pit Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 (redigert) Hei Har en Chaparral 31 med Yanmar 6LP (315hk) og Bravo2 x drev. Synes det er litt mer eksos brumming fra dette drevet enn det jeg er vant med fra volvo drev. Skulle gjerne hatt det stillere... Ser at drevet ikke har en tett eksosbelg. Mer et fast rør på drevet som går inn i et annet rør med større diameter på drevkappen når drevet er nedtiltet. Dermed vil også endel eksos gå fritt ut når båten er i plan, og jeg antar det er årsak til den ekstra eksos brummingen. Vet at man kan montere en vanlig tett eksosbelg som alternativ, men spørsmålet er om det vil hjelpe? Og eventuelt ulemper? Kanskje eksosen får for stor motstand i drevet med en tett belg? Og dermed påfølgende for høy eksos temp? Noen som vet/har erfaring om dette? Redigert 10.April.2012 av pit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Støyen blir mindre ja, men som du allerede er innepå strupes eksosen. Om den strupes for mye vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
pit Svart 11.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2012 Ingen tips/erfaringer her? Antar det er endel med bravo2 drev her inne? Hva slags eksosbelg løsning har dere? Og til hvilken motor? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Jeg har ett par Steyr 236, de kan jobbe på fullt uten problemer med eksos i den tette belgen. Tror du må få erfaringer fra større motorer skal det være noe poeng. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Jeg har CMD 320 med Bravo3x drev. Denne har samme opplegg som du beskriver. Jeg snakket med selger av CMD på Sjøen for alle om dette, og de sa at det ikke var anbefalt å kjøre tett belg på så stor motor. Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Ruby Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Har hatt Bravo 2 på Steyr 256 med eksosbelg, men ikke helt sammenlignbart. Tillater meg likevel å "synse" litt.... Jeg ser i servicemanualen at "exhaust tube" skal monteres i en spesiell orientering. Kan den være feilmontert, og at det er grunnen til mer lyd? Ellers ser det ut som innvendig diameter i "exhaust bellow" er minst like stor som i "exhaust pipe", så jeg tviler på at du vil få særlig mye mer struping ved montering av belg. Har også merket meg kommentarer på andre båtfora at denne belgen kan være svært "krøkkete" å montere, og man er nærmest avhengig av spesialverktøy. Har du snakket med forhandler / verksted om deres anbefaling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.