Jump to content

Hvem selger/tilpasser plexiglass???


Bavaria 40

Recommended Posts

Hei, jeg vet at Plast Armatur A/S i Fredrikstad gjør dette. Du finner de på

http://www.plexx.no/

 

Har plexiglass istede for den tradisjonelle teak luka og er veldig fornøyd med denne løsningen.  Husk lufte hull slik at du ikke stopper luft sirkulasjonen når du ligger i havn.

 

Jeg har farget glass da dette hindre innsyn, men det er en smaksak.

 

Har også en luke i 1/2 høyde som jeg benytter under seilas i ruskevær.

 

Lykke til.

 

:rolleyes:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er å kontakte firmaet Kreativ Plast AS som holder til på Nøtterøy utenfor Tønsberg. Postadressen er sansynligvis 3140 BORGHEIM. De lager det aller meste i pleksiglass, fra buede vindskjermer til Selco til små "dumpeditter" til helt umaritime bransjer.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har sotgrå plastluke med dryppkant laget på Gyli Plast i Søgne. Den glir på skinner som er beregnet til stoljustering. Skinnene selges i metervis av Sørlandets Aluminiumsprodukter.

Øvre del av skinna er laget av sort plast. Boret gjennomgående hull i denne og gjenget skruene inn i selve luka (8 mm tykk). Underdelen ble skrudd rett på skroget. Låses med hengelås igjennom siden på underdelen av skinna -  bak luka. Underdelen er av aluminium.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Ser at noen foreslår Polycarbonat. Tja, kanskje?

 

Fordeler /Ulemper PC (Polycarbonat)

+ Kan bøyes i kald tilstand

+Slagfast

- Dårlige kjemikalieegenskaper

- Dårlig UV-bestandighet

 

Fordeler ulemper PMMA (Plexiglass mv.)

+Meget gode UV-egenskaper

+Gode kjemikalieegenskaper

+Ripefast (selvpolerende)

- Kan sprekke ved ekstreme påkjenninger.

 

Hvordan skal man tolke dette? Jeg vil si at til utvendige detaljer som står i sollys og kommer i kontakt med kjemikalier (vaskemidler oa.) Velg PMMA (Plexiglass)

Til invendige detaljer er materialene mer likeverdige. Jeg ville også her i stor grad valgt PMMA. Årsaken til dette er at PC detaljer som er bearbeidet i ettertid (boret knekt/bøyet osv) påfører materialet spenninger som i sin tid gjør materialet ustabilt. Ustabil PC som kommer i kontakt med kjemikalier kan sprekke ved den minste berøring. ( Ref "krigen" i Oslo mellom Blitzerne og Politiet der Blitzernes fortropper sprayet Politiets PC-skjold med kjemikalier, og Politiet sto igjen med kun ramma.)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...