Jump to content

Første båtkjøp (20 fots daycruiser prisklasser ca 200) og uerfaren

Dahlenas

Recommended Posts

Har du henger, og i såfall hvor stor? Hvor mye kan du trekke med bilen du har? Yamarinbåtene og Skibsplasten er greie båter, det andre merket hadde jeg holdt meg unna.

Har ikke henger så dette må jeg kjøpe.

Jeg kan trekke 2000kg med brems.

Takk for tips. Yamarinbåtene har jeg hørt mest positivt om så langt

Har ikke henger så dette må jeg kjøpe.

Jeg kan trekke 2000kg med brems.

Takk for tips. Yamarinbåtene har jeg hørt mest positivt om så langt

2000kg med brems blir vel gjerne en boogiehenger og egenvekt på over 350kg så pass på at ved kjøp av brukt blir det heftig avgift til omregistrering. Ved kjøp av ny så går jo verdien umiddelbart ned med samme beløpet og vel så det!

Har egentlig ikke noen mening om de Aquamar Bahiabåtene (utover utseendet), men siden alle båter skal selges igjen så gjør du klokt i å holde deg til anerkjent og kurant merke som ikke minst Yamarine i dag er, og i kombinasjon med en Yamaha motor som allerede påpekt av andre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva skal du bruke båten til?

Hvem skal være med deg på tur?

Har du planer om å overnatte?

Skal du lage mat i båten?

Skal du bedrive vannsport?

Båten skal brukes til fiske, turer, vannsport og helgeturer.

Båten skal brukes til tur med samboer, alene og gutteturer.

Overnatting for to er ønskelig. Vil gjerne ha flere innspill om type båt og motorer som anbefales

Et viktig punkt mener jeg bestemt er at du bør kjøpe en motor som det finnes verksteder for der hvor du bor. Om du skal velge motor fra Suzuki, Mercury eller andre får du ta stilling til etter at du har sjekket hva du får av service der hvor du bor. Husk at du kanskje skal ha service og reparasjoner på motor og da er det veldig kjedelig å dra motor langt av gårde... Ikke undervurder betydningen av dette punktet som fersk båteier er mitt tips.

Ta en tur i en stor båthavn i nærheten av deg og kikk på forskjellige båter. Da kan du få et godt inntrykk av de både inni og utvendig. Det er mange bra båter på markedet men løsninger og prioriteringene er forskjellige.

Askeladden og Yamarin er nok mine førstevalg, begge er kurante båter som du blir kvitt igjen.

Jeg har selv eid en Askeladden 605 og var veldig fornøyd med den. Vi har to barn som da var små, og det var veldig fint både for foreldre og barn å ha muligheten for at de kunne stikke seg bort i "kahytten". Vår båt var med Optimax 135, den bråker MYE, men det er en sprek motor.

Askeladden har flottere kalesjer og mange kjører med kalesjen oppe. Kalesjeløsningen til Yamarin er ikke spesielt pen. (dette kommer jeg til å få tyn på)

Vil anbefale å kjøpe en båt av et kjent merke. Som nevnt tidligere så er det enklere å selge senere selv.

Angående daycruiser i denne størrelsen så må man velge mellom to ting: Plass inne eller plass ute. Beste er å titte på flere forskjellige modeller å prøve sitte/ ligge. Sjekk også vedlikeholdet/ service på motor, og sjekk båten både på land og vann.

Yamarin bygger ikke båter selv, de"bare" konstruerer de og har sine egne kontrollører på verftet som godkjenner kvaliteten. Vet ikke hvem som lager de nå lengre.

Av de båtene du har listet opp der, er det helt klart Yamarin som er den beste, disse har vel vunnet samtlige tester de har vært med i tror jeg. Skibsplasten er også et godt alternativ, med stor cabin i forhold til størrelse.

En annen du kan tenke på er Finnmaster, nesten det samme som Yamarin, også med Yamaha motor. Har selv hatt begge typer og var kjempefornøyd med begge.

Noe annet du må tenke på er og ikke kjøpe båt med for liten motor. Er en båt godkjent for 150 hk og du har valget mellom en med den størrelsen, eller en av samme type med f.eks. 115 hk, så gå for den største. Skal du ha mye folk i båten merker du fort forskjell når du skal opp i plan. Den store vil også være billigere i drift ved marsjfart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...