trist når jeg leser denne tråden. Er det virkelig så mange av dere som ikke har opplevd gleden av bål. For meg er bålet så mye. Varme og lys i natten, men også rammen for gitar, trekkspill og sang, romantikk og glede over månen eller i påvente av soloppgang. Uten bålet hadde alle disse opplevelsene blitt mindre. Mennesket er den eneste art som har temmet flammene, og det har gitt oss trygghet . Derfor tror jeg mange av oss trives så godt rundt bålet. I tillegg er det ingen forskjell på fattig og rik, de eller med seil eller motorbåt, eller superyacht. Så la ikke denne tråden bli for eller mot bål

På den annen side så skal vi selvfølgelig ikke ta oss til rette slik at vi tramper på andre rundt oss om det er å etablere nye båtplasser eller andre ting. Jeg hører hjemme i Tønsberskjærgården. Her er det mange bålplasser og takk for det. Dessverre hender det at folk i båt er uomtenksom og bruker naturen feil, men ikke glem at du selv startet som uerfaren og sikkert har gjort mye dumt underveis på din vei.

Hei

Blir nesten trist når jeg leser denne tråden. Er det virkelig så mange av dere som ikke har opplevd gleden av bål. For meg er bålet så mye. Varme og lys i natten, men også rammen for gitar, trekkspill og sang, romantikk og glede over månen eller i påvente av soloppgang. Uten bålet hadde alle disse opplevelsene blitt mindre. Mennesket er den eneste art som har temmet flammene, og det har gitt oss trygghet . Derfor tror jeg mange av oss trives så godt rundt bålet. I tillegg er det ingen forskjell på fattig og rik, de eller med seil eller motorbåt, eller superyacht. Så la ikke denne tråden bli for eller mot bål

På den annen side så skal vi selvfølgelig ikke ta oss til rette slik at vi tramper på andre rundt oss om det er å etablere nye båtplasser eller andre ting. Jeg hører hjemme i Tønsberskjærgården. Her er det mange bålplasser og takk for det. Dessverre hender det at folk i båt er uomtenksom og bruker naturen feil, men ikke glem at du selv startet som uerfaren og sikkert har gjort mye dumt underveis på din vei.

Helt enig!

Skal en drive å lage så voldsomt stort nummer ut av slike ting, synes jeg godt en kan ta diskusjonen rundt alle folka som farer til alle fjelltoppene våre i hytt og pine, gjerne 30 mil i bil først for så å tråkke ned naturen hele veien fra parkeringsplassen opptil fjelltoppen, for ikke å snakke om fatbikes i som ødelegger skiløypene, stisyklister som lager stygge merker i naturen osv.

Bål hører selvsagt hjemme i skjærgården, men enig i at en bør bruke hodet og forsøke å benytte eksisterende plasser når de finnes. At det blir merker etter bruk av naturen er naturlig og en del av historien. Jeg kommer ikke å la være å bruke naturen pga dette.

Her i området trenger man ikke fylle ferskvann på tankene, det er bare å ha påfyllingshullene åpne så ordner naturen med ferskvann selv :giggle:

Trenger du ikke trakt engang :lol:

Blir nesten trist når jeg leser denne tråden. Er det virkelig så mange av dere som ikke har opplevd gleden av bål.

Vet ikke om du sikter til meg nå JRK, men jeg er enig i det du skriver. Poenget mitt er det å tenne opp bål på svaberg som påfører permanent og ubotelig skade.

Helt enig!

Skal en drive å lage så voldsomt stort nummer ut av slike ting, synes jeg godt en kan ta diskusjonen rundt alle folka som farer til alle fjelltoppene våre i hytt og pine, gjerne 30 mil i bil først for så å tråkke ned naturen hele veien fra parkeringsplassen opptil fjelltoppen, for ikke å snakke om fatbikes i som ødelegger skiløypene, stisyklister som lager stygge merker i naturen osv.

Hvis dette er din mening Kapftein så har du ikke fått med deg budskapet til trådstarter. Det å tråkke ned lyngen utenfor en sti, eller ødelegge skisporet i lysløypa gir ikke permanente skader på linje med svaberg ødelagt av båling. Hvor lang tid tar det å lage et skispor? Hvor lang tid tar det for lyng å gro? Hvor lang tid bruker naturen på å forme et svaberg av rå granitt?

Jeg er ellers enig med deg når det gjelder å bruke naturen. Poenget er vel bare at neste generasjon skal kunne gjøre det samme :smiley:

Jeg har heller aldri tenkt på dette..

Vi har alltid bare tenkt på brannfare og le, og har flere ganger både tent opp og satt grill rett på svaberget...

Det er slik jeg har lært det. Ingen har snakket om velferden til fjellet.

Ingen har noensinne sagt noe (fordi de fleste gjør det samme), bortsett fra noen grynt en gang.. Da trodde jeg det var pga røyk, så vi flyttet på oss.

Nå har jeg nesten-lært.

Hvorfor ikke forklare det slik alle forstår istedetfor å ty til sinne/surhet umiddelbart?

Jeg er en av dem som liker å lære - og ikke har problem med å innrømme begrenset kunnskap når det er tilfellet, men jeg lærer svært lite av å bli skjelt ut.

Det virker som om det er så mye sinne innesperret i folk - som jeg absolutt ikke forstår.

...eller er det bare her på forumet det kommer frem slik?

Guest Avmønstret#

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette ble så sort-hvitt. Det handler jo ikke om man vil brenne bål eller ikke. Har brent bål hele livet jeg, også ved sjøen, men ikke rett på svaberg/fjell. Og det har aldri vært noe problem å finne gode plasser uten å måtte ødelegge fjellet. 

Samtidig er jeg, helt oppriktig, litt overrasket over at det faktisk er noen som ikke visste dette med skader av bålbrenning på fjell. Har litt vanskelig for å tro det. For det første, hvis man faktisk har brent noen bål på fjell så vil man jo se hva som faktisk skjer med fjellet, særlig på godt brukte bålplasser. For det andre så lærte vi da dette på skolen koblet til gammeldags gruvedrift med bruk av bål og vann. Og til sist så har dette vært oppe i media så og si årlig før sommeren i ihvertfall de siste ti årene. 

Man må vel ha vært noe nær døv, blind og utenlands siste 40 årene om man ikke har fått med seg dette. 

---------

Men så. Samtidig dukker det til stadighet opp bilder på FB gruppa "båtfolk på FB" hvor voksne motorbåtfolk åpenbart brenner bål rett på/ved fjell på en slik måte at det er nødt til å ta skade, og dette ved sjøen der det ferdes mye folk. 

Og førstemann som er dum nok å kommentere det får så hatten passer. Altså ikke "åh, det visste jeg ikke, uff det var dumt skal brenne litt vekk fra fjellet neste gang".

Neida man får den samme gamle "har gjort dette i tusenvis av år" osv. Og "helvetes MDGer, skal ødelegge kosen for alle". "Idiot var det mulig å finne noe negativt ved å brenne bål også nå da". Osv. 

Altså den trassige, litt påtatt tilbakestående, barnslige, "Gjør som mennesket har gjort i ti tusen år og du mener du vet  bedre jævla idiot som vil ødelegge for alle med miljøpisspreiket" holdningen. 

-------------

Dette handler ikke i hovedsak om uopplyste folk som brenner bål på svaberg fordi de ikke vet bedre. Min påstand er at de brenner bål på fjell og svaberg med vitende og vilje, med et ønske om dyrke en eller annen form for opplevd "frihet" ved å gjøre skade på naturen rundt seg. Med en felles opplevelse av å være "fri" til å gjøre som de mener andre alltid har gjort og med en felles holdning mot "idioter" som måtte mene noe annet, de som påpeker at svaberget faktisk ødelegges er MDGere og idioter som setter seg over andre og tror det vet bedre. 

Mao, de fleste som driver dette påfører skader på fjell og svaberg med vilje. Med hensikt som en politisk/ideologisk markering som vil synes i fjellet i tusener av år. 

---------

Så kan en jo spørre seg. Hvem er det som er idiotene? De som bevisst ødelegger fjell og svaberg på populære utfartssteder for å markere seg, eller de som påpeker at dette selvsagt ikke er noe man kan drive med?

En må jo bare fortsette å brenne bål, ingenting er hyggeligere enn det, men en må slutte å være idiot på trass. 

De siste 10-15 årene har jeg enten jobbet 24/7 eller vært sengeliggende pga. sykdom, så jeg kan med hånden på hjertet si at dette har jeg ikke fått med meg fra nyhetene. Tv kvittet jeg med for 10 år siden, og aviser leser jeg heller ikke :)

Ikke kan jeg huske å ha lært noenting om dette på skolen heller, men jeg vet jo ikke om det er lært og glemt.

Jeg er også vant til å være på mer eller mindre folketomme plasser, så trafikken kan jo absolutt ha noe å si på humøret rundt omkring.

Uansett..

Det er forskjell på å påpeke, og å bruke skjellsord.

Jeg ser klart at det kan koke over når man blir møtt med en slik holdning - og det blir en annen verden i forhold til hva jeg kan uttale meg om.

I alle tilfelle er det to sider som bruker sinne og skjellsord for å få sin mening igjennom - og det vet vi alle hvor godt virker.

Men jeg har ihvertfall lært, og vil søke mer informasjon om dette før jeg lager mitt neste bål.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...