boati Startet 12.April.2012 Link til dette innlegget Startet 12.April.2012 Har et langt strekk i båten min Askeladden P66 Weekend ca 2mtr, hvor de har brukt den originale flex slangen, men tror dere jeg kan bytte den ut med stive rør? mvh Trond PVC PP Rør 95c Eller hvorfor ikke denne? Rektangulær type Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hei.Plast tåler vel dårlig med temp.Tror ikke forsikrings selskapet ditt er tilfreds med denne ideen. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 SKulle ikke være noen i veien sånn praktisk for å bruke et dassrør , men tror ikke det er mange grunkene for et spiralrør heller... om ikke du har dassrøret liggende da. Forsikringsgreier kjenner jeg ikke til. Men skjøtestykker og t stykker er jo også i plast. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Et slikt rør vil vel gi mindre motstad en et spiralrør noe som vel er en fordel Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tom Rør Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Dårlig idè syns jeg, da de rørene ikke er laget for varmluft. Jeg har tilgang på mye rør, men ville ikke valgt å bruke de til det formålet. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 (redigert) Godkjent for 95 celcius da?, Min Eber D2 blir IKKE så varm i slangene. + Jeg har allerede flex-rør men er ikke fornøyd med den patenten egentlig. Siden de er ratet til 95 celcius betyr vel at de har en god margin også til 100 celcius og over vel? Her er strekket jeg tenker på, se også det siste bildet? Ser ut som om flex-røret allerede har smeltet? Redigert 12.April.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 vil ikke pvc-rør avgi odør når de varmes opp? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Godkjent for 95 graders vann i korte perioder ja, men luft konstant har jeg ikke tro på. Som Eureka sier, vil de også avgi lukt. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Åja vil de det? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Ventilasjonskanal? Vil kansje ruste den... Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Ventilasjonskanal? Vil kansje ruste den... Det er plast :) Ny type. Men finner ikke datablad. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 (redigert) Jeg mener å huske å ha lest at varmluften kan komme opp mot 150 grader ved en overoppheting på en D4. Jeg vil i samme slengen anbefale størst mulig diameter over lange strekk. Og minimalt med svinger. Hvis du har monterings anvisningen, står det ofte en tabell som du kan regne ut en taps faktor. Den kan hjelpe deg med å konstruere et best mulig opplegg. Disse bulkene tror jeg er fra monteringen. Det skal ingenting til å få disse ut av fasong. Redigert 12.April.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Som elektriker får vi endel informasjon om PVC da det er det mest brukte isolasjonsmaterialet i vanlig installasjonskabel. PVC kan ved oppvarming avgi saltsyreforbindelser og klorgasser! Vil ikke anbefale PVC til varmeanlegg. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
RSL Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 ..... Men skjøtestykker og t stykker er jo også i plast. Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ut i cocpit på kjølige høst og vårkvelder (innkjøpt fra båtforhandler). Dette er vel det dummeste jeg har gjort av modifikasjoner så langt i min båt. Det begynte først å smålukte litt, så sved det i øynene og det var bare å skru av varmeren for ikke å bli forgiftet. Spjeldet var smeltet og båten stinket smeltet plast i lang tid etterpå. Biter av smeltet plastikk var å finne 3-4 meter inn i varmluftsslangen, så det meste av slangene måtte byttes. Det er meget mulig dette ikke er noe problem litt lengre unna varmeren, men jeg ville i det minste ikke startet med PVC-rør helt fra varmeren. Min varmer er forresten en 4KW Volvo Flymotor (Ardic) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
boati Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ut i cocpit på kjølige høst og vårkvelder (innkjøpt fra båtforhandler). Dette er vel det dummeste jeg har gjort av modifikasjoner så langt i min båt. Det begynte først å smålukte litt, så sved det i øynene og det var bare å skru av varmeren for ikke å bli forgiftet. Spjeldet var smeltet og båten stinket smeltet plast i lang tid etterpå. Biter av smeltet plastikk var å finne 3-4 meter inn i varmluftsslangen, så det meste av slangene måtte byttes. Det er meget mulig dette ikke er noe problem litt lengre unna varmeren, men jeg ville i det minste ikke startet med PVC-rør helt fra varmeren. Min varmer er forresten en 4KW Volvo Flymotor (Ardic) RSL Jo men da har du blitt lurt, jeg leste nemlig om de båt forhandlerne som IKKE brukte de varmebestandige rørdelene for å spare noen kroner. De man kjøper hos båt forhandler er ratet 100 celcius om jeg husker riktig, de andre smelter ved 80/85 celcius. Bend osv. blir jo veldig mye varmere enn rørene pga motstanden i bend og skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 PVC kan ved oppvarming avgi saltsyreforbindelser og klorgasser! Vil ikke anbefale PVC til varmeanlegg. DA bør du la være.-... dette var ikke jeg klar over.. Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ........... Det begynte først å smålukte litt, så sved det i øynene og det var bare å skru av varmeren for ikke å bli forgiftet. Spjeldet var smeltet og båten stinket smeltet plast i lang tid etterpå. Biter av smeltet plastikk var å finne 3-4 meter inn i varmluftsslangen, så det meste av slangene måtte byttes. Dette hørtes ikke bra ut.. jeg har jo 3 t-stykker , dog uten spjeld sjøl innen for nærmeste meteren etter brenneren.. hmm skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.