Jump to content

Boracol og natemasse, går det bra?

Iwrig2

Recommended Posts

Som sagt i en annen tråd så har jeg natet om teakdekket mitt og vurderer videre behandling.

Forrige eier hadde brukt Høvelin ( tror jed det heter ) teaksealer i flere år, men jeg synes det gir dekket en veldig unaturlig farge så ønsker å beholde dekket ubehandlet slik at det blir lysegrått og fint.

Ser det er mange som anbefaler Boracol for å unngå grønske og er fornøyde med det, for å være sikker på at dette ikke ødelegger de nye natene sendte jeg en mail til leverandør av natemassen jeg har brukt for å sjekke om dette var ok.

De svarte at de ikke kjente til bruk av Boracol på natet dekk og kunne derfor ikke gå god for at dette ikke skader natene.

Er det noen her som har erfaring med kombinasjon av Simson MSR DC natemasse og Boracol?

Send spørsmålet videre hit?: http://www.westsystem.no/index.php?sideID=330&ledd1=48561

Selv har jeg bare gode erfaringer med boracol, men har ikke benyttet den natemassen du har brukt.

Ps: Her står det også om behandling av teakdekk.

http://www.westsystem.no/index.php?sideID=223&ledd2=293

Redigert av Skjælø (see edit history)

Jeg startet en tråd her om en lignende problemstilling. Jeg gjorde deretter en del research og kom frem til at så lenge du skal gå i saltvann og har det tilgjengelig på utsiden, er det det beste midlet. Skal båten gå i ferskvann, så ville jeg kanskje vurdert Boracol.

Min båt har vært på¨land i 4 år, og treet var ganske så tørt. Jeg metta dette i påsken med en blanding av havsalt og vann, og kunne bare se hvordan teakdekket sugde til seg det konserverende stoffet! :cheers_wine:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Da jeg overtok den var det en del sorte prikker i dekket, noen plasser der vannet renner litt sent av var det litt grønnskjær. Etter behandling med Boracol forsvant prikkene og grønsken. Det ble rent og pent og fikk den sølvgrå overflaten tilbake.

Jeg vet ikke hva slags natemasse som ble benyttet den gangen båten ble bygget, men det har i alle fall ikke vært noe problem hos meg. Nå benytter jeg SeaLine 100, samme som HR etter som jeg har forstått. HR anbefaler bruk av Boracol, så da regner jeg med det fortsatt skal gå fint på dekket mitt.

Har også svært god erfaring med Boracol. Dekket på min Finnsailer var langt i fra pent når jeg fikk båten, men 2 sesonger med Boracol gjorde susen. Dekket ble penere umiddelbart og ble etter min mening finere og finere etter som tiden gikk. Jeg fikk selv rådet om å bruke Boracol fra flere erfarne teak-dekk eiere, og har heller ikke aldri hørt fra noen om noen negative effekter av bruken. Påføringen av stoffet er en lek.

Sendte mail til westsystem og fikk raskt og informativt svar, de hadde aldri hørt om at noen natemasse hadde tatt skade av Boracol. De ville naturligvis heller ikke bekrefte at det ikke kunne skade natene, men anbefalte å prøve på et lite område først.

Siden jeg kun finner positive erfaringer med Boracol satser jeg på å bruke dette.

Saltlake, sealer og annet lurium skal jeg ikke prøve.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...