Jump to content

Vannslange til 290DP


REM

Recommended Posts

La ifjord høst merke til at slangen for saltvannintaket til motoren, den som sitter i drevskjoldet, begynte å bli litt frynsete i kantene. Med tanke på bytte, tok jeg en nærmere titt på den her om dagen. Sett fra utsiden er det ikke mulig å komme til noen slangeklemme ellr lignende for å løsne slangen.Ergo må slangeklemmen sitte på insiden tenkte jeg. Fra innsiden ender vannslangen fra sjøvannspumpa opp med en slangeklemme skrudd til stussen på skjoldet. Enden på slangen fra utsiden er ikke jeg i stand til å få øye på, langt mindre løsnet?

 

Er det noen som har byttet denne slangen og som kan løse mysteriet for meg?

 

Takk for hjelpen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke 290-drevet spesielt, men har jobbet med både 280 og DP-E. Begge disse har en S-formet slange med slangeklemme i begge ender. Og en må demontere drevet for å komme til den enden som sitter i skjoldet.

Antar det er samme opplegget på 290. Å ta av drevet er jo uansett nødvendig å gjøre når belgene skal byttes og knutene sjekkes. Ihvertfall hvert annet år bør du sjekke tilstanden. Selv gjør jeg det hvert år.

Link to post
Share on other sites

Bruktbåtbladet Båtbørsen har minst 2 ganger de siste årene hatt en detaljert reportasje/omtale av hvordan dette (og annet) skal gjøres med denne typen drev. Artikkelen ligger muligens fortsatt på nett, hvis ikke kan den helt sikkert bestilles som papirkopi mot en liten slant. Forøvrig står samme detaljerte beskrivelse i flere av VolvoPentas motormaualer/reparasjonshåndbøker. F.eks. MD30/40/31/41 motorene.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg husker riktig så er der ikke noen slangekleme inne på skjoldet. S-slangen går inn i skjoldet, i enden inne i skjoldet er der en flens på slangen.  På innsiden av skjoldet er der en metallplate so slangen videre til motoren er festet på. Derso metallplaten løsnes ser du rett inn på flensen i enden av S-slangen. Det enkleste tror jeg er å trekke den inn i motorromet.

 

Håper dette kan hjelpe deg

 

MVH  jako

Link to post
Share on other sites

Skiftet denne slangen i fjor. På drevet er den festet med en slangeklemme i en bøy/uttak på drevet. Denne bøyen/uttaket er festet med to unbrakoskruer og er anbefalt skiftet med gjevne mellomrom.

 

Når det gjelder enden som går inn i båten så måtte jeg ta det fra innsiden i motorrommet. Helt i bakkant, på venstre side av motoren, sett i fartsretningen, har du en flens med en stenge/åpne vender. Derfra går det en tykk (sort) slange videre inn på motoren. Denne slangen må du løsne fra flensen med venderen for så å løsne hele flensen/venderen. Hvis du allerede har kjøpt ny S-slange så ser du at den har en tykk fals i den ene enden, i tillegg følger det med en o-ring.

 

Når jeg fikk fjernet den gamle slangen mener jeg å huske at jeg tredde den nye inn fra motorrommet. Husk å tre o-ringen inn på slangen først da den fungerer som en tetningsring mot flensen. Husk hvordan den gamle slangen var posisjonert og juster den nye i samme posisjon. Skru på flensen og hovedslangen til motoren igjen.

 

Det kan bli litt trangt men jeg tror du får det til uten å ta av hele drevet. Løsne pinnene til trimsylindren og løft opp drevet slik at brakketten til sylindrene følger med. Husk å støtte drevet godt.

Link to post
Share on other sites

"Mysteriet" er herved løst. Takk til alle bidragsydere

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...