Jump to content

Windy 32 Scirocco, KAD32 eller KAD 44/300?

Lagavulin

Recommended Posts

Våren er kommet, båten satt på vannet, og da dukker opp tanker om nok et båtbytte.. Ser på Windy 32 Scirocco. Denne kommer med 2x KAD32 eller 2x KAD44/300. Har lest/hørt at den kan bli litt baktung med disse 6'erne. Hva fører evt. dette til av negative konsekvenser? Og er det egentlig noen andre båter som kan måle seg med 32 Scirocco? Har hatt Bavaria 32, og fikk ikke noen følelser for den. Andre vurderinger mottas med takk :)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Hva som kan måle seg med denne er vel avhengig av hva man prioriterer og hva økonomien tillater. Den står høyt på min liste, gjerne med bensinmotorer men den koster for mye for meg. Jeg er ikke sånn at tre fot til så....... større er ikke alltid bedre. Kanskje hadde jeg trivdes bedre med en langsommere båt? Tror nok dette skroget klarer to seksere godt. Båten min syns jeg virker for lett bak (windy 9800 med 2 V6ere) og denne bør klare 37-40kn for å være rett motorisert. Litt tynnt hos meg med mange ombord men cruiser lett på 27-28 Mener å ha lest at med to kad300 er gunstigste hastighet 30 og det er kanskje pga motorvekten. Lykke til med jakten.

Windy 33 klarer tyngre motorer bedre. Men send en IM til Bonus her, han kjenner båtene godt.

Ellers

Cranchi, Gobbi, Fairline 34, osv. Mange i dette segmentet som verdt å ta en kikk på. Men det er blitt hyggelige priser på Windy 37 nå da.

Ser at du har hatt Bav 32. Men sjekk 33, flott båt.

Vi sees!

Jeg har vel svart på denne komboen før mange ganger og jeg er IKKE i tvil.. KAD 300.. det fortjener virkelig dette skroget. og båten kommer til sin rett.. kAD 32 ER kjipversjonen spør du meg. Jeg har hvert så heldig og ha rattet begge dele noe.. og KAD 32 er TUNGT med folk i salongen ute og går i standard 24-25 marsj.. som er 2 knop for lite til at den planer ut skikkelig.. KAD 300 leker seg avgårde og stopper ikke før 41-42 knuter :thumbsup:

Hanstholm-Kristiansand ble unnagjort med 32,7 i snitt i frisk bris.. = GØY.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg har kjørt denne båten med to kad 32. jeg synes det var en del bråk fra motorene. 6 erne går litt roligere.

37 foteren er jo selvfølgelig mye dyrere ,men hadde jeg hatt råd ville jeg gått for den. Denne sjener mye mindre når man putrer avgåde i 6 knop. pluss at hvis man er 185 cm høy har man ståplass inne. Det mangler noen cm takhøyde for de høyreiste.

På en måte er disse to modellene veldig like.

... Ser på Windy 32 Scirocco.

Har bare hatt 33 Scirocco, og kan således ikke uttale meg om 32. Windy la mere bæring i skroget akter da de endret Sciroccoen fra 32 til 33. Dette for å kunne ta tyngre dobbeltinstallasjoner, f.ex. 2xD4 som jeg hadde. Skroget "liker" stor fart, jeg ville ikke gått for mindre motorisering enn det jeg hadde (2x260HK).

Kjenner flere som har hatt 32 Scirocco med 2xKAD44; ingen av dem var plaget av at hekken til båtene lå for tungt i vannet.

Lå det to 33 Sciroccoer ved siden av hverandre, den ene med en D6 og den andre med to D4'er, kunne du klart se forskjell. Jeg mener å huske at badeplatformen min (2xD4) lå rundt 12cm lavere enn versjonen med en D6.Plagsomt var det dog ikke.

Ellers er jeg storfornøyd med vår 37 Grand Mistral. Med ekstra Acrylhyller i kjøkkenskapene :wink: Logget 10 overnattinger allerede iår. Påsketuren til Koster.

Redigert av Bonus (see edit history)

Hvor høye er dere som kjører rundt i Scirocco / GM?

Kan vel tolkes på flere måter :)

Har som sagt hatt Bavaria 32 med 2x KAD32, og følte ikke denne som undermotorisert, den toppet også på 32 knop, og er vel også noe tyngre/større enn 32 Scirocco.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Har som sagt hatt Bavaria 32 med 2x KAD32, og følte ikke denne som undermotorisert, den toppet også på 32 knop, og er vel også noe tyngre/større enn 32 Scirocco.

Det er helt andre sjøegenskaper på Scirocco enn Bav32, den trenger mere motor fordi den har beste planingshastighet i ~28-30knop.

Har Scirocco 31 med to mercruiser 3.6 180 hk.

Synes den blir vel tung i hekken, må op i 26-27 knop for at den skal gå pent i vannet.

Savner å kunne ligge rundt 22-23 knop uten at den blir tung i hekken, tipper kad 32 veier en del mindre en mine

sorte blylodd og at den dermed går letter i vannet.

Terje

Jeg har 2xVP 4,3GI i min 9800 noe særlig lettere motorisering finnes vel knapt til denne. Cruiser best i 28knop@3200rpm Har kjettingwinch og thruster med batteri framme og ikkeno bak så min båt er ganske framtung. Tror nok ikke lettere motorer gir noen gevinst av noe slag, men har tenkt å flytte winchen min bak så får vi se.

Det har nok med lommebok alder å kjørestil å gjøre. Det er klart at en med to kad. 300 er mye mer leken, men den må opp i en del høyere hastighet for å plane godt. Med 2 x kad 32 kan du plane i en lavere hastighet og få bauen lavere så den ikke ligger og slår dersom det er litt urolig sjø. Jeg har bekjente med begge utgaver begge er fornøyde og ville ikke ha noe annet. At kad. 32 bråker mye i en Windy er jeg ikke enig i . Vi har to stk. selv i vår 31 Tornado og er absolutt ikke sjenert av støy. Selv så var jeg nettopp på utkikk etter en med akkurat denne motoriseringen. Kad. 32 er enklere å ha med å gjøre, ikke elkrtonikk, billigere å serve, mindre drivstoffutgifter og gir etter min mening nok fart i de aller fleste situasjoner. Jeg hadde kun ved flatt vann fått lov av kona å kjøre i de hastighetene 2x kad 300 gir. Skulle jeg velge mellom kad 300 og kad 44 er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt 300 de veier trods alt det samme. Ungkar og spelleman med gutta på tur kad. 300. Familiefar uten feit lommebok, med et par unger og ei kone som ikke elsker fart kad. 32...

Også er det stor forskjell på en 8 meters dc med utenbords og 10 meters cabincruiser med innenbords. Med større båt finner man oftest en grei fart etter forholdene og holder den. Skal mye sjø til før man begynner å kjøre med veldig aktiv gass. Og da er det antakelig mest i stor medsjø, og da er det antakelig best å finne en sakte planefart som lette motorer tillater enn å gå ut og inn av plan som tunge, sterke motorer medfører

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er helt andre sjøegenskaper på Scirocco enn Bav32, den trenger mere motor fordi den har beste planingshastighet i ~28-30knop.

Jeg har 2xVP 4,3GI i min 9800 noe særlig lettere motorisering finnes vel knapt til denne. Cruiser best i 28knop@3200rpm Har kjettingwinch og thruster med batteri framme og ikkeno bak så min båt er ganske framtung. Tror nok ikke lettere motorer gir noen gevinst av noe slag, men har tenkt å flytte winchen min bak så får vi se.

Har prøvd en scirocco 31 med singel kad 300, den planer fint ned til ca 22 knop,så fordeler med lette motorer

i scirocco 31 og 32 er det helt klart.

Mye behageligere å ligge i 22 knop i stor sjø en nærmere 27 som du må med tunge motorer bak der.

9800 har vel en helt annen vektfordeling og skrog hvis jeg ikke tar helt feil.

Terje

Redigert av Terje Larsen (see edit history)

KOB skrev at hans Scirocco holdt plan ned til 14-15 ved bruk av drevtrim og flaps, 2xkad32

Ja, men du planer ikke fint da.

Du bruker mest sansynlig mer diesel en du gjør i 30 knop og motorene jobber knallhardt med den slitasje det medfører.

Kjenner ikke vekten på motor med drev på kad32, mine 3,6 litere veier ca 600 kg stk med bravo 2 drev, hadde håpet jeg skulle fått inn to fnm 250 i løpet av vinteren, ville da fjernet ca 400 kg.

Tror jeg vil få en båt som cruiser pent fra rundt 22-35 knop uten bruk av flapps.

Drevtrim med motorene jeg har i dag kan jeg nesten ikke bruke, blir rene hesten så fort jeg trimmer litt ut, får maks 0,5 knop mer på topp når jeg trimmer ut.

Blir nok enda litt tyngre bak i år, da jeg skal montere badeplattform fra Hansvik 1030, men har flyttet det ene batteriet frem til baugpropellen for å utjevne dette.

Mvh Terje

Redigert av Terje Larsen (see edit history)

KOB skrev at hans Scirocco holdt plan ned til 14-15 ved bruk av drevtrim og flaps, 2xkad32

Tror nok det stemmer bra....... det er vel omtrent det samme som vi gjør med vår båt uten at vi sliter .....Syntes den planer pent og jeg....... Det er nok en del forskjell på en 9800 og de " nyere lette" konstruksjonene. En 9800 krever nok mer motor for å holde seg " pent oppe" av vannet.

Noe av poenget er å kunne holde en økonomisk behaglig gangfart også når det er litt sjø. Den ligger for vår del ofte rundt 22-26 knop da trives båt folk og lommebok veldig bra. Jeg topper på ca. 36 knop en hastighet vi skjelden kjører i særlig over lengere tid en 32 Scirocco med samme motorene ligger vel på 32-34 knop. Med to større og tyngre motorer i kjelleren må du høyere opp i fart og kjøre noe mer aktivt for å få til å båten trives like godt. Med 2 x 300 topper en 32 Scirocco vel rundt 42 - 44 knop.... :cool: :cool: : :cool::wflag::puke: Mer morro, koster mer og er mindre behaglig så er det igjenn spørsmål om hva en ønsker da.

Redigert av Finn Erik (see edit history)

Vi kan med vår 37GM, ved å trimme inn drev / flaps, fint ligge i plan ned til rundt 15knop.

Men, det er ikke den optimale "trivselsfarten" for skroget.

Dieselforbruket blir en god del høyere. Det praktiske fartsområdet (med akseptabelt forbruk / brukbar motorbelastning / lav støy) går for vår båt og motorinstallasjon (2xD4-260) ned til ca. 18-19knop. Minst diesel (l/nm) bruker vi rundt 25-29 knop.

Jeg har vel svart på denne komboen før mange ganger og jeg er IKKE i tvil.. KAD 300.. det fortjener virkelig dette skroget. og båten kommer til sin rett.. kAD 32 ER kjipversjonen spør du meg. Jeg har hvert så heldig og ha rattet begge dele noe.. og KAD 32 er TUNGT med folk i salongen ute og går i standard 24-25 marsj.. som er 2 knop for lite til at den planer ut skikkelig.. KAD 300 leker seg avgårde og stopper ikke før 41-42 knuter :thumbsup:

Hanstholm-Kristiansand ble unnagjort med 32,7 i snitt i frisk bris.. = GØY.

Mange damer var det ombord da Thorlyn som syntes det var GØY???? :eek: : :pray: Du er BRANNMANN du vet du... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...