Jump to content

Noen med erfaringer med With båter med og uten drommedille


alma

Recommended Posts

385 finnes ikke med enkelt skrog. Skal du ha enkelt skrog må du helt tilbake til den første 300 modellen fra 60-årene. Med reling i laminert mahogny. Her er du garantert gjennomtrukket skum og dørkfinér. Dog er det enklere å utbedre enn de senere modellene med innerliner.

 

I det hele tatt ville jeg holdt meg langt unna alle With-joller med den prioritering du har. Bare det at de ikke er selvlensende er grunn nok i seg selv.

 

Beste jollen jeg har hatt i denne størrelsen er Bever 380. Inneholder verken skum eller kryssfinér (unntatt hekkplaten), er skikkelig selvlensende og har sjøegenskaper som går langt utenpå With 300/385.

 

MÅ du ha dromedille så er det mulig at de nye-designede båtene fra Viksund kan være bedre, de har forhøyet skrog som er selvlensende og om de har skum har det hatt mindre tid på å trekke vann. Dog blir prisen en annen...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 2 forskjellige With båter i " barndommen " en 15 foter med dekk og vindskjerm, gul type, tror den het With vital, og en jolle 200 drommedile. Tror poenget med drommedille prinsippet, var lavere planingsterskel, (lettere på plan ) og dermed også billigere i drift. Artige båter, men alt for hard i sjøen minnes jeg. Hadde man en kasse øl ombord der, gikk det mange timer før en turde jekke seg en, etter en tur..

Tror også jeg ville sett meg etter en båt med selvlensing, av nyere type.... vist det da ikke er nostalgien som driver deg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...