Jump to content

Windy 32 Scirocco, KAD32 eller KAD 44/300?

Lagavulin

Recommended Posts

Lav planingsfart handler ikke om komfort eller forbruk. Det handler om å holde båten i plan i rufsete sjø

37 har mye bedre sjøegenskaper enn 33. Forskjell på småbåt og storbåt er veldig merkbar. 37 er ekstremt lavt priset pt. Feks 1,4 for 2002 modell med ht

Lav planingsfart har ikke noe med forbruk og komfort.?

Skjønner ikke hva du mener nå Bitteliten, holder du båten i plan i rufsete sjø 14-15 knop, så gir jo det en utrolig komfort kontra 27 knop.

Ellers vil jo en lav planingsfart uten bruk av flapps gi både bedre komfort og lavt forbruk, spesielt for de som trives rundt 18-22 knop.

Når det gjelder ståhøyde i Scirocco så er jeg 1.85 høy og jeg må bøye hodet så vidt det er.

Ellers så er jeg helt enig i GM når det gjelder sjøegenskaper, skulle nesten ikke hvere mulig med så stor forskjell på så få fot og like båter.

Mvh Terje

Har Scirocco med 2 x KAD300. Skal ikke svare for 2 x KAD32, men har en kompis med 1 x D6 350. Min båt er ca 8 cm laver på badeplattformen.

Jeg er i knallfornøyd med min båt og motorvalg. Har aldri noen gang tenkt over at jeg har problemer i noen fartsområder i dårlig vær kontra kameratbåten med D6. Båten er kjapp å få opp i plan og klarer fint 16 - 17 knop om man tar den ned fra marsjfart. Jeg har heller ingen problemer å få den opp i plan selv om det er 8-9 personer ombord og merker lite til om den er grodd under. Dette i motsetning til D6 båten. Høy fart er ikke noe problem, båten blir faktisk mer stabil jo fortere det går. Dieselforbruk ligger på rundt 45 l/t når vi er i feriemodus og marsjer rundt 28 knop. (Da kommer det vel en masse kommentarer om at det ikke er tilfellet. Men det er forbruk med tomgangskjøring og kjøring i områder med fartsbegrensning.)

Nei KAD 300 er tingen. Og enig med Bonus Grand Mistral er det optimale. Hadde bare ikke finanskrisa smadret hele bruktbåtmarkedet så hadde jeg vel vært der også. Heldigvis er jeg bare 1,75 så jeg slipper å bøye meg både i lugaren og på badet :rolleyes:

Har 2 stk Kad 300 i min og er ikke i tvil om at det gjør susen. I 32 knop bruker jeg temmelig nøyaktig 2 liter pr. nautisk mil og det er jaggu ikke noe å klage på. Og motorene bare sumler på et hyggelig lavt turtall. Man blir en av dem som siger forbi de fleste med en dyp lav motordur, og ser man mye kø innover mot en havn så flater man spakene og finner seg kaiplass ;)

Jeg er 191 høy og kan ikke stå oppreist framme i kabinen, men det er ikke så lavt der framme at det gjør noe. Jeg er utstyrt med en nakke som kan bøyes litt så det går fint :)

Båten er noe baktung og det kan by på litt problemer når man ligger ved kai. Det blir fort folksomt i båten da den har en meget sosialt tiltrekkende utesalong. Ved 14 mennesker bak pleier jeg å si stopp, nok gjester. En annen negativ side ved båten og dens sosiale tiltrekningsevne er at konjakk budsjettet overstiger dieselbudsjettet.

Ved kjøring er båten litt lett på baugen, men dette plager meg ikke. Båten rir litt men det gjør overhode ikke noe da den bare legger seg mykt nedpå igjen. Til info så kom både båt og mannskap seg helskinnet gjennom turen i fra Southampton og hjem til byen mellom de sju fjell. Folk som klager på båtens sjøegenskaper må bare lære seg å kjøre båt, enkelt og greit.

Selv i 40 knop oppfører båten seg eksemplarisk og gjør det føreren befaler. Legger man hardt over i denne hastigheten legger båten seg mye innover i svingen, biter seg fast og man presses faktisk ned i setene av g-kreftene. Ganske sykt å oppleve noe slikt i såpass stor båt :)

Båten trenger 28 knop for å løsne helt, og da mener jeg ikke å plane. Det gjør den mye lenger nede. Men ved 28 knop kjenner man at noe skjer, skroget begynner å virke og komme til sin rett. Dette er også grunnen til at man i området 28 til 34 knop går billigst. Og der falt Kad 32 utenfor, du må kjøre på full peis for å dra nytte av skroget og forbruket vil bli høyere enn med 2x Kad 44 eller 300.

En annen ting er dette med å sette penger i en båt. En scirocco med Kad 300 er mer attraktiv den dagen den skal selges enn en med Kad 32. Husk å ta det med i regnestykket.

Nei, båtpussen kaller.. :)

.... 37 er ekstremt lavt priset pt. Feks 1,4 for 2002 modell med ht

Mht Formo sin er: " Prisen på båten kr 1420000 er ekslusive Hk avgift og merverdiavgift. "

Ellers så ligger det flere GM rimlig (uten HT). Bl.a. 2 med Yamaha motorer, og en med 2 x KAD 43

Ligger ellers en del andre bra båter med KAD44 (x2) som er lavt priset. Virker som en del kjøpere "skyr KAD44 som pesten... .".

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...