Jawik Startet 10.April.2012 Link til dette innlegget Startet 10.April.2012 (redigert) Har valgets kvaler m.h.p. duk til nye seil. Challange Sailcloth Dimension Polyant Fullradial Sandwich ACL Duracron crosscut Kun tur- og havseilas. Ikke regatta. Redigert 10.April.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kristian_H Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hvilke seilloft er dette fra? Jeg ville anbefale kevlar med dobbelsidig utvendig tafetta, veldig formstabilt og burde vare en stund. Kommer selvsagt ann på pris på de forskjellige kvalitetene, jeg ville ikke kjøpt et seil av den aller beste kvaliteten til turbruk men heller ikke dårligste. Mitt turseil, fra north er av denne kvaliteten, har brukt det lite men ser veldig bra ut, selvom det begynner å bli eldre. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) Doyle og ZAR Kevlar står jeg over da dette er til en 35 foter. Prisen er akseptabel på alle disse dukene. North Sails blir for langt unna mitt ståsted da seilene skal hentes på loftet og garanteres at de passer ombord. Redigert 10.April.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sun Flyer Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Challenge og dimensions er dukprodusenter som produserer i forskjellige kvaliteter. Du må vite hvilket produkt vi skal mene noe om. Blir litt som å spørre om stål blir en bra bil. :-) Sandwich er en god ting. Vanligvis mer stabilt enn dacron. Må likevel vite mere om produktet. Et sandwichseil blir lettere og stivere enn et i dacron. Duracron er ekstra stiv dacron som skal kunne sys på gammeldags måte og likevel være relativt stiv. Det tror jeg hva jeg vil om. Er det zar sails i bergen? Send en im for å få min ærlige mening:-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 IM sendt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ravddo Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Det er bare 1 duk du har referert til: ACL er fra Contender Fra Dimension Polyant leveres disse cruising laminat dukene. Fra Challenge er disse Cruisinglaminatene. Jeg tror ikke valg av duklevrandør er avgjørende. Men for formstabiliteten er det fordel å velge en duk som har X-ply i tillegg til tråder i begge hovedrettninger. Vet også at DP har en duk som påståes å ha bedre beskyttelse mot svarte prikker som kan oppstå hvis seilet står innrullet i uten å få tørket. "problemet" er at filmen i seilet gjør at laminatseil puster dårligere en vevet duk. Alle CL duker er i dag behandlet for dette og jeg ser ikke det som noe stort problem. Når det gjelder Dacron er jo stivere duk jo mere formstabil men kortere teknisk levetid. Den stiveste Dacronen som feks X-99, express+++ bruker er ekstremt coatet og egner seg ikke til cruising. Du skriver ikke hvilket seil du skal skifte. Men til en rullegenoa til en båt i den størrelsen ville jeg ivertfall gått for laminat. Personlig hadde jeg gått for laminat på alt. Men normalt koster det ca 30% mere en Dacron. det er utrolig vanskelig å orientere seg med priser da de store loftene har innebakt i prisen alle detaljer for å gjøre det mest holbart. Mens noen har ingen detaljer. Se også på areal som er oppgitt. Noen skriver ofte full genoa men i virkligheten har de flere kvaderat mindre en en annen leverandør. antall panel i seilet varierer også volsomt. Det verste jeg har sett var et seil til en 32 foter som besto av 4 paneler. Får sitere en seilmaker: Det er rart med Nordmenn, når det gjelder ski skal de ha det siste nye, men når det gjelder seil så leter de etter den seilmakeren som kan levere den billigste Dacronen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Jawik Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Det er bare 1 duk du har referert til: Vist dette er rett kan en undre seg på hva leverandørene vet om duk. SunFlyer ga meg ett hint som får stor betydning. Problemet blir jo også hvilken leverandør / seilmaker en skal velge i Norge. Mange navn og beskrivelser dukker opp med at det ene er bedre enn det andre, men ingen kommer opp med faktaopplysninger. Skal ha storseil og genoa og har en vis peiling selv på hva jeg er ute etter med hensyn til paneler, spiler, rev etc. Og målene tar jeg selv, men som nevnt - hva skal en velge... Og jeg er ikke ute etter billigste Dacronen Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ravddo Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Det hadde vært fint å vist hvilken type båt det skal brukes til. Er det storseil og rullegenoa. Eller konvensjonell genoa? Det med den billigste Dacronen var et eksempel. Men det finnes flere Dacronduker. Hvordan forholdet høyde/bredde på seilet er også med på å avgjøre rett Dacronduk. Når det gjelder skjæring ved Dacron er crosscut mest vanlig. Det finnes i dag vevd duk som er beregnet på radielle seil samt noen forsterket (eks Hydranet) men jeg mener at da kan man likegodt gå på laminat. I radiale seil i laminat er duken kalt Crusing laminat (CL) når den er belagt med tafetta (Dacron) på begge sider av fibrene som skal ta lasten. Regattaduk har kun film utvendig for å spare vekt. De bærende fibrene i CL duken kan være alt fra polyester til kullfiber. Mest normalt er polyester eller Pentex. Pentex er også polyester men er mere strekkfast. CL duk med polyester har omtrent samme teknisk levetid som Dacron men er noe sterkere i strekkretningen. Når det gjelder skjæring er radiel eller biradiel mest vanlig. "Problemet" med radielle seil er at det er mye arbeid å montere sammen seilet contra crosscut samt at det blir mere svinn av dukrullen. Ting som også koster ekstra penger i et rullegenoa er UV beskyttelse og evt reveforsterkninger. Storseilet er jo ofte det dyreste seilet og der er spilene og mastetravere veldig avgjørende på pris. Kappen på seilet kan også være veldig forskjellig fra tilbud til tilbud. Desverre er tiden på våren en dyrere tid av året å kjøpe seil pga høysesong. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Jawik Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 (redigert) Albin Singoalla 34 og skal ha storseil - helst med fullspiler, rullegenoa 100 - 103%. Doyle Lyngør kom opp med et tilbud som virker lovende. Fullradial Sandwich ACL eller Duracron crosscut Noen som har kjennskap til Doyle Lyngør ? Ikke den beste tiden for nye seil, men hva gjør en ikke når ny sesong står for tur. Redigert 11.April.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Hva med DP DC-line 99 Cruising laminat ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kristian_H Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 (redigert) På den båten jeg seilr regatta med, hadde vi doyle lyngør, for 10 år siden. Dette var da kevlar seil, igjen, men dette var nok de beste seilene vi noen gang har hatt, før north 3DI i fjor, så jeg tror de skal levere veldig gode seil. Siste spinnaker fra de brukte vi faktisk i nesten 10 år, frem til ifjor. Edit: Syntes doyle stratis GPc hørtes ut som en relativt god duk, "Stratis GPc er vårt beste alternativ for turseilere som også liker å konkurrere. Twaron- og vectran-garn, med taffeta-laminering på begge sider av seilet, tilbyr den optimale kombinasjonen av styrke, holdbarhet og strekkmotstand." Redigert 11.April.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Elvstrøm har lagt ut en del seil til salgs rimelig. Ta en telefon dit. Mange gode tilbud. Send event en mail om noe kan tilpasses båten din enkelt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ravddo Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Albin Singoalla 34 og skal ha storseil - helst med fullspiler, rullegenoa 100 - 103%. Denne båten har vel Masthead rigg med rette salinger? Så et utbygd akterlik på fokken er vel ikke plass til. Hvis du kun skal bruke den nye fokken er stående spiler ok. Skal du ha genoa i tilleg hadde jeg valgt uten stående spiler. Litt knot ved montering/demontering. Min far har en 105% triradiel med CXP duken på sin Omega 30. Den har stående spiler og akterliket følger helt salingshornene for maksimal areal. Vi valgte å sy fokken uten noen skum i forlik og heller ingen reveforsterninger. Dette da bruken tilsier at vi ikke skal reve dette seilet, det går selvsagt men blir litt dårligere en hvis det var tilpasset dette. Formen på seilet ble da sydd i litt mere allround form så det skal passe best i de vindstyrker han seiler normalt i. Her er seilene til tørk og trengtes en renspylling. Så var de like hvite å fine. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.