Guest Avmønstret# Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Redusert: *Tommel opp* Ville ikke falle meg inn å "påtale" bålbrenningen til noen jeg ikke kjente... Veldig ofte er jo bålbrenning kombinert med alkohol så rent sånn generelt mtp helsa tror jeg det ville være mindre lurt hvis det sitter en gjeng i godt lag og hygger seg. Stemninga kan snu fort ;-) Hadde nok heller slått meg ned om jeg ble invitert og tatt en pils, lusket meg ut tidlig om morgenen og kanskje bygd litt om på bålplassen slik at neste bål ikke gjorde skade på samme måte. Kanskje prøvd å gjøre bålplassen et lite hakk bedre slik at den blir foretrukket fremfor den som ødelegger fjellet. ------------- Som ungdom på 80 tallet hadde vi en fast plass ute på noen svaberg ved Helgeroa. Der ble det gjort alle ting ungdom gjør men alle merket og så at bålbrenning gjennom flere tiår hadde ødelagt mye av fjellet. Det begynner med et bål, fortsetter med forstsprening og etterhvert hadde du et svaberg som var vondt å sitte/ligge på, gå på osv pga avskalling osv etter bålene. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Når det er tent opp bål på et aktraktivt område på et svaberg finner man ofte mer enn et ødelagt fjell. Sigarettsneiper, ølkorker, knuste flasker, ølbokser + høy musik og skrik og skål ut på morrasia ......det er som oftest de som vil ha frihet uten ansvar og vi vet ganske godt hvem de er...sånn er det bare Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Vanntrivsel. Lurer på hvilket område du ferdes i? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Kanskje noen har et bilde eller to å legge ut som illustrerer? Hvis ikke skal jeg sørge for å få tatt et par bilder til sommeren. Enig i det Vanntrivsel sier at det i tillegg til ødelagt svaberg også ofte er sneiper, ølkorker, knuste flasker, bokser, engangsgriller, pølsepakker og annet søppel rundt dette området. Neste dag blir noe av dette spredt med vinden slik at fjæra blir "pyntet opp" litt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det er ikke noe å krangle om i det hele tatt, for bål på bart fjell (herunder svaberg) er dekket av Noregs Lovar: Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 (redigert) Nå er bålbrenning på svaberg omtalt i pensumbøkene for de som tar Båtførerprøven, så helt ukjent bør det ikke være. Skal jeg mobbe litt godmodig en søndag, så har kanskje mange ikke fått dette med seg der de skummer gjennom spørsmålene på en formiddag for å få seg en plastikklapp til å ha i lommen. . Det finnes det egne bålpanner i handelen for de som føler seg tiltrukket til flammer, Utvalget er fra de små til de hvor du omtrent kan tilberede skogens konge på., jaja i hvert fall nesten.. Heheheh. Har sett enkelte båtførere har slike med seg. https://www.bing.com/images/search?q=b%c3%a5lpanne&qpvt=b%c3%a5lpanne&qpvt=b%c3%a5lpanne&FORM=IGRE For endel år siden besøkte jeg et utkikkspunkt mot havet hvor det hadde vært brent en del bål rett på fjellet. Det som var synd var at de samme hadde ødelagt de siste restene etter en kompassrose som losene hadde brukt i seilskutetiden. Kompassrose som var slått inn i fjellet og de kunne sikte/peile etter. De speidet etter skuter som kom inn fra havet. Så snart de så i mastene på en seilskute tok de ut kursen før de løp ned til losbåten og seilte ut etter kompasset for å få seg los oppdrag. Så neste gang dere er på tur på land og det har vært loser i området fra gammelt av, så kikk etter slike, er en bit av sjøfartshistorien vår som sakte men sikkert forvitrer. Noe å gi de unge matrosene i oppgave å se etter? Lagt til: Ser Hulda kom meg i forkjøpet. Redigert 3.April.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Men det hjelper jo lite Hulda hvis det blir ignorert og loven ikke blir håndhevet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det er mange lovbrytere som går fri. Ansvaret for vettug oppførsel blir ikke svekket av den grunn. Det er nokså enkelt å opptre som småkjeltring i vår liberale samfunnsstruktur. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Sant det Hulda. Men nå oppfatter jeg vel at intensjonen fra trådstartet var å informere om skadevirkningene ved å brenne bål på fjellet, ikke å starte en krangel. Og belysning av temaet er vel den eneste veien jeg har tro på. Ser jo også av innleggene over at denne strengen tydeligvis har vakt litt bevissthet rundt temaet, så da er jo hensikten oppnådd Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 (redigert) Åpenbart rimelig mye større båt tetthet der øst en her vest, dette er også muligens grunnen til at noen her vest ikke har hørt om denne problematikken.. En rask kikk på google earth, forklarer jo forskjellen når en ser antall øyer her vest i forhold til antall øyer der borte.... Bålbrenning om kvelden i uthavn, er like selvfølgelig og naturlig som naturen selv.. aldri vanskelig å finne et egnet sted som ikke skader noe.. Derimot engangsgriller er noe svineri.. Vi har løs grillrist om bord, og bygger opp grill av steiner i fjæra.. Redigert 3.April.2016 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Dette har naturligvis ikke noe med antall øyer i skjærgården å gjøre, men det enkle faktum at de blankskurte svabergene i ytre oslofjord blir helt ødelagte etter det første bålet. En knortete vestlandsrabbe er neppe like utsatt for dette. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Hei Blir nesten trist når jeg leser denne tråden. Er det virkelig så mange av dere som ikke har opplevd gleden av bål. For meg er bålet så mye. Varme og lys i natten, men også rammen for gitar, trekkspill og sang, romantikk og glede over månen eller i påvente av soloppgang. Uten bålet hadde alle disse opplevelsene blitt mindre. Huff.. trekkspill og sang er miljøkrininalitet av værste sort..... Ved sjøen spres denne ulyden utrolig langt..... .... ellers er jeg oppvokst med bål i sprekker hvor andre har brent før. Alt man trenger er rekved/grillkull, en rist, en eske fyrstikker, grillmat og godt drikke. Om bålplassen allerede er skadet i noen tusen år fremover, så spiller et år fra eller til liten rolle etter min mening. Men man bør selvfølgelig tenke på hvor man tenner dette bålet. Det finnes mange steder i utehavn hvor kun Konta Kinte kunne løpt barbent og hvor en bålplass ikke er til stor sjenanse for tippoldebarna mine. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
LM 605 Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Bygde nytt hus for 25 år siden ved sjøen. Har utsikt rett ned til et meget flott blankskurt svaberg. Samme sommer var det en gjeng som hadde tent bål midt på dette svaberget. Fremdeles i dag er det et stygt stort svart merke etter dette bålet. Veldig lite gjennomtenkt! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Huff.. trekkspill og sang er miljøkrininalitet av værste sort..... Ved sjøen spres denne ulyden utrolig langt..... Hehe :-) Må si meg enig i dette altså. Men nå er vel "trekkspill og sang" generasjonen forlengs mønstret av på land vel? Får bare håpe det ikke blir "retrokult" og plutselig tidsriktig ungdom begynner med denne utingen til plage for alle rundt seg. ----------- Det illustrerer hele poenget, ingen musikk er ønsket i stillheten, da kan man heller holde seg i urbane strøk hvor denslags aktivitet glir inn i bakgrunnstøyen på en naturlig måte. Poenget med de fleste uthavner er jo stillheten, evt. lyden av naturen, er jo meningsløst å dra med seg "støy" fra "byn" når man oppsøker naturen/uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 For endel år siden besøkte jeg et utkikkspunkt mot havet hvor det hadde vært brent en del bål rett på fjellet. Det som var synd var at de samme hadde ødelagt de siste restene etter en kompassrose som losene hadde brukt i seilskutetiden. Kompassrose som var slått inn i fjellet og de kunne sikte/peile etter. De speidet etter skuter som kom inn fra havet. Så snart de så i mastene på en seilskute tok de ut kursen før de løp ned til losbåten og seilte ut etter kompasset for å få seg los oppdrag. Det er en haug med slike og andre historiske merker som er hugd inn i fjell langsetter kysten, særlig nedover svenskekysten. Og mange er ikke lette å se med det blotte øyet sånn uten videre. Noen år til med bevisstløs bålbrenning langs kysten så er vi kvitt flere av de. Nå kan en jo si at det seilerne som lå bi for 150+ år siden drev med også var "herværk" i sin tid, men det var i det minste lagt arbeid i å lage noe pent med mening i. Et svart steinete og oppsprukket fjell etter et bål er ikke akkurat mye å være stolt av.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Det heter seg at definisjonen på en gentleman er en som kan spille trekkspill, men lar være. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Kan si meg enig med Mulligan der. I Skottland gjelder det samme for sekkepipe. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Forbudt å kaste sneiper i byene da det forsøple gatene.Da blir det en ganske stor kontrast når noen forsvarer retten til å brenne bål på svabergene. Da har man vel ikke helt skjønt poenget Ida Marie III? http://www.nettavisen.no/nyheter/du-kan-bli-btelagt-for-a-kaste-sneipen-i-oslo/3423174753.html Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2016 Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Ja det er jo folk som tror det er lov å drikke rundt bålet i uthavna også ;-) Tror nok ikke håndhevinga blir så stram hverken på båldrikking eller sigarettsneiper. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Jeg synes vi her stort sett er enige i at man ikke skal tenne bål på svaberg. Jeg synes diskusjonene heller burde gå på hvor grensen går. Etter mine begreper er et svaberg et glattskurt fjell av typen man ligger og soler seg på om sommeren. (Store norske leksikon: flat eller hellende, naken overflate av berg, som regel glattskurt av is under istiden). Jeg ser ikke ofte noen brenner bål på glatte fjellet. Detimot i kløfter og inntil fjellvegg ser en det ofte. Hvor går grensen her? Er dette OK? Jeg mener ja. Detter er en mye brukt bålplass i uthavn. Her er det opplagt ikke snakk om noe svaberg. Redigert 4.April.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Det loven legger føringer for å forby er ulempe/skade på naturen som det tar tid å rette opp. Om en rabbe i steinrøysa blir litt sotet, er vel det ikke lovens hensikt å forby. Og så lenge man holder seg innenfor lokalt regelverk, og heller ikke er til ulempe, ei heller setter fyr på omgivelsene, så må det være greit. Allemannsretten er i Norge et nokså vidtfavnende begrep. Altså frihet under ansvar. Den enkelte må bruke hue. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Hei, Dere må ikke se så mørkt på dette. Nå skal havnivået øke det neste århundret og da forsvinner vel det meste av bålplasser under vann. Og med bølgeskvulp slipes skarpe kanter vekk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Ja det er jo folk som tror det er lov å drikke rundt bålet i uthavna også ;-) ................. Sikkert noen som vil tolke det som "Gate, torg, vei, park eller annen offentlig plass". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Jeg synes vi her stort sett er enige i at man ikke skal tenne bål på svaberg. Jeg synes diskusjonene heller burde gå på hvor grensen går. Etter mine begreper er et svaberg et glattskurt fjell av typen man ligger og soler seg på om sommeren. (Store norske leksikon: flat eller hellende, naken overflate av berg, som regel glattskurt av is under istiden). Jeg ser ikke ofte noen brenner bål på glatte fjellet. Detimot i kløfter og inntil fjellvegg ser en det ofte. Hvor går grensen her? Er dette OK? Jeg mener ja. Detter er en mye brukt bålplass i uthavn. Her er det opplagt ikke snakk om noe svaberg. Jeg synes dette der er innenfor, med god margin. Le for vinden er viktig, så ikke asken blåser ned på båtene til dem som ikke liker det. Her derimot nytter det ikke, og dessuten ligger det jo en og soler seg der! Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Synes du er flink til å illustrere Zitt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.