Jump to content

Trenger tips til første innkjøp av daycruiser, ca 150.000

Haug

Recommended Posts

Vi er en familie på totalt 5 stk; gutter på 10 år, 4 år og 1/2 år + mor og far. Båt-typen vi tenker på er en daycruser som lett kan sjøsettes via rampe.

Råd vi alt har fått; Ikke kjøp båt med innenbordsmotor (bensin), kjøp båt som er registrert i små båt registret.

Båten kommer til å bli mest brukt i Øyeren da vi bor i Ullensaker, altså minimalt bruk i saltvann.

Budsjettet vårt er 150 000,- +/-.

På forhånd, Tusen takk for alle svar!!

Redigert av Haug (see edit history)

Med tanke på en unge på et halvt år, er det sikkert lurt å ha en båt man kan sitte under tAk. Jeg tenker på det selv, da det snart er unge på gang.

Om du vurderer skjærgårdsjeep kan jeg anbefale sessa key largo 19 som jeg har. Gode sittebenker bak, god å bade fra, og enorm solseng i baugen.. Unger elsker å sitte forran på solsenga( kjerringa og forsogvidt) eneste minuset er at det ikke er skikkelig førerstol, men jeg har aldri følt det som noen mangel.

Jeg har den på henger og det fungerer fint med en normal familiebil. Jeg betalte 150000 for min.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Råd vi alt har fått; Ikke kjøp båt med innenbordsmotor (bensin), kjøp båt som er registrert i små båt registret.

Et generelt råd jeg kan gi er å ta alle råd med en klype salt, spesielt fra folk med begrenset eller ingen båterfaring. Rådene du har fått kan mistenkes å være i sistnevnte kategori. Hvorvidt båten er registrert i småbåtregisteret har ingen praktisk betydning for vurdering av båten. Registrering av fritidsbåter er frivillig og du kan når som helst registrere båten dersom den ikke skulle være registrert fra før. Forsikringsselskapene liker at båten er registrert, så dette vil jeg anbefale at du gjør. Men det er altså ikke slik at du bør holde deg unna båter som evt. ikke er registrert. Da hadde jeg heller lagt vekt på hvorvidt båten er CE-godkjent.

Dersom du ikke skal ha innenbordsmotor med bensin vil du så fall begrense muligheten for mange gode båtkjøp. Riktignok kan det være enklere og billigere med påhenger, men hovedbegrunnelsen for noens motstand mot innenbords bensinmotor er selvsagt brann/eksplosjonsfare i forhold til diesel. Ved riktig håndtering av en båt med bensinmotor (lufting, serviceettersyn osv.) er risikoen mer eller mindre teoretisk. Du får mye mer båt for pengene ved å velge bensin fremfor diesel. Du skal også bruke båten mye for at merkostnaden ved diesel kan forsvares.

Lykke til!

Hvilken båt som er rett for deg nå er ingen som vet, du får bare finne en du liker og ta det derifra. Det er ikkje uten grunn det er noe som heter tre-fot syke. Samme hvilen båt du velger vil det alltid være grønnere på den andre siden. Om du finner noe konkret du liker så vil du heilt sikkert få tilbakemelding fra de som har eller har hatt den båten. Å spør slik uten noe føring vil bare gi fleire råd enn folk som svarer og utifra hva de selv ønsker seg.

En typisk nybegynner båt er en båt med påhengsmotor. Dette har noen fordeler da båten ikkje vil kunne ta inn vann samme hvor mye en slurver med vedlikehold elr gjør noe feil under service, kjører på noe i sjøen o.lignende. Drevinstallasjoner må vedlikeholdes jevnlig eller så havarerer belger og det eine med det andre og båten elr motor tar inn vann. Og skulle påhengeren kaste inn håndkle så kan man faktisk skifte den ut på en time.. Et kjent problem med innenbords bensin er at det er vanskelig å få kvalifisert hjelp. Du som har såpass med barn har antagelig ikkje all verdens tid å holde på med slik d.i.y. greier som mange liker. Hvis du derimot liker å holde på med skruing og sånn sjøl så er bensin innenbords et godt tips for å slippe billig unna både mht innkjøpspris og vedlikeholdskostnader.

Alt er jo flott så lenge det virker så det som vil ha størst betydning er hvilke motor merker du kan få best hjelp til om- når- noe skjærer seg. Spør lokale mennesker med forskjellige motormerker om hvor de henvender seg og hvor fornøyde de er med servicen om du er ukjent i det lokale båtverkstedmarkedet.

Først av alt; Tusen takk for gode råd!

Er det slik og forstå at innenbords motorer krever mere tilsyn og service enn utenbords?

Av båter som vekker min interesse i første omgang vil jeg si Galeon Galea 565 frister. Forholdsvis enkel båt, plass effektiv og den virker å være mye for pengene. Når jeg googler på den ser jeg dette merket får god kritikk på flere sider..

Har også sett på Aquamar Bahia 20, dog den får blandede kritikker på nettet; Har lett for å lekke vann i skjøten mellom skrog og overdel. + en del andre ting. Virkelig synd da jeg synes de båtene virker å være utrolig mye båt for pengene! Har også kikket endel på nordiske båter som uttern og Ibiza.

• 4 uker senere...

Hei. Har du funnet deg båt? Jeg er også på leting( om jeg får solgt gamlebåten..) og galia 565 begynner å bli en favoritt.. Gode løsninger og plass, god motor, og fin pris! Vurderer også galia 630,men den kan bli litt vel stor..

Den Bahia båten har et merkelig design synes jeg. Og vinnskjermen ser lav ut.. Liker den ikke..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei !

Kjøp deg ei 24 -25 fots snekke.Du får bra snekke for den prisen,og ungene får tumleplass i massevis i forhold til en liten dagsturbåt,og dere kan overnatte.Dersom dere liker å være utpå,trenger det ikke gå så veldig fort.Øyeren er ikke så stor.Du rekker det meste i snekkefart.Få tak i en med montert varmeapparat,så får dere det godt !

Hilsen Gutek

Er det slik og forstå at innenbords motorer krever mere tilsyn og service enn utenbords?

Det kommer vel helt an på motoren.

En eldre Windy, Draco eller lignende, med en godt holdt bensin V6 / V8 er normalt enklere og billigere å ha med å gjøre enn en nyere par hundre hesters påhenger. Det er i hvert fall min mening.

I tillegg er det fine båter som holder seg greit i pris i forhold til en ny skjærgårdsjeep, men snakker da selvfølgelig om noe i god stand, og det finnes mange eldre båter som ikke er i spesielt god stand.

For 150k hadde jeg sett på en 80-90 talls daycruiser av ovenstående type, og er selv spesielt begeistret for Draco 18 og 19 fotern, med solseng bak, badeplattform med stige, og et lite krypinn foran til å lagre all dritten man har med på tur, gode seter, grei plass og enkelt å ha på henger, og så får man normalt igjen omtrent samme summen som man ga noen år etter, forutsatt at båten vedlikeholdes og ikke markedet krakker fullstendig.

• 3 måneder senere...

Me er ein familie i same situasjon meir eller mindre, inkl babyen :)

Me kjøpte ein 5 år gammal Ocqueteau 485 med Suzuki 50 hestar utanbords og HSS-hengar for 130000,-. Veldig nøgde. Praktisk og enkelt interiør (for enkelt?), fin til fiske, kjem greit fram over alt (og i 25 knop om ønskeleg), lett å hale for éin person frå brygga, då båten veg rundt 500 kilo. Hengar registrert til 1200 kg så eg har akkurat lov å trekke den med bilen min som er tillat totalvekt 2250 (sum <3500 kg) utan klasse BE.

.... daycruser som lett kan sjøsettes via rampe...

Lekker båt og kraftig motor !!...men hvorfor rampe ? Har du båtplass ?

Hvis du ikke har båtplass bør du begynne å lete først som sist.

Hørt mange snakket om hvor greit det er å sette ut båten med henger, men i praksis blir båtene knapt brukt.

Terskelen fo å komme på sjøen blir nok i praksis for stor for mange når de ikke har båtplass.

F.eks. er det mye lettere for fruen å invitere noen venninder med på tur hvis det bare er å hoppe i båten å skru om nøkkelen.

Om 6 år på 16 årsdagen skal vel junior på tur med kompiser...ja sykle til en båtplass ved øyern og kaste loss.

De spontante impulsive småturene f.eks. etter joben mister man hvis man "bare" skal ha med seg en såpass stor båt på henger.

Uansett gratulere med suveren båt som jeg tror tåler grov sjø

Redigert av oslofjord (see edit history)

Lekker båt og kraftig motor !!...men hvorfor rampe ? Har du båtplass ?

Hvis du ikke har båtplass bør du begynne å lete først som sist.

Hørt mange snakket om hvor greit det er å sette ut båten med henger, men i praksis blir båtene knapt brukt.

Terskelen fo å komme på sjøen blir nok i praksis for stor for mange når de ikke har båtplass.

F.eks. er det mye lettere for fruen å invitere noen venninder med på tur hvis det bare er å hoppe i båten å skru om nøkkelen.

Om 6 år på 16 årsdagen skal vel junior på tur med kompiser...ja sykle til en båtplass ved øyern og kaste loss.

De spontante impulsive småturene f.eks. etter joben mister man hvis man "bare" skal ha med seg en såpass stor båt på henger.

Uansett gratulere med suveren båt som jeg tror tåler grov sjø

Du har absolutt et poeng.. Vi gjør et forsøk med å basere oss på ramper i år, så for vi se hvor mye båten blir brukt..

Ser det faktisk er ledige plasser på Øyeren nå, mulig jeg tar en av dem...

Flott båt uten tvil!

Men etter mitt syn så er den for stor og tung til å være tilhengerbåt. For bred i trafikken og for tung når du skal få den ut av vannet.

En så stor båt som denne krever en tilhenger med kapasitet på ca 2,5 tonn vil jeg tro (1600kg++ båt + 600-700kg henger).

Det har vel snaut den merce`n lov å dra, i hvertfall ikke godt av...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...