Jump to content

Hva er materialet i rekka på en 1984 Scand Baltic?


arnearmoa

Recommended Posts

Det ene festeøyet for vaieren som utgjør en del av rekka har løsnet fra selve rekkerøret det var sveist på. Jeg antar det går an å sveise det på igjen, men det er sikkert en fordel å vite presis hva slags materiale man sveiser. Dette er nok fra før de begynte med syrefaste rekker hos Scand. Hva er da materialet?

 

Mvh arnearmoa

Link to post
Share on other sites

Ja, det er absolutt mulig at det er forniklet messing. Har nettopp skiftet pulpit på min Joda 85mod. Der var det forniklet messing, noe som gjorde at jeg ikke kunne få reparert det bruddet jeg hadde, men måtte skifte hele rekka.

Forstod det slik at å lodde en slik legering ikke ville gi den styrken som jeg ville ha på reperasjonen og fant det da tryggest å skifte hele.

Svennevig&Ødegaard i Homborsund gjorde en utmerket jobb.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går til et "alt-mulig-verksted" kan de sølvlodde det for deg. Sølvloddet har høy styrke, men også den fordelen at det flyter ved lav temperatur

 

Men samtidig blander du messing og sølv, det kan gi et galvanisk potensiale som gjør at messingen avsinker og blir sprø. Altså er du tilbake til start.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke sølvlodd litt svakt?

 

Det slir sterkt som bare det - har loddet mye med "sølv". Ulempen er at det område som skal loddes må varmes opp så heftig at det gløder og man må påregne etterarbeide mht finish. Får vel ikke krom på boks :) Kan hende Åssiden Fornikling i Drammen har en idè om hvordan man kan få det pent etterpå?

Link to post
Share on other sites

Blir ikke sølvlodd litt svakt?

Castolin 1802 har en strekkfasthet på 400-510 MPa. Syntes ikke det var lavt :smiley:

 

 

Ulempen er at det område som skal loddes må varmes opp så heftig at det gløder og man må påregne etterarbeide mht finish.

I forhold til messing og bronselodd har sølvlodd relativt lav smeltetemperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...