Jump to content

Stor variasjon i pris på eldre båter, f.eks. Saga 27.


HiMi

Recommended Posts

Hei, har som en del brukere her på forumet en gammel tresnekke stående i naust. Tenkte i år å bruke vårsesongen på havet i båt, istedet for å tenke på hvor fint det kunne vert hvis snekka var vårpusset og lå ute på havet ;)

 

Vurderer derfor kjøp av en plastbåt med litt størrelse. Har en saga 27 ac, som skal prøves i ettermiddag, men ser på nett at det er svert stor variasjon i pris på disse store turbåtene som ligger ute for salg. Det er en 1985 mod med 1300 timer gangtid på en buch motor som jeg må gi ca 100.000 for. Ser at disse båtene fra 1974 ligger ute fra 99-170.000. 1985 mod fra 225-250.000.

 

Vet at dette med utstyr på båtene har visst mye å si, men erlig talt er det vel vesentlig motorsstand, gangtid og at det ikke har vært skader i skrog som burde bety noe? Gamle kartplottere, ekkolodd osv har jo ingen verdi? Utviklingen gjør jo sitt til at utstyr som ofte reklameres med i slike båter er utdatert. Eller tar jeg helt feil?

 

Setter man dette helt på spissen og jeg kjøper en slik båt til 100.000, så kan man jammen kjøpe en del duppeditter/ måhadingser for de resterende 150.000 ;) vet jo at prisene på finn bare reflekterer hva eierene av båtene mener de er verd, og ikke salgssum, men prisvariasjoner på opp mot 150 høvdinger er jo drøyt eller? Noen som ellers vet om disse buch motorene sto orginalt i saga 27? Og er dette et brukbart merke?

 

Ble et langt innlegg denne gang, men har tid til slik når man er i pappaperm, da får man jo også brukt litt tid på finn.no samt glede seg til første sesongen på havet med liten prinsesse ombord :)

Link to post
Share on other sites

Generelt er det jo stor variasjon på bruktpriser for tiden, og jeg har også sett at Saga 27 er en av de som har størst sprik i pris. Jeg mener dette i stor grad avhenger av realismen hos selgerne, men selvsagt også årsmodell, tilstand og motorene alder. Virker også som det ofte er de som har stellt pg oppgradert båtene sine som oftest har vanskeligst med å se prisfallet i markedet i øynene, slik at de ofte plasserer båten i øvre del av et marked slik som det var for en 5-6 år siden. De som har mer fokus på egens båt feil og mangler, går oftere andre veien, og er villig til å " dumpe" prisen mer enn manglene skulle tilsi. Tror dette kan være litt av forklaringen på de store sprikende i markedet, og jeg tror også det vil utgjevne seg med tiden, om markedet stabiliserer seg. Snekker er vel i tillegg den kategorien båter som kanskje har hatt det største prisfallet, svært mange av de som kjøpte snekker på 70 og tidlig 80 tall er nå forlengst pensjonister, og yngre kjøpere ser primært etter andre båttyper. ( har sett et sted at det hevdes at det samme segmentet som tidligere kjøpte snekker i dag kjøper Bavaria seilbåter)Enig at utstyr ikke burde ha veldig stort utslag i pris, men på den annen side løper jo utgiftene når svært mye at utstyret må byttes ut fordi det er foreldet og dårlig vedlikeholdt.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg i at det er stor variasjon! De kriteriene jeg synes er viktigst er nyest mulig motor av annerkjent merke ikke overdrevent med timeantall! + at båten må se vellholdt ut og gjerne så blank i skroget som en eldre båt kan bli.. man ser jo ganske kjapt om hvordan vedlikeholdet og bruken har vært på en gammel båt. I mine øyne er en kartplotter som er 7-8 år gammel utdatert eller i hvertfall på god veg til å bli det. masse utstyr er jo vel og bra, men da må det være kvalitetsutstyr og instalasjoner og ledningsnett osv må være profesjonelt og sikkelig utført. båter med store ledningsklaser under dasjen og uryddig ledningsopplegg styrer jeg glatt unna!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå har vel en gammel Buch strengt tatt ikke all verdens verdi da. Så du kan vel si at motoren avgjør båtens verdi her. Jeg hadde glatt betalt 50.000,- ekstra for en tilsvarende båt med en kurant, større Yanmar motor, for eksempel. Om den i tillegg er utrustet med utstyr som ville kostet meg 50.000,- nytt i kurant stand allerede montert, er kanskje dette verdt en ytterligere prisøkning på 20-25.000,-. Båtutstyr er dyrt, så alt du kan få med hjelper! For å kunne sammenligne priser mellom forskjellig utrustede båter bør man kjenne til priser på motorer og utstyr, popularitet, kuranthet etc. At en del selgere bommer litt på pris er ikke til å unngå, men det er jo opp til kjøper om han mener den tilbudte båten er verdt det selger forlanger da. Generelt kan du anta at om noen snapper båten rett før deg har den vært OK priset, kanskje endatil for lavt... :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For det første, gratulerer med den lille prinsessa og lykke til med deres første sommer på vannet :cheers_wine:

 

Når det gjelder prisforskjell på gamle båter kan det sikkert sies mye om det. Jeg har iallefall endret litt oppfatning etter at vi de siste årene har brukt formidable summer på å oppgradere båten vår (som vi egentlig trodde var bra når vi kjøpte den...)

 

Bare for å ta et eksempel kan man nevne noe av det som kan skille to gamle og tilsynelatende like båter på finn.no:

 

Ny motor: 200.000,-

Ny kalesje: 15.000,-

Ny ankervinsj: 20.000,-

Trekking av puter: 20.000,-

Kartplotter: 10.000,-

Nye batterier: 8.000,-

Lader: 5.000,-

Kjøleskap: 5.000,-

Varmtvannsbereder: 3.000,-

Solcellepanel: 5.000,-

Baugtruster: 15.000,-

 

100.000,- høres kanskje ut som en stor prisforskjell, men når man først begynner å ta tak i slike oppgraderinger får båtpengene fort bein å gå på :smash:

 

I tillegg kommer all jobben med innstallasjon og utbedringer av en middels/dårlig holdt båt. Når jeg ser hvor lett mange av båteierene i havna tar denne jobben vet jeg i alle fall om mange båter jeg ikke ville hatt!

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke alle høyt prisede båter som har noen god årsak til å skille seg i pris fra de billige. Lykke til i båtvalget :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Vurderer derfor kjøp av en plastbåt med litt størrelse. Har en saga 27 ac, som skal prøves i ettermiddag, men ser på nett at det er svert stor variasjon i pris på disse store turbåtene som ligger ute for salg. Det er en 1985 mod med 1300 timer gangtid på en buch motor som jeg må gi ca 100.000 for. Ser at disse båtene fra 1974 ligger ute fra 99-170.000. 1985 mod fra 225-250.000.

 

Det er mange gode plastsnekker som er billige nå. Hvis du liker snekke og ikke trenger halvplaner el.l., gjelder det å finne en praktisk og solid utgave (modell) som det er minst mulig arbeid med å ta i bruk. Saga 27 er en av de mest solide du kan få. Liker du innredning og løsningene, er det bare å kjøpe.

 

Vet at dette med utstyr på båtene har visst mye å si, men erlig talt er det vel vesentlig motorsstand, gangtid og at det ikke har vært skader i skrog som burde bety noe? Gamle kartplottere, ekkolodd osv har jo ingen verdi? Utviklingen gjør jo sitt til at utstyr som ofte reklameres med i slike båter er utdatert. Eller tar jeg helt feil?

 

Gammelt teknisk utstyr gjør vel det samme nå som da det var nytt, selv om det er noen år gammelt. Så det spørs om du har andre behov i dag enn tidligere båteiere hadde. En gammel kartplotter har dårligere skjerm og færre finesser, og du bør bruke noen kroner på nye oppdaterte kart. Men et gammelt ekkolodd viser vel dybden slik det alltid har gjort, så lenge det fortsatt virker?

 

Men hvis du synes det er viktig å ha nyeste teknologi i ekstrautstyret, bør du se etter en billig båt med utdatert utstyr, eller som ikke har dette utstyret fra før. I begge tilfellet sparer du på innkjøpsprisen og kan bruke det du har til overs på ekstrautstyr, og kanskje ha penger til overs også. -Men husk at hvis du skal installere og oppgradere ting selv, går tiden fort og tid er en kostnad det også, ikke minst for en nybakt pappa!

 

Setter man dette helt på spissen og jeg kjøper en slik båt til 100.000, så kan man jammen kjøpe en del duppeditter/ måhadingser for de resterende 150.000 ;) vet jo at prisene på finn bare reflekterer hva eierene av båtene mener de er verd, og ikke salgssum, men prisvariasjoner på opp mot 150 høvdinger er jo drøyt eller? Noen som ellers vet om disse buch motorene sto orginalt i saga 27? Og er dette et brukbart merke?

 

Mange Saga 27 ble levert med Bukh motor, enten DV36 eller DV48. Har du en Bukh motor som er stelt godt og ikke har over 1500 gangtimer, har du sannsynligvis en god motor også de neste 10-15 årene. Hvis den er direktekjølt, bør du passe litt på og forsikre deg om at kjølekanalene er i orden og at den ikke går varm pga grodde kanaler. Har motoren varmeveksler, er dette sannsynligvis i orden og du kan lett installere varmtvann som varmes opp av motoren. BUKH er en bunnsolid, nesten uslitelig motor som går veldig pent. Ny DV-36 koster rundt 130 000 tror jeg.

 

Ble et langt innlegg denne gang, men har tid til slik når man er i pappaperm, da får man jo også brukt litt tid på finn.no samt glede seg til første sesongen på havet med liten prinsesse ombord :)

 

Mitt viktigste råd er: Ikke bruk alle pengene på båt, og ikke på et prosjekt som tar for mye av den tiden du har til overs. Bruk pengene og tiden din på kos med familien, i båten og ellers. De første prinsesseårene går nemlig fortere enn du aner!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Når det gjelder prinsesseårene som går alt for fort, ja så har desverre det første året flydd forbi. Men du verden så artig :) Prøvde båten i dag og motor raskt er den stille og fri for vibrasjoner, gikk greit i vannet og ellers ok. Kosmetisk er det en del utbedringer som må til, og båten har null utstyr. Jeg trenger selv bare et kompass og sjøkart, synes det er mer kos enn duppeditter ;) Har tidligere plastet og pusset opp noen båter, så er bare arbeidet som veier mot kjøp.. Men samtidig er båten i fullt brukbar stand, og hvis man kan spare 50.000 på litt flikking samt montering, så veier det for kjøp. Så skal tenke litt på det et par dager, samt vurdere en del andre alternativ på finn.

 

Er egentlig veldig fornøyd med interiørløsningene på saga 27ac, så mye tyder på at det blir denne typen båt. 7 knop er mer enn nok, har rast i fra meg det jeg skal på havet og har nå tid til å dra på havet i behagelig tempo ;) Dette kan gamle Afrodite som står i naustet også brukes til, men for lengre turer med overnatting melder behovet seg for en litt større båt.

Redigert av HiMi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å bruke alle pengene på båt, er problemet løst.. Alle pengene er brukt på hus :) Skal eie båten sammen med et søskenbarn av meg, og har en egen finansminister som ordner med kjøpet. Så er bare for og mot arbeidsmengden som avgjør. Kan jo gå ned på årsmodell og heller finne en båt uten arbeid. Men saga er en båt som tiltaler meg, muligens fordi min bestefar hadde en 1985 saga 25 turbo da jeg var barn.. Så derfor en mest mulig lik båt :)

 

Båten jeg prøvde i dag var en 86/87 mod og ikke 85. Motor fra 86 båt fra 87.

Redigert av HiMi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var båten kjøpt :) Så nå starter arbeidet med trekking av skottene i forkabin, samt skifting av vinduspakninger. Håper det var et ok kjøp, fikk båten for 95 lapper, må da montere eber`n og det nye elektriske toalettet selv.

 

Men litt arbeid får man tåle til den prisen. God sesong ønskes til dere alle :) Og nok en gang takk for info og hjelpsomhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til gratulantene!

Her har du en trygg og solid båt med lange tradisjoner. Jeg har selv en Saga 24 og misunner deg akterkabinen, men min "prinsesse" er nå mer opptatt av andre ting på land og da er det bare meg og bikkja som skal på tur. Bukh motoren er fullstendig renovert for ca 30000 og konvertert til ferskvannskjøling. Så nå driver jeg og skal rigge en liten mast og seil på min, da dette er en utgave med seilkjøl. Så blir det å installere autopilot, ankservinsj m.m. - selv om det sannsynligvis er et økonomisk tapsprosjekt å oppgradere en så gammel båt så mye. Men jeg liker Sagaen. Den er blitt veldig "min båt". -Det "verste" som kan skje rent økonomisk, er at man kanskje blir helfrelst seiler i løpet av sesongen. Men i såfall er det vel ikke helt håpløst å selge en oppgradert Saga heller?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...