Zitt Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Festplassen i Bergen skulle få et ansiktsløft for noen år siden. Plassen skulle kles med 10cm tykke granittheller. På tross av advarsler fra bransjehold insisterte arkitekten på at en viss andel av hellene skulle ha en slipt overflate, mens majoritetren skulle ha en flammebrent overflate. Argumenter om at de slipte ville bli for glatt gikk ikke inn. Allerede første vinteren ble det slått alarm fra legevakten om en kraftig økning i beinbrudd. Gutten på bildet og hans hjelper påtok seg arbeidet med å flammebrenne alle de slipte også, med det resultat at 3 personer på legevakten ble oppsagt. Bergen kommune fikk en regning på 150000, og merkelig nok overlevde arkitekten. Hvis svabergene på Østlandet skulle bli for glatte, kan jeg formidle kontakt med mannen med flammen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hei, Godt at myndighetene ser gleden I bålbrenning, selv om ikke pessimistene på båtforumet ser det: Nå blir det oppmykning av regelverket, Totalforbudet oppheves, det locale brannvesen skal kunne gi råd. Artikkel fra NRK: Lov med kaffebålFriluftsrådet Vest er fornøyd med endringen, som det synes både er fornuftig og gir folk mer frihet til å vurdere lokale forhold. I stedet for å bryte loven og bidra til å undergrave den, blir det nå tillatt å tenne et kaffebål – forutsatt at det trygt, vel å merke. Her er hele artikkelen: http://www.nrk.no/sorlandet/balforbudet-blir-mindre-strengt-1.12900191 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 (redigert) Hei, ................... Nå blir det oppmykning av regelverket, Totalforbudet oppheves, det locale brannvesen skal kunne gi råd.......................... Dette synes jeg er en så uventet og god melding at jeg måtte klype meg i armen. Det er jo heller ikke 1. april . . . Redigert 14.April.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
GeirFrode Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Her er et skrekkeksempel på hva som skjer når man fyrer bål rett på fjellet. Bildene er tatt på Flatskjæra like syd for Hankø for noen år siden. Helt horribelt! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hvis du tar turen litt lenger nord så kommer du til en holme som heter Salteriet, ligger utenfor Oksrødkilen. Der finner du et langt grellere eksempel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GeirFrode Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Den holmen har jeg aldri vært borte i, Komodo. finner den heller ikke i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hei, Godt at myndighetene ser gleden I bålbrenning, selv om ikke pessimistene på båtforumet ser det: Nå blir det oppmykning av regelverket, Totalforbudet oppheves, det locale brannvesen skal kunne gi råd. Artikkel fra NRK:Lov med kaffebålFriluftsrådet Vest er fornøyd med endringen, som det synes både er fornuftig og gir folk mer frihet til å vurdere lokale forhold. I stedet for å bryte loven og bidra til å undergrave den, blir det nå tillatt å tenne et kaffebål – forutsatt at det trygt, vel å merke. Her er hele artikkelen: http://www.nrk.no/sorlandet/balforbudet-blir-mindre-strengt-1.12900191 Dette gjelder vel det generelle forbudet, så det er ikke snakk om å myke opp forbudet mot å brenne bål på svaberg. Som mange andre her, er jeg tilhenger av bålbrenning, men ikke direkte på svaberg eller andre steder hvor det påfører skade på omgivelsene. Med denne lovendringen vil jeg tro at de fleste her er på linje med loven. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Den holmen har jeg aldri vært borte i, Komodo. finner den heller ikke i kartet. Navnet på holmen står ikke i kartet. Den ligger vest for Rakskjær og Fredrikstadholmen, litt syd for utløpet av Oksrødkilen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Det er ikke bare bålbrenning som kan ødelegge svabergene. Her er noen grelle eksempler fra Lyngholmen utenfor Fredrikstad. Det minner meg om min lærer fra folkeskolen som sa at "dåren skriver sitt navn over alt". Åge Dypsjø har bare brukt maling, men det har holdt seg godt i over 30 år. Kanskje noen som kjenner ham? Jeg blir veldig trist når jeg ser slik vandalisme i naturen. Idiotene burde greie seg med veggene på utedassen! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Denne "Dypsjø" figuren burde gå an å spore opp, og jage ut på den holnen med stålbørste og aceton? Eller er det ett fiktivt navn? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det finnes, eller fantes, i alle fall en Roy Dypsjø i Sarpsborg som er født i 1962. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mar Brecha Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Denne "Dypsjø" figuren burde gå an å spore opp, og jage ut på den holnen med stålbørste og aceton? Eller er det ett fiktivt navn? Det finnes, eller fantes, i alle fall en Roy Dypsjø i Sarpsborg som er født i 1962. Det er på dagen 31 år siden(17.06.1985) Saken er foreldet Mouche. Dessverre er det mange steder på Hvaler hvor enkelte har hogd navnet sitt inn i svabergene. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 De som har gjort dette blir i ikke glemt med det første. Hva de blir husket som er en annen sak En ting hva folk gjorde før i tiden (har inntrykk av at det ikke var uvanlig å risse navn i stein før), men slikt som å risse eller male navnet sitt på svaberg i dag gir ikke grunn til så veldig hederlig omtale etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Kanskje det var mer vanlig og akseptabelt før? Der hvor vandalen har skrevet årstallet er det som regel fra 1980-tallet eller tideligere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Tror nok folk flest, dog ikke alle virker et som, har blitt noe mere bevisst mht til de avtrykk de etterlater seg til senere generasjoner. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Kan også være at menneskers markeringsbehov nå kan dekkes på Facebook. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Viljesterk Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Det tror jeg du har helt rett i! Jeg føler for facebook det dere føler for nedgrisete svaberg... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Scand Baltic Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 ? Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 De som har gjort dette blir i ikke glemt med det første. Hva de blir husket som er en annen sak En ting hva folk gjorde før i tiden (har inntrykk av at det ikke var uvanlig å risse navn i stein før), men slikt som å risse eller male navnet sitt på svaberg i dag gir ikke grunn til så veldig hederlig omtale etter mitt syn. Om 1000 år kommer arkeologene og freder svabergene med innrissede navn :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.