Jump to content

Hva tror vi om båtprisene?


Guest Boat

Recommended Posts

Vi har jo allerede sett en reduksjon i pris på båter av skjærgårdsjeep typen som en konsekvens av at forhanlere ikke lenger kan sko seg i samme grad som før. Dette vil nok forplante seg nedover mot bruktmarkedet. Tror likevel ikke vil vil få noe dramatisk prisfall på denne typen båter.

 

Ser vi derimot på seilbåter fra 70 tallet vil vi nok oppleve prisfall. Fler og fler bli obs på at disse båtene nå blir modne for kraftige oppgraderinger av motor, rigg, teakdekk osv. Når man samtidig kan få nye seilbåter ala Bavaria rimelig vil nok prisene falle her. Mer på båter som er overpriset i utgangspunktet enn på typiske kvalitetsbåter som HR og Najad som nok vil holde seg godt i pris.

 

Ellers er det mye høye priser ute og går. Kikker jo litt etter brukt seilbåt om dagen og har blandt annet sett:

Rush 77 for kr. 150 000 og 175 000

Maxi for langt over pris i sverige

Columbi 66 for 95 000

Junker 22 for 50 000

Synes dette er drøye priser og det spørs vel om man får solgt. I siste nr av seilbåtguiden til seilmagasinet spår de prisfall på maxi seilbåter.

 

Typiske vestlandsbåter som Viknes og NB har alltid holdt seg veldig godt i pris og ligger ofte langt over nypris selv for eldre båter. Dette har hatt sin årsak i mye utstyr på bruktbåter og mangel på slike båter i markedet. Nå pøser båtbyggeriene ut nye modelle så jeg tror nok prisene vil falle litt her også. Likevel vil det nok alltid være populært med slike båter.

 

 

Alt i alt mener jeg båtfolket er sindige folk som kjøper båt med penger de kan bruke på båt. bortsett fra enkelte overprisede båter og typiske upraktiske "mote"båter tror jeg prisene vil holde seg brukbart fremover, men at prisfallet på ny båt de første årene kan bli større.

Link to post
Share on other sites

De eksemplene Du her nevner Båtguru er jo typiske eksempler på at enkelte har et temmelige urealistisk syn på hva båtene deres er verdt. Prisforlangende er jo en ting, men om de får solgt de til den prisen, er jo noe helt annet. Flere av de båtene Du der nevner har jo vært til salgs i evigheter.

 

Etter min mening skal man mer eller mindre drite i prisantydningen ved kjøp av båt. Sett press på selger, og gi et tidsbegrenset bud. Og ikke se seg blindt på akkurat den båten. Det kommer alltid nye koselige/gode båter, som man kan gjøre det store kuppet på.

 

Men nå er jo renta på vei ned, det skulle vel borge for at båtprisene holder seg, eller?

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med deg Jonny! Det som er et problem på seilbåter er denne Seilbåtguiden til Seilmagasinet. Den tar utgangspunkt kun i selgers prisantydning. Dermed vil de båtene jeg nevner havne som maksgrenser i neste utgave av denne. Så vil de som skal selge neste år basere seg på disse tallene og legge til noen kroner ettersom deres båt er ekstra fin. Slik gir dette en selvforsterkende trend. Grunnlagget for denne guiden er nok også ganske dårlig. F.eks står Jaguar 22 med en pris på 34500...hvem selger en båt for det? Jo det vet jeg veldig godt fordi jeg aveterte min for akkurat det beløpet. (Tror det var 36000, men skrev i anonsen at det var inkludert opplag for motor på 1500) altså er hele greia basert kun på min båt. Solgte forresten for 30.

 

Helt enig med deg i at man skal drite i prisantydningen. La heller selger godgjøre seg en stund før man ringer tilbake. Men bevares....når jeg selv har vært selger av båter ønsker jeg jo å få mest mulig igjen for båten min så jeg skjønner jo at folk begyner høyt.

 

Desuten begyner mange seilbåter å bli til salgs med ny motor....disse taper nok selger litt på etter å ha kostet på dem mye, men de vil sikkert holde seg godt i pris om jobben er ordentlig gjort.

Link to post
Share on other sites

Iht hva som ble sagt på TV i går så går jo salget strykende?Det syntes jeg er litt rart men det kan jo hende at det er sant.Vil anta at hva jeg har hørt tidligere om at salg av båter over 30 fot har "stoppet" opp kan være sant det og.Kanskje vi går over til litt billigere og mindre båter bare ?

Husker da en 25 foter ble ansett som rimelig svær i den lokale båthavna :lol: :lol: I dag er jeg blant de mindre rederene :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Mye synsing, synes jeg.

Det som er et faktum er at svært mange nye importerte båter selges i EURO. På et par måneder har EUROen steget med nær 10 %. Hvis denne valutaen fortsetter å stige, vilket norske politikere og mange andre håper, kan nye båter etter hvert bli betydelig dyrere .

Vanligvis er det en sammneheng mellom nytt og brukt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke slik at Euroen stiger, men den Noraske krone som faller tilbake til et normalt nivå. Den Norske krona har jo vært unaturlig sterk i det sist halve året og det er på sin plass at den faller. Hvor stor invirkning dette har på båtpriser er jo helt avhengig av hvor båten er produsert. Er den Norsk så har jo redusksjon i den Norske krona liten effekt...

 

En bruktbåt er nok ikke verdt mere enn det markedet vil gi for denne båten i salgsøyeblikket. Hva selger ønsker for båten er jo en annen sak.

 

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...