Jump to content

Bravo2 drev og eksosbelg


pit

Recommended Posts

Hei

Har en Chaparral 31 med Yanmar 6LP (315hk) og Bravo2 x drev.

Synes det er litt mer eksos brumming fra dette drevet enn det jeg er vant med fra volvo drev. Skulle gjerne hatt det stillere...

Ser at drevet ikke har en tett eksosbelg. Mer et fast rør på drevet som går inn i et annet rør med større diameter på drevkappen når drevet er nedtiltet.

Dermed vil også endel eksos gå fritt ut når båten er i plan, og jeg antar det er årsak til den ekstra eksos brummingen.

Vet at man kan montere en vanlig tett eksosbelg som alternativ, men spørsmålet er om det vil hjelpe?

Og eventuelt ulemper? Kanskje eksosen får for stor motstand i drevet med en tett belg? Og dermed påfølgende for høy eksos temp?

Noen som vet/har erfaring om dette?

Redigert av pit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt Bravo 2 på Steyr 256 med eksosbelg, men ikke helt sammenlignbart. Tillater meg likevel å "synse" litt....

 

Jeg ser i servicemanualen at "exhaust tube" skal monteres i en spesiell orientering. Kan den være feilmontert, og at det er grunnen til mer lyd?

 

Ellers ser det ut som innvendig diameter i "exhaust bellow" er minst like stor som i "exhaust pipe", så jeg tviler på at du vil få særlig mye mer struping ved montering av belg.

 

Har også merket meg kommentarer på andre båtfora at denne belgen kan være svært "krøkkete" å montere, og man er nærmest avhengig av spesialverktøy.

 

Har du snakket med forhandler / verksted om deres anbefaling?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...