Jump to content

Bruke PP/ PVC Stive Avløpsrør til Eberspächer/ Wallas Varme inst?

boati

Recommended Posts

Et slikt rør vil vel gi mindre motstad en et spiralrør noe som vel er en fordel

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Godkjent for 95 celcius da?, Min Eber D2 blir IKKE så varm i slangene. + Jeg har allerede flex-rør men er ikke fornøyd med den patenten egentlig.

Siden de er ratet til 95 celcius betyr vel at de har en god margin også til 100 celcius og over vel?

Her er strekket jeg tenker på, se også det siste bildet? Ser ut som om flex-røret allerede har smeltet?

bb22fcf1.jpg

e2b3e887.jpg

5d0cfc1e.jpg

Redigert av boati (see edit history)

Jeg mener å huske å ha lest at varmluften kan komme opp mot 150 grader ved en overoppheting på en D4.

Jeg vil i samme slengen anbefale størst mulig diameter over lange strekk. Og minimalt med svinger.

Hvis du har monterings anvisningen, står det ofte en tabell som du kan regne ut en taps faktor. Den kan hjelpe deg med å konstruere et best mulig opplegg.

Disse bulkene tror jeg er fra monteringen. Det skal ingenting til å få disse ut av fasong.

Redigert av taunus (see edit history)

..... Men skjøtestykker og t stykker er jo også i plast.

Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ut i cocpit på kjølige høst og vårkvelder (innkjøpt fra båtforhandler).

Dette er vel det dummeste jeg har gjort av modifikasjoner så langt i min båt.

Det begynte først å smålukte litt, så sved det i øynene og det var bare å skru av varmeren for ikke å bli forgiftet. Spjeldet var smeltet og båten stinket smeltet plast i lang tid etterpå. Biter av smeltet plastikk var å finne 3-4 meter inn i varmluftsslangen, så det meste av slangene måtte byttes.

Det er meget mulig dette ikke er noe problem litt lengre unna varmeren, men jeg ville i det minste ikke startet med PVC-rør helt fra varmeren.

Min varmer er forresten en 4KW Volvo Flymotor (Ardic)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ut i cocpit på kjølige høst og vårkvelder (innkjøpt fra båtforhandler).

Dette er vel det dummeste jeg har gjort av modifikasjoner så langt i min båt.

Det begynte først å smålukte litt, så sved det i øynene og det var bare å skru av varmeren for ikke å bli forgiftet. Spjeldet var smeltet og båten stinket smeltet plast i lang tid etterpå. Biter av smeltet plastikk var å finne 3-4 meter inn i varmluftsslangen, så det meste av slangene måtte byttes.

Det er meget mulig dette ikke er noe problem litt lengre unna varmeren, men jeg ville i det minste ikke startet med PVC-rør helt fra varmeren.

Min varmer er forresten en 4KW Volvo Flymotor (Ardic)

RSL

Jo men da har du blitt lurt, jeg leste nemlig om de båt forhandlerne som IKKE brukte de varmebestandige rørdelene for å spare noen kroner. De man kjøper hos båt forhandler er ratet 100 celcius om jeg husker riktig, de andre smelter ved 80/85 celcius.

Bend osv. blir jo veldig mye varmere enn rørene pga motstanden i bend og skjøter.

PVC kan ved oppvarming avgi saltsyreforbindelser og klorgasser! Vil ikke anbefale PVC til varmeanlegg.

DA bør du la være.-... dette var ikke jeg klar over..

Jeg monterte et T-stykke med spjeld 40cm etter varmeren min for å kunne styre varmluft ...........

Dette hørtes ikke bra ut.. jeg har jo 3 t-stykker , dog uten spjeld sjøl innen for nærmeste meteren etter brenneren.. hmm skeptisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...