Jump to content

Info om Ford Turbo Plus 250HK


softneck

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

 

 

Skal gå og se på en 32fot båt med en ford turbo plus motor installasjon. Denne er oppgitt til 250HK. Skal se på båten sammen med som kanskje skal kjøpe denne.

 

 

Vet ikke noe mer betegnelse på denne motoren desverre, men den er ihvertfall rød av farge. Har selv et grønt dyr i min kjeller så har ikke erfaring med disse. Hva er bra/dårlig på disse motorene. Hva bør en se/høre etter når en er på "visning"?? Er det lett å få tak i reservedeler til denne??

 

Synest farten var litt dårlig? 15knop. Tror det er en akselinstallasjon. Men båten veier 5500kg da.....

 

 

Håper det er noen her inne som har erfaringer med nevnte motor.

Link to post
Share on other sites

Minnes at ford 2704 et ble levert i en "turbo pluss" utgave med en del annen mekanikk enn den enkle utgaven. I så tilfelle tror jeg det står litt om den i instruksjonsboken i arkivet her. Mener den fantes i en 250 hk utgave og en 275 hk utgave, mens den enkle utgaven hadde mye mindre.

Link to post
Share on other sites

Turbo pluss utgaven har egen oljepumpe på registeret, og to kraftige rør som går inn på bunnpanna framme på sb side. Dette er for underspyling på stempel. 250Hk stemmer. Kjenner ikkje til større utgaver. Ryker endel.

Vurderer turbo plus motor sjølv nå, men har ikkje tenkt over deletilgang som tema. Alle marina har vel filter ? Man skifter ikkje deler inni alle motorer i tide og utide.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Utifra det jeg fant ut for noen år siden var turbo + motoren en 2704 motor med intercooler, turbo, ingen termostat og under spyling av stemplene. Ble hovedsaklig benyttet på båter der man tok ut høy utelse nesten hele tiden.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

880

 

sokte etter dette på google og da kom jeg over en tråd som jeg husket, det var ditt innlegg som jeg beskrev til industrimotor. du har rett :I

 

fra innlegg 4

250 hk, som sistnevnte men med oppjustert pumpe, oljekjøling på stempler, uten termostat på kjøling, etter 400 t måtte råde/rammelager sjekkes. Denne motoren ble kun anbefalt til båter som kjørte på høy belastning i 90% av driftstiden.

 

Her er tråden

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :flag_bp:

 

Altså er dette mest sannsynlig en "industrimotor" som er designet for å gå med høy last. Leste en plass at den ikke hadde termostat?? det er jo ikke bra. Her på sørlandet blir det for det meste "tøff-tøff" fart. Da vil jo motoren mest sannsynlig sote veldig ned. Er det mulig å montere en termostat? for å klare å få temperatur i motoren ved lave belastninger. Kan forstå at denne ryker en del. Motoren var hvis overhalt for to år siden. Hva som ligger i det, gjenstår å se....

 

 

Forbruket vil vel også skyte i været, da motoren går for det meste alt for kald. Tror i allefall det er lurt å avslutte båtturen med en 5-10min på ful spiker. Pleier å gi mitt grønne monster en 3-4 min på stram wire da jeg går mye seint.

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...