Jump to content

Marna K2 lavt oljetrykk


Tor Vidar Lian

Recommended Posts

Har trolig et problem som jeg antar noen at forumets medlemmer har innspill til?

 

Min Marna K2 (1960) har litt lavt trykk, ca. 1,2 bar (=kp/cm2) ved normal gange og "lunken motor". Trykk kommer raskt etter oppstart (innen 5-6 sek) og er konstant enten motor går på tomgang eller "bånn pinne", trykket faller noe ved varm motor, og faller som normalt når motor stopper. Skruen til oljetrykkregulator kan skrues helt inn eller helt ut uten at dette påvirker oljetrykket i nevneverdig grad.

 

Oljen jeg bruker er en vanlig diesel 15W-40. Har også kontrollmålt manometer og vet at det viser riktig.

 

Er det noen som kan svare på om dette er et problem, i så fall hva er grunnen. Og sist men ikke minst blir det landligge til sommeren :confused: eller :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Ikke umulig du begynner å få litt slitte rammelager osv. Større klaringer= mindre trykk.

Første du kan gjøre er vel å ta en telefon til Marna. Hvis ikke jeg husker helt feil tror jeg oljetrykksbryteren slår ut på 0,5-0,6, så det kan være du har god margin fortsatt.

Vurder å bytte til en tykkere olje, kanskje en singelgrade 40 eller 50 kan være bedre enn den du kjører på hvis motoren er veldig slitt. Er det mineral, halv eller helsyntetisk du kjører på?

 

Har selv en Marna RG12 fra 1970, og den kjører jeg på vanlig 10w-30 Mineralolje etter anbefaling fra Marna.

Link to post
Share on other sites

Hei, takker for svar. Rammelager har jeg også tenkt det kunne være, men å fikse det innbærer en stor kostnad så jeg håper at motor varer ut sesongen.

 

Kjører alltid mineralsk olje og byttet i år til 15W-40, tidligere år har jeg brukt 10W-30. I fjor var første år med lavt trykk (sank fra 2 til 1 bar), men motor holdt ut sesongen da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...