Jump to content

Skal impeller på VP TMD40A stå lengre ut enn kant på vannpumpen?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg byttet impeller på motoren min i går. Selve byttet gikk veldig fint. Men så stusset jeg på etter jeg var ferdig med å bytte hvorfor impelleren gikk utenfor kanten på vannpumpen. Det må skape en voldsom varme når gummien på impelleren "subber" så fort inntil lokket på pumpen hele tiden? Eller er det riktig at det skal det med tanke på å få det tett inne i vannpumpen hvor impelleren sitter?

Jeg er bare redd for å gjøre noe galt da det er første gang jeg bytter på denne motoren.

Takk for tilbakemeldinger :flag_bp:

Det er ikke mye det er snakk om. Jeg fant et bilde på nettet i går som illustrerte litt av det jeg mente. Kan laste opp dette.

NB! Bilde er ikke fra min motor, og det er også en sild på impelleren på dette bilde, men dette illustrerer best det jeg er ute etter. At impelleren står lenger ut enn kanten på vannpumpen.

impeller3.jpg

Skal måle bredden på den gamle og den nye etterpå. Synes dette var rart. Men det er akkurat likt som på bildet jeg lastet opp. Impelleren "stikker" nok ca 2-3 mm utenfor kanten på vannpumpen. Jeg har ikke skrudd av lokket etter jeg skrudde det på for å se hvordan det ble, men går ut ifra at den ikke er lengre inne nå. Det er mulig den skyves inn når jeg starter motoren og impelleren går rundt?

Synes det er rart med tanke på at det må bli ekstremt varmt når gummien går inntil lokket til enhver tid.

Men det er mulig at impelleren blir presset helt inn når jeg starter motoren. Jeg klarte ikke å få dyttet den lengre inn, men strammet lokket av typen "speed seal" med tang slik at den skulle bli presset hardt inn på pumpen. Jeg skal skru opp etterpå å se om det kan ha gått seg til litt.

Hvis impelleren stikker 2-3 mm utenfor flensen ville jeg aldri funnet på å skru på lokket og startet opp. Jeg vet ikke hvordan denne impelleren ser ut, om den sitter på et kilspor, en 6-kant, eller en annen variant. Noen har en tverrpinn som skal treffe inn i et tverrspor i akselen, og da ville jeg nesten tro den ikke har entret skikkelig slik du beskriver dette.

Greit nok å sette på lokket og stramme opp, men ta det av igjen og sjekk før du starter. Du vil uansett aldri klare å presse sammen impelleren disse 2-3 mm, og om du hadde klart det vil jeg tro friksjonen hadde vært så stort at noe ville blitt ødelagt ved oppstart.

Sjekk også bredden på impelleren i forhold til den gamle, som nevnt lenger oppe her, det kan være feil dimensjon.

Takk for innspill og hjelp folkens. Jeg er helt fersk på dette med å ta servicer på motorer selv da jeg før har hatt utenbordsmotorer og bare satt de bort til service. Her er det så god plass at jeg har valgt å gjøre det selv.

Jeg målte opp når jeg stod i butikken og skulle kjøpe impelleren. Dette var en impeller til Volvo Penta TMD40a motoren og i tillegg var målene jeg tok av den riktige. Derfor skjønner jeg ikke at den stikker så langt ut som på bildet.

Jeg skal prøve å sette inn den gamle igjen etterpå å se om den går helt inn. Hvis den gjør det er det jo et eller annet galt med den nye. Hvis den gamle ikke heller går helt inn, så må det være at den skyves på plass når jeg starter opp motoren. Noe annet kan jeg ikke skjønne. Jeg skal ringe å høre med Ragnar Ringstad (Volvo Penta leverandør) angående dette for å være sikker.

Takk for hjelpen så langt!

Jeg snakket nå med Ragnar Ringstad AS og de sa det ikke skulle være noe problem så sant jeg fikk lokket helt inntil pumpen og at det var tett når jeg startet motoren og fikk litt varmgang på den. De sa det var normalt at den gikk litt på utsiden av vannpumpen for å få det til å bli tett i vannpumpen og for å få sugd opp alt vannet. Hvis den ikke gikk helt inntil lokket på vannpumpen så ville det gjøre at motoren ikke fikk nok kjølevann da vannet da ville rent ned igjen i sprekken mellom impelleren og lokket.

Da skal jeg skru opp etterpå og måle hvor langt på utsiden av vannpumpen impelleren går. Hvis det var mer enn 1-2 mm så hørtes det ikke bra ut sa de. Hvis det var 1-2 mm skulle dette være normalt. Da satser jeg på at det ordner seg ved oppstart.

Hvis ikke blir det 5.800,- i ny vannpumpe :crazy::drink:

Takk for hjelpen så langt!

Hei igjen og takk for god hjelp!

Jeg var ute i båten i går og fikk sjekket. Lokket har gjort at impelleren nå satt slik den skulle, så jeg har tydeligvis ikke vært hard nok når jeg presset inn impelleren. Den gikk nå kant i kant med vannpumpehuset og det skal ikke være noe problem.

Da er det bare å vente på 25.april og sjøsetting! Da håper jeg motor starter og går greit.

Foruten de tipsa du allerede har fått så kan du sjekke at den indre "sliteplaten" er i posisjon.

Sprengskisse Sjøvannspumpe

På bildet i linken over; pos.19. Denne skal være låst mot rotasjon med pinne pos.18.

:sailing:

Bjørn

Jeg må bare spørre, skal det være 2 gummi skiver på utsiden av impelleren?

Fulgte med 2 stk til min TAMD22P-b Men satte bare i den ene, over aksel hullet om du skjønner.

Kjøp deg en Mc-peller, Nidelv! Det gjør jobben litt enklere:

http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter

mcpeller2mod_.jpg

..og smør impelleren inn med den olja som følger med, både inne i og rundt selve gummien, da glir den lettere. Og som nevt, kjøp 6 nye skruer til neste år om du ikke vet hvor gamle de du har er. Å bygge om til vingemuttere kan også være lurt !

(illustrasjonsbilde:)

pumpe_med_nye_skruer.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)

Hei Worry!

Jeg har kjøpt meg både Speed Seal lokket fra England og Mc-Peller fra Mortensen :thumbsup:

Strålende fornøyd hittil med begge delene!

Mc-Peller gjør jobben 100 ganger enklere og mindre risikofylt.

Jeg skjønte ikke hva den silikonen var til som du beskriver at man kan smøre inn impelleren med. Dette skal jeg huske på ved neste impellerbytte! Takk for hjelpen! :flag_bp:

Er nok ofte litt trangt for en slik tang..

Et annet enkelt tips som jeg bruker når jeg monterer på impelleren; har en 2tom4tom som er en drøy meter lang liggende i aktercabinen. Den bruker jeg til å sette i spenn for å dytte impeller helt inn. Må være så flat/rett på impeller som mulig, så du ikke dytter i stykker noe. Enkelt og greit ! Den siste millimeter går inn når lokket skrus på :thumbsup:

Jeg må bare spørre, skal det være 2 gummi skiver på utsiden av impelleren?

......

Jeg har villet brukt begge skivene !

Igjen, legg merke til akslingen i sprengskissen

Her er det ingen aksial lås på aksling. I teorien så kan den altså vandre fritt aksialt.(Det er kun klem-effekten av lagrene som gjør den treig)

Om du benytter bare den ene så kan du mao risikere at akslingen (9) vandrer ut mot dekkplaten (3) mere enn den skal. Hvilket også vil medføre at pumpens medbringer (som driver pumpeaksel fra motor) ikke vil gripe 100%.

Om akslingen allerede er "for langt ute" kan det også være en årsak til at du ikke får inn impelleren 100%! (Kan være den ble dratt litt ut under demontering av den gamle ??)

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har villet brukt begge skivene !

Igjen, legg merke til akslingen i sprengskissen

Her er det ingen aksial lås på aksling. I teorien så kan den altså vandre fritt aksialt.(Det er kun klem-effekten av lagrene som gjør den treig)

Om du benytter bare den ene så kan du mao risikere at akslingen (9) vandrer ut mot dekkplaten (3) mere enn den skal. Hvilket også vil medføre at pumpens medbringer (som driver pumpeaksel fra motor) ikke vil gripe 100%.

Om akslingen allerede er "for langt ute" kan det også være en årsak til at du ikke får inn impelleren 100%! (Kan være den ble dratt litt ut under demontering av den gamle ??)

Bjørn

Ser til min motor er det ikke to skiver på skissa. Sprengskisse

• 6 år senere...

Hei @Merlis!

Alt man finner av gamle tråder og gode råd når man leter...

Jeg (prøvde å) bytte impeller igår - og opplevde det samme som du beskriver. Impeller stod 2-3 mm utenfor impellerhuset. Jeg trodde noe var galt, men fikk ikke impeller ut igjen. Så nå står jeg her med en ødelagt impeller fast i impellerhuset... 

Opplever du at impeller stikker ut slik du beskriver hver gang? 

Min så slik ut:

798D5E7C-C659-4545-9048-CCC417D9E07E.jpeg.2c4372996fa3bd4985f4f3a83f403609.jpeg5F39211F-6817-4080-8236-37B3254EBFEF.jpeg.7d13154c9485fe5644275440730de16f.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...