@ArneO Startet 9.April.2012 Link til dette innlegget Startet 9.April.2012 Jeg skal til å installere ny varmtvannsbereder om bord, da den andre har tatt kvelden etter at jeg ikke klarte å få tømt den skikkelig for vann i fjor høst. Link Har også da kjøpt et fittings-sett Link Hva slags tettemiddel/pakninger benyttes når disse skal skrues på? På berederen er det også merket "kjølevann inn" og "kjølevann ut". Har dette noe praktisk betydning ved koblinene? Går ikke kjølevannet bare i en sløyfe inni berederen? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Fjellbonden Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Jeg er så gammeldags at jeg bruker hamp og litt vannfast fett til gjengene. Har aldri hørt om at retningen på kjølevannet har noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Kjølevann inn/ut er retningsbestemt ut fra funksjonen termisk virkningsgrad. Alstså: Varmtvann stiger opp og kaldtvann synker ned, av seg selv. Det har ingen hensikt å jobbe mot naturlovene om man ikke er nødt. Det eneste du oppnår er dårligere virkningsgrad. Noen av disse berederene har parallelle gjenger og låser dårlig, Permatex og hamp er greit. Det er også Tec7. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 det enkleste er gjengeteip. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Kjapt spørsmål om denne bereder-pakka: Følger ikke fittings-settet med i esken http://www.seatronic.no/varmtvann-reservedeler-c-281_343/fittings-til-varmtvannstank-p-2691? Jeg ser hos Seatronic at dette ligger under "reservedeler" til B3-serien, men er det ikke innhold i esken ? Det kommer ikke tydelig fram på de sidene jeg har vært inne på... Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Fittings er ekstra utstyr hos Seatronic, men de har. Det var noe de ikke hadde før, så jeg måtte til den lokale rørleggeren i Moss. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ok, takk Faxen, da tar jeg med dette også ! Ned å skru etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Hmmm.. monterte denne på torsdag, fungert glimrende med kjølevannskretsen ! Men når jeg på lørdag fikk koblet til det elekriske varmeelementet så viser det seg at dette ikke virket. Noen som kan trikset for å få dette til å fungere ? Rart i grunn.. eneste knappen er "reset" under termostaten, men denne står jo inne.. (skal den det?) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Hos en kompis som har makan bereder virket varmeelementet i 2 dager før elementet tok kvelden.-og ja vann i tankene var det hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Har du multimeter, så kan du ohme på nettstikket, for å se om det er brudd. Jeg regner med at du har 220 volt på kontakten din? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Takk for svar. Jeg fikk råd om å måle elementet, skulle være 100 ohm på 500watteren. Må lese bruksanvisningen på voltmeteret først :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2012 (redigert) Tilbakemelding på denne: Jeg dro til båten i går, egentlig for å demontere varmeelementet for ombytte (ville ikke demontere hele tanken da den er montert trangt og er godt tilkoblet) Jeg måler ohm på varmeelementet til 96,2 som er omtrent det som det skal være. Men, så vrir jeg termostathjulet fram og tilbake noen ganger, så begynner den å "klikke" på ca 20 grader (den klikket ikke til å begynne med) Kobler den på igjen, så virken den :-) Vammet blir varmt ! Kan være et tips til dere som sliter med el-kolba.. herje litt med temphjulet på termostaten så kanskje den virker igjen... Burde vært elektronisk termostat på disse ! Redigert 14.Juni.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 noen som har denne som kan si litt om hvordan isolasjonsevnen er? hvor lenge har dere varmt vann? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.