Jump to content

Installering av Quick B3 varmtvannsbereder

@ArneO

Recommended Posts

Jeg skal til å installere ny varmtvannsbereder om bord, da den andre har tatt kvelden etter at jeg ikke klarte å få tømt den skikkelig for vann i fjor høst.

Link

Har også da kjøpt et fittings-sett

Link

Hva slags tettemiddel/pakninger benyttes når disse skal skrues på?

På berederen er det også merket "kjølevann inn" og "kjølevann ut". Har dette noe praktisk betydning ved koblinene? Går ikke kjølevannet bare i en sløyfe inni berederen?

Kjølevann inn/ut er retningsbestemt ut fra funksjonen termisk virkningsgrad. Alstså: Varmtvann stiger opp og kaldtvann synker ned, av seg selv. Det har ingen hensikt å jobbe mot naturlovene om man ikke er nødt. Det eneste du oppnår er dårligere virkningsgrad.

Noen av disse berederene har parallelle gjenger og låser dårlig, Permatex og hamp er greit. Det er også Tec7.

• 1 måned senere...

Hmmm.. monterte denne på torsdag, fungert glimrende med kjølevannskretsen ! Men når jeg på lørdag fikk koblet til det elekriske varmeelementet så viser det seg at dette ikke virket. Noen som kan trikset for å få dette til å fungere ? Rart i grunn.. eneste knappen er "reset" under termostaten, men denne står jo inne.. (skal den det?)

Tilbakemelding på denne:

Jeg dro til båten i går, egentlig for å demontere varmeelementet for ombytte (ville ikke demontere hele tanken da den er montert trangt og er godt tilkoblet) Jeg måler ohm på varmeelementet til 96,2 som er omtrent det som det skal være. Men, så vrir jeg termostathjulet fram og tilbake noen ganger, så begynner den å "klikke" på ca 20 grader (den klikket ikke til å begynne med) Kobler den på igjen, så virken den :-) Vammet blir varmt ! Kan være et tips til dere som sliter med el-kolba.. herje litt med temphjulet på termostaten så kanskje den virker igjen... Burde vært elektronisk termostat på disse !

Redigert av Worry II (see edit history)
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...