Jump to content

Mekke powersupply av Pc power


Suzuki

Recommended Posts

Som tidligere nevt, har jeg hatt behov for et 12V powersupply. Bla.a i DENNE tråden, der jeg skulle måle spenningstapet over sikringer ved full last. Ofte vil man testkjøre 12V utrustning hjemme, og da jeg fikk et kjøleskap, måtte jeg bare vite hvor mye dette trekker av strøm. I tillegg er det ofte behov for å kjøre igang GPS,kartplotter, bærbare lyskastere eller annet som krever 12V, ifbm. testing eller reparasjoner.

 

Jeg har et mindre nettaggregat fra Mascot, MASCOT 8532. Denne gir imidlertid bare 1,5A, som er alt for lite, til annet enn ren elektronikk. Jeg trengte et som kunne gi 10A, minst.

 

Disse er imidlertid ganske dyre å kjøpe, regn med 10-1200 kr, minst. Jeg bestemte meg for å forsøke selv, basert på et powersupply fra en PC jeg kunne slakte. Legger ut mine erfaringer her, da det sikkert er flere som kunne tenke seg et "gratis" 12 power, til ymse formål

 

Utgangpunktet var et ganske så vanlig PC power, så det første jeg trengte var å finne ut hvilke kabler jeg skulle bruke. Ettersom dette skal bli en slags "lab-power" på gutterommet, vil jeg ha 3 ulike spenninger å jonglere med. Ettersom ATX power beregnet til PC kan gi både 3,3V, 5,5V og 12V ut, var det bare å spenningssette og finne ut hvilke kabler jeg måtte kappe vekk. Jeg ønsket 3,3V og 5,5V da mye elektronikk drives av 5V spenning, og f.eks lysdioder skal ofte ha 3,3V spenning.

 

Etter noen sprengte sikringer, fant jeg ut at DELL power ikke er som andre power. Mer om det

HER Tusen takk til medlemmet Trond M, som fant ut av dette for meg. Kostet meg endel tankevirksomhet, da jeg ikke har særlig peiling på sånne PC power.

 

Jeg kunne nå sette spennning på poweret, og søke meg frem til hvilken kabler jeg trenger for å få ønsket spenning. Mulitmeteret fra BILTEMA kom nok engang til heder og verdighet.

Noter testlednig ala Suzuki spesial, vanlig 2,5mm2 kabel på 4 meter, en bananstikker samt en krokodilleklemme, isolert med krympestrømpe. Ikke spesielt nøyaktig, men bra nok til sånt.

Simsalabim; jeg satt igjen med de kabler jeg trenger, for å få de spenningene jeg ønsket, samt jord, samt "power på" kabel.Bilde

 

OBS -her gjelde det å vite hvor man har fingrene. Dekselet er av, og 220V er påsatt, så forsiktighet må utøves. Foretas 100 % på eget ansvar..

 

Det var påtide å shoppe på Clas Ohslon, og listen så sånn ut: ( kjøpte andre saker også, er jo tross alt på Clas Ohlson bare en gang i uka eller 2.. :rolleyes: )

 

32-7387 Koblingsboks; 49 kr

22-947 Strømbryter 35 kr

36-1028 Polskrue, 2 pk 50 kr

 

Roting i rotekassa, resulterte i nødvendig verktøy, en sikringsboks til utgående kurser fra Biltema, art 35-095, a 45,26 kr, noen sikringer, krympestrømpe, samt litt skruer og muttre, loddetinn osv.

 

Jeg borret fast betjenings-boksen, sikringsboksen i toppdekselet til poweret, sjekk lengden på skruene mot tilgjengelig plass over kjøleribbene.Bilde

 

Kablene som skulle opp til betjenings-boksen, ble pent samlet og lagt i 2 krympestrømper, og ført opp. ( hadde ikke større strømpe tilgjengelig.. )

 

Deretter borret jeg opp hullene til polskruene, og monterte disse. I tillegg borret jeg hull til bryteren.BildeBilde

 

Så var det kabling. All jording på disse powerene er felles, så jeg jordet med felles ledning, til jord, og videre til bryteren. Ledningen til "power på" kabelen, loddes til bryteren.

Bilde

Ettersom det opereres med 3 ulike spenninger ut, og at det skal kunne belastes endel, har jeg sikret hver "kurs" ut, med vanlig bilsikring.

 

Så var det bare å montere det hele sammen. Funka bing på første forsøk ( etter at jeg først hadde glemt sikringer til 12V kursen...)

 

Jeg har nå et power, som kan belastes følgende

12V 10A

5,5V 18A

3,3V 10A

 

Til den nette sum av kr 134, samt en ettermiddags jobbing. Å skrive dette inlegget, har tatt nesten like lang tid.

 

 

Fra testingen av POWERET. Som dere kan se, trekker kjøleskapet ( som jeg forøvrig fikk helt gratis, takk til Nordic ) 4,46A, men fallende. Etter noen minutters drift er vi nede i 4,2A. Som etter min mening er MYE for et kompressorskap. Her må kompressoren ha svært lite driftstid, hvis ikke strømregnskapet skal bli helt ille... Er ikke utstyrt med DANFOSS kjølepresse, men noe Japan greier..

BildeBilde

 

PS - tips til alle som meg, som ikke har fancy loddestasjoner osv. men greier dere med en vanlig loddepenn fra Biltema el.l Rot i fruens avdeling for blomsterpotter ( ! ) og hør om en fin potte i keramikk kan ofres. Knall til å sette loddepennen "neddi" mellom loddingene. Leder overhodet ikke varme, samt kan ikke settes fyr på. En lettelse for skrivebord, regninger, datamus, aviser og annet som befinner seg i nedslagsfeltet for glovarme loddebolter. Også fingre... :rolleyes:

 

En avdanket asjett, samt en lapp fra en gammel skinnbukse ( OBS -MÅ være EKTE skinn ) er også

kjekt å ha, da man med hjelp av disse klarer å holde knallvarmt loddetinn unna steder det ikke har noe å gjørra ( gulvet, fanget, skrivebordet, neddi skoa ( har klart det også ja ) osv.)

 

 

Bilde

 

 

Suzuki

Redigert av Andreas (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Jeg hadde tenk og kjøpe denne fra Seatronic, men er den brukandes :confused:

Stømforsyning

 

data:

Strømforsyning

DC strømforsynig gjør det mulig å sitte hjemme og lære seg

bruken av kartplottere GPS mm.

220VAC inn

3 - 15VDC ut

Strømstyrke på hele 2,5A

Solide tilkoblinger for bananstikker eller kabelsko.

<{POST_SNAPBACK}>

Til kr. 290,- og 2,5 Amper så er dette en meget fordelaktig pris. Skulle du kjøpt det Norske merket Maskot med 2,5 Amper så trur jeg prisen har ligget på ca kr. 1000,-.

 

Om kvaliteten er på topp er jeg ikke sikker på til denne prisen, men det er verd å prøve.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg hadde tenk og kjøpe denne fra Seatronic, men er den brukandes :confused:

Stømforsyning

 

data:

Strømforsyning

DC strømforsynig gjør det mulig å sitte hjemme og lære seg

bruken av kartplottere GPS mm.

220VAC inn

3 - 15VDC ut

Strømstyrke på hele 2,5A

Solide tilkoblinger for bananstikker eller kabelsko.

<{POST_SNAPBACK}>

290,- :eek::eek:

Meget bra pris. Kunne faktisk tenkt meg en sjøl. MEN f.eks kjøleskap osv kan ikke testes, da de trekker vesnlig mer. 2,5A er langt bedre enn den jeg hadde på 1,5A, i tilegg er justerbar spenning en flott ting å ha.

Min kan som sagt levere 10A ved 12V, og kostet halvparten. De instrumentene som er monterte på sånne billiggreier, er som regel null verdt. Skal du ha brukandes analoginstrumenter, må du opp i omlag 200 pr stk. Like greit å benytte Mulitmeteret da, der har jeg jo allikevel..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har sansen for denne testeren. Fikk tak i en PSU på jobben. Dette er også en fra en DELL-maskin. PSUen er av modell NPS-110AB A REV: 02. Er ingen ekspert på dette og har ikke peiling på om dette er en ATX (hva står det for forresten) eller noe annet. Ser også at pinkonfigurasjonen ikke er helt identisk til den DELL-tegninga, men ganske lik. Lurer litt på om det var pin 1 og 11 du kortsluttet for å få PSUen gang. Fikk målt 5V på flere pinner connector P1 i hvilemodus, noe jeg forstår er en indikasjon på at PSUen fungerer.

 

Etter at jeg skrev innlegget har jeg sett litt nærmere på linkene til TrondM. Har jeg tatt fatt på "PC Repair and Maintenance: In-deth look at Power Supply". Har funnet ut såpasse at min PSU er en Dell-bastard av en ATX. Kanskje jeg finner ut av det allikevel? :crazy:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Skulle du kjøpt det Norske merket Maskot med 2,5 Amper så trur jeg prisen har ligget på ca kr. 1000,-.

Så ille er det ikke, du får en Mascot batterieliminator type 9619, 13,2volt og 2,4amp til kr.369,- pluss moms hos ELFA.

 

Bilde

 

Eller Type 9921 13,2volt 3amp til kr.424,. pluss moms.

 

Bilde

 

Og skal du drive et kjøleskap, hva med type9320, 13,2volt 5amp til kr.656,- pluss moms?

 

Bilde

 

Jeg synes faktisk ikke Mascot er så dyr jeg.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Så ille er det ikke, du får en Mascot batterieliminator type 9619, 13,2volt og 2,4amp til kr.369,- pluss moms hos ELFA.

Men det poweret B3K viser til, har justerbar utspenning. Og da ruser prisen innmari i været hos Mascot, er jeg redd.. ( har en sånn fra Mascot et sted, kosta godt over 1000,- for mer enn 10 år siden..

Jeg synes faktisk ikke Mascot er så dyr jeg.

Kvalitet= koster penger. Dessuten kan man sikkert klare seg uten spenningsregulering ut fra poweret, all den tid det man skal drive som regel krever omlag 12V. Trenger man annen spenning, er det bedre å benytte motstander, eller en spenningsregulator fra Elfa, Clas eller noen andre.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ha, der fikk jeg i gang kostebinderiet. Hvor gjorde av sikringsklemmene? Fikk du lurt dem inn i koplingsboksen? Eller har du dem eksternt for letter tilkomst?

 

Ellers til spm. ditt om hvorfor du måler 11,75 på 12 V. Det står skrevet noe om dette (på side 23 av 38 dersom du har printet ut lefsen) under kapittelet Power Loading i avsnitt Load Regulation. Forstår det slik at spenninga kan drifta fra +/-1 til 5% alt etter pådraget.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Ha, der fikk jeg i gang kostebinderiet.  Hvor gjorde av sikringsklemmene?  Fikk du lurt dem inn i koplingsboksen? 

Jada, sikringsboksen sitter inni koblingsboksenBilde

 

Forstår det slik at spenninga kan drifta fra +/-1 til 5% alt etter pådraget.

Ja. Men variasjonene er større. Lurer på om det poweret jeg valgte ikke er helt 100%. Viser faktisk neddi 10,70V ved maks pådrag ( 9,8A )

Uansett, billig og bra til mitt bruk. Har også en 13,2V Mascot, om jeg MÅ ha 100% korrekt spenning..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Power hos www.permo.no

 

GSV-500 5A Kont, A/V instrument, variabel spenning 6 - 15 volt 464

GSV1200 12A Kont, A/V instrument, variabel spenning 6 - 15 volt 850

GZV2500 25A Kont, A/V instrument, variabel 5 - 15V. 2.8kg. Switch mode. 1667

GSV3000 30A Kont, A/V instrumenter, variabel spenning 1 - 15V. - 9kg. 1719

GZV4000 40A Kont, A/V instrument, høyttaler, 5 - 15V. 3,6kg, Switch mode. 2131

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Boksen på toppen, er

32-7387 fra Clas Ohlson.

 

Sikringssboksen er 35-095 fra Biltema.

 

Passet; snodig nok; som hånd i hanske.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Takk skal du ha. Blir en tur igjen i morgen da.

 

Er litt fæl å mase nå. Når du vet fargekodinga. Tok du sjansen på å kappe først og at de lederne du skulle bruke ville fungere? Og i tilfelle hva brukte du som pådrag for og teste de respektive spenningene?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Er litt fæl å mase nå .

Ikke noe mas dette, hyggelig å kunne hjelpe littebitt.

 

Når du vet fargekodinga.  Tok du sjansen på å kappe først og at de lederne du skulle bruke ville fungere?

Tja. Alle sorte fant jeg ut var - ( logisk nok ) begynte med å fjerne noen av disse. Deretter fjernet jeg det som var dobbelt av ledninger, deretter det som var til overs av "diverse" årsaker ( diskettstasjonledniger osv )

Og i tilfelle hva brukte du som pådrag for og teste de respektive spenningene?

Jeg brukte en 20W halogenpære på 12V utgangen. Virker den, virker alt annet. Du kan nok bruke en hvilken som helst pære; fra omlag 2-3W og oppover. Kan f.eks brukes som "på" lys. Husk at på min power, må "lasten" være påkoblet når man skrur den PÅ ellers starter den ikke opp...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Jeg brukte en 20W halogenpære på 12V utgangen. Virker den, virker alt annet.  Du kan nok bruke en hvilken som helst pære; fra omlag 2-3W og oppover. Kan f.eks brukes som "på" lys. Husk at på min power, må "lasten" være påkoblet når man skrur den PÅ ellers starter den ikke opp...

Takker for svarene igjen. Tror jeg prøver pæra. Når jeg testet pin 11 mot jord, så jeg kun at vifta drog noen turner før den stoppet igjen og antok dermed at jeg var på rett vei. Har ikke fått testet 12 V enda da jeg ikke har pære for hånden.

 

Dette med at du må ha last på for og starte PSUen, kan årsaken til dette være at Power Good signalet nå er borte? For dette er vel et klarsignal tilbake til PSUen i oppstartsekvensen for PCen? Uansett så er vel dette ikke noen big deal så lenge man er klar over det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Tror jeg prøver pæra.  Når jeg testet pin 11 mot jord, så jeg kun at vifta drog noen turner før den stoppet igjen og antok dermed at jeg var på rett vei.

Det er du nok. Samma skjer her. Dvs vifta tørner sakte igang.

Har ikke fått testet 12 V enda da jeg ikke har pære for hånden.

Rapp en pære fra reserveskrinet til bilen..

Dette med at du må ha last på for og starte PSUen, kan årsaken til dette være at Power Good signalet nå er borte?  For dette er vel et klarsignal tilbake til PSUen i oppstartsekvensen for PCen?

Det har jeg faktisk ikke satt meg inn i. Men det du sier, høres logisk ut...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Power_Good signalet er beskjed fra PSU til hovedkort om at spenningene er innenfor spec. Det er derfor en god idé å benytte dette som "på-lys", f eks ved bruk av en grønn 5V LED.

 

Er en av spenningene utenfor spec, pga for høyt/lavt strømtrekk, går Power_Good lav (0V), og PSU-en stenger ned.

 

mvh

Trond M.

Link to post

Power_Good signalet er beskjed fra PSU til hovedkort om at spenningene er innenfor spec. Det er derfor en god idé å benytte dette som "på-lys", f eks ved bruk av en grønn 5V LED.

 

Er en av spenningene utenfor spec, pga for høyt/lavt strømtrekk, går Power_Good lav (0V), og PSU-en stenger ned.

 

mvh

Trond M.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var forbaska. Nå har jeg klipt bort denne. Ja, ja, det går vel uten òg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

I de tidligere originale AT-supplyene fra IBM, krevdes det et strømtrekk på minimum 7 A fra +5V, og minimum 2.5A fra +12V for at PSU-en skulle virke skikkelig.

Scott Mueller: PC Repair and Maintenance: In-depth Look at Power Supply

 

Her er det litt forskjellige løsninger ute og går. Noen PSU-er krever last for å virke, andre ikke. IBM krevde tydeligvis last på både +5V og +12V, så det kan kanskje være verdt et forsøk... Har du en ekstra 12V pære, kan du jo forsøke den på +5V eller +3,3V. Lys får du sikkert ikke, men kanskje nok strømtrekk til å trigge PSU-en.

 

mvh

Trond M.

Redigert av Trond M. (see edit history)
Link to post

... Har du en ekstra 12V pære, kan du jo forsøke den på +5V eller +3,3V. Lys får du sikkert ikke, men kanskje nok strømtrekk til å trigge PSU-en.

Ja, dette var løsningen. En 12V/3W pære over 5V-kursen. Måler da hhv. 3,3; 5,1 og 11,6V over de respektive kursene. Takk til Suzuki og Trond M for velvillig assistanse. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...