Jump to content

Rådløs ift trådløs dødmannsknapp

NasseN

Recommended Posts

Er så sylfersk båteier at jeg ikke engang har fått levert båten..blush.gif.

Heldigvis er jeg såpass teknofil at jeg har masse glede av å sjekke opp diverse utstyr/gadgets jeg selvsagt "må" ha klart til levering primo mai.....

Etter en halvmanisk handlerunde er det nå trådløs dødmannsknapp som står øverst på handlelista. Stoler ikke helt på at sønnene mine på 5 og 7 år stopper skuta når pappa faller i sjøen..

Ser at prisene varierer noe helt voldsomt (fra drøyt 1800 kr (Mobwatcher basic) til ca 5000 kr (Coastkey) med Autotether omtrent midt imellom (2900 kr). Ut fra de sparsomme beskrivelsene jeg har sett på nett er det ikke veldig mye annet enn design, produksjonsland og fjernbetjening av tilt/vinsj som ser ut til å skille billigste fra dyreste variant.

Dessuten er det angivelig en danske med navn Tobias Nørbo som skal selge en egenprodsert variant til mellom 1000 og 1500 DKr..

Noen som har tanker om eller erfaringer med noen av disse eller trådløs dødmannsknapp generelt?

Klart en god gammeldags kabel "egentlig" holder.

Med min landkrabbe-hjerne synes jeg det virker veldig tungvindt å hele tiden være "fastspent" til båten. Ser for meg at man i enkelte situasjoner lett kan glemme/ ikke gidde å ta denne på. Jeg betaler gjerne et par "laken" hvis dette kan øke min bevegelsesfrihet/ komfort/ sikkerhet i båten.

Har ikke selv behov for dødmannsknapp (trur eg...) i snekka mi, jentene er såpass store nå at det holder med ett lite oppfrisk kurs hver vår så kan de å håndtere båten og driller på prosedyren HVIS jeg svimer av eller går over bord. (Slakk farten, styr i ring hvis ingen er i nærheten og trykk på APP'en til redningsselskapet på iPhonen eller ring nødnummeret...)

MEN, så til saken, virker disse trådløse KUN ved kontakt med vann ?

Hva med da hvis du blir slått i svime eller får illebefinnende eller slike ting, som gjør at du "borte", selv om du faktisk ligger inne på dørk i båten ? Ledningen er vel såpass kort at den da ville bli rykket ut....

Jeg ville bare spørre, da jeg nå har flere sesonger med 3-4 uker boende/tøffende rundt alene med mine to jenter, fra de var henholdsvis 5 og 7.... (Nå 10 og 12), og har tenkt mye på dette med HVIS ditt og datt skulle hende med meg når de var mindre....

Jeg forstår veldig godt ønsket og evt. bråstoppen fra 30 knop til 3 bare fordi du strakk deg bort for å hjelpe vesla med brusen før den gikk i dørk etc. etc... :)

Lykke til !

Frode

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...