Jump to content

Første båtkjøp (20 fots daycruiser prisklasser ca 200) og uerfaren

Dahlenas

Recommended Posts

På denne type/størrelse båt ville jeg aldri ha vurdert noe annet enn en utenbordsmotor! Jo eldre motor du ender opp med, jo viktigere at det er verksted i din nærhet for alt går i stykker/trenger en rep. før eller siden!

Skal du ha en båt hvor to kan overnatte så blir valget lettere siden alternativene er langt færre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har selv Skibsplast 605. Det jeg har merket meg er den servicen fabrikken på Evje gir, både når det gjelder å besvare spørsmål (eksempler: plassering av svinger, plassering av kalesje, løsning for solseng) og det at de fortsatt er behjelpelige med reservedeler på gamle båter. Det er skikkelig bra!

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Jeg var ute etter en båt med samme bruksområde som deg, og skulle også ha den på henger. Båten jeg kjøpte da var en Skibsplast 605 med Suzuki DF90 motor.

Lav vekt var viktig for meg, og der er Yamarin og Skibsplast de som kommer best ut blandt 20 fotere. Begge disse veier under 1000 kg med motor. I skibsplasten sover vi godt to stykker, selv om jeg er 190 cm på strømpelesten. Yamarinen har best uteplass og er rommeligere ute, men det går ut over soveplassen som jeg fant for trang. Jeg hellet mot den som var best på en overnattingstur, og derfor ble det Skibsplasten 605 på meg.

Vurderte også Askeladden 585 men den hadde likt med Yamarinen veldig liten kabin, og var også 2-300 kg tyngre. Askeladden 605 sprenger nok budsjettet ditt. Uttern D55 kikket jeg også på, men denne ble for trang både ute og inne...

Etter en sesong så sitter jeg igjen med et godt intrykk av båten, som fungerer meget bra både som dagsturbåt og på en helgetur. Den går fint i vannet, har nesten ingen planingsterskel og planer lett med full båt.

Har også hatt kontakt med fabrikken på Evje, og bedre service en disse yter finnes ikke tør jeg påstå :thumbsup: .

Det som er negativt med denne båten er at det ikke er adkomst til bau gjennom vindskjermen, så du må gå rundt på utsiden.

Skal du ha båt på henger så dropp innebordsmotor, det blir for tungt...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...