Jump to content

Dagstur til Gamlebyen Fredrikstad


PiperBill

Recommended Posts

Tenkt å ta en tur til Gamlebyen Fredrikstad ut over våren fra Skjeberg i en 25ft’s motorbåt. Er det greit å finne en plass å legge til ved Gamlebyen i noen timer på en søndag? Noe spesielle forhold med inn og utseiling jeg bør vite fra lokaljente? Jeg kommer til å ha med noe av familien min fra Down Under. Tror det blir en fin dagstur for alle.

 

Happy Boating

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hei..

Min erfaring med båtforeningen i Gamlebyen, er at jeg ble jaget vekk når jeg skulle hente to personer som stod på brygga.

Mye hekksjø i Glomma, tilsier at jeg nok ville lagt meg i 5 knops sonen i sentrum, eventuelt på Tolbodplassen hvis du ikke stikker dypt.

Link to post
Share on other sites

Nøkledypet båthavn på Isegran leier ut gjesteplasser. Henvend deg på diesellekteren til Glommen bunkerservice. Der ligger du iverfall trygt for hekksjø. Det er ingen garanti for bølgefritt i 5 knopssonen, så pass på å fendre VELDIG godt om du må forlate båten i elva.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Som allerede nevnt, så er det bare å legge seg til brygga inne i sentrum, og heller ta ferge over. Båten din risikerer et realt kok stryk når hekksjø etter slepebåter, lastebåter etc passerer. Verst er det også når det er sønnavind i tillegg. Nei,legg deg midt inne i den andre byens brygge. Der ligger båten din trygt og godt.

 

Vedrørende å seile oppstrøms mot fredrikstad, så er det minst strøm nærme land oppover på kråkerøysiden.

 

God tur! :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Elva gjør 3 og snekka 5 knop. Det går halve dagen det. Det er stri strøm ved gamlebyen og mye båtbølger.Finn en plass ved Nøkledypet eller i Vesterelva.

 

 

Nå er ikke særpingæne særlig poulære i Fredrikstad etter at de begynte å dumpe kloakken rett i elva.

 

Sarping på tur til Gamlebyen

 

 

 

Redigert av Mar Brecha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...