Jump to content

Erfaringer med Joda 8100?


Hanto

Recommended Posts

Hei! Jeg regner med å handle "ny" båt innen et års tid. Jeg har kikket litt på Joda 8100 family, som er en meget pen snekke etter min smak. Det jeg lurer litt på er hvordan køyeløsningen i forpiggen fungerer i praksis? er det plass til 2 voksne og 2 små? Den jeg har kikket på hadde en Sabb rekkesekser på 60 hk. Båten var hel og pen, men hadde ikke noe serlig utstyr. Hva er riktig pris?

Erfaringer taes imot med takk. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg regner med å handle "ny" båt innen et års tid. Jeg har kikket litt på Joda 8100 family, som er en meget pen snekke etter min smak. Det jeg lurer litt på er hvordan køyeløsningen i forpiggen fungerer i praksis? er det plass til 2 voksne og 2 små? Den jeg har kikket på hadde en Sabb rekkesekser på 60 hk. Båten var hel og pen, men hadde ikke noe serlig utstyr. Hva er riktig pris?

Erfaringer taes imot med takk. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

HAr du sjekket Erfaringsdatabasen du finner den HER

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer litt på er hvordan køyeløsningen i forpiggen fungerer i praksis? er det plass til 2 voksne og 2 små?

Helt enig i at det er en flott båt, selvfølgelig. Har jo en 8100 TC selv :rolleyes:

 

Nå ungene var mindre, var vi 5 personer ombord. Nå er vi stort sett kun to voksne. Jeg og fruen liggen i forpiggen. God plass til oss. Vi brukte aldri å bygge opp i mellom der hvor oppgangen til luka er. Det gjorde det bare mer kronglete å komme opp i køya. Vi har ikke hatt småbarn med i denne båten, og hva som er plass til av smått i tillegg til to voksne helt fremme, det har jeg ingen erfaring med. Vi hadde en unge plassert på benken foran toalettet og de to andre i akterkabinen. Den store fordelen med TC er jo da at dinetten på babord side i forkabinen alltid står tilgjengelig uten at en må bruke den til soveplass. Men så blir jo uteplassen noe mindre da. Men jeg synes faste køyeplasser til alle er det viktigste.

 

Det er jo ikke allverdens plass i høyden i forpiggen under fremdekket, men det er jo bare den nederste halvdel og vel så det av kroppen som ikke får så god høyde. Fra brystet og opp så ligger vi jo under skråvinduene og har luft nok. Men jeg ser jo for meg at det i noen sammenhenger kanskje ville ha vært fordelaktig med en mer tradisjonell firkantet dobbelkøye.

 

60 hk vil nok oppleves som noe snaut, men det kommer jo an på behovet ditt. Jeg har VP på 105hk, og det er heller ikke for mye.

 

Hva som er riktig pris er ikke godt å si. Jeg har sett allverdens prisforlangende på Joda 8100, og da har jeg stort sett på TC-utgaven. Den ligger endel over Family i pris. Modeller fra midt på 80-tallet har vært avertert for alt mellom 300 - 400 000. Og da gjerne med større motor en ditt alternativ. Hva blir forlangt for den Family-utgaven du så på?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Joda 8100 TWinCab (1986), men det er samme løsningen med køyer/liggeplass foran. Vi er to voksne som ofte ligger her med to barnebarn (4 og 7 år) og da synes vi at vi fortsatt har god plass. Du har, som Jada anmerker) ikke mye plass over deg, men det er tilstrekkelig for å kunne ligge på normal måte, lese på senga hvis du ønsker det. Enkelte synes kanskje løsningen virker litt "camping-aktig". Du kan imidlertid skille sengeplassen fra resten av cabinen med gardiner og dette var bl.a. en av grunnene til at vi valgte denne snekka.

Jeg kan for øvrig gjenta det jeg har skrevet om snekka i et tidligere innlegg (for et år eller to siden). Med unntak av kommentarene vedr. akterkabin å mener jeg at det er samme løsninger i Family.

 

Utgangspunkt: Har Joda 8100 Twin Cab med VP TAMD 30 (105 hk) med hardtop som er kjøpt for noen få år siden.

Ros/ris

Liker sengeplassen foran forkabinen som har god plass til to voksne og to barn. Sengeplassen skilles fra forkabinen med gardiner. Det er dermed ikke nødvendig å rydde vekk alt sengetøyet her hver dag.

Stor frontluke i forkabinen som gir god adkomst til fordekket – det er nærmest en trapp opp via sengeplassen foran. Dette er grei og sikker adkomst til fordekket for barn – behøver ikke å ”klatre” på utsiden av båten. NB! denne luka faller ganske tungt bakover dersom man ikke åpner luka forsiktig – dette kan forårsake skader i luka (sjekk for skader her dersom du kjøper en slik båt).

Akterkabinen er nok ikke stor, men den gir god plass for 2 voksne. Til sammen er dette grei sengeplass for 4 voksne og 2 barn.

Fin kalesjeløsning ved at kalesjen kan rulles opp framover og festes til hardtopen – slipper dermed å ha kalesjen liggende ved akterenden når den er rullet sammen i fint vær.

Synes båten er ganske sprutsikker – får sjelden vannsprut over cocpiten selv i motsjø.

Fin plass for sjøkart foran rattet – denne plassen er også fin for evt. bærbar PC med sjøkart – har vel omtrent aldri hatt sprut fra baugen og over PCen. Skyveluken over inngangen til forkabinen er også fin for plassering av sjøkart.

Dette er jo ingen stor snekke, men jeg synes det er romslig uteplass – det er dog greit med en ekstra sitteplass/stol ved siden av kokeplassen for den som skal betjene kokeplater og skap når man spiser.

Klosettrommet har grei høyde, men det er nok litt trangt, spesielt nå man skal bruke klosettpapir.

Har isolert hele motorrommet på nytt med nye isolasjonmatter – den originale isolasjonen i motorrommet var dårlig.

Har tre batterier – et start og to forbruk – syntes at jeg hadde noe dårlig strømkapasitet i starten. Skyldtes muligens noe dårlig laderegulator. Skiftet laderegulator (til Ladac) – har hatt god strømkapasitet etter dette.

Litt ”lurvete” elektrisk opplegg – alt elektrisk var muligens ikke originalt. Brukte Toms Bil og Båt til å rydde opp i det elektriske opplegget samtidig som han montere laderegulator, landstrøm og lader – meget fornøyd med den jobben han gjorde.

Hadde originalpropell fra 1986 på båten – var litt misfornøyd med ”frasparket” – skiftet til ny og bedre propell – marsjer nå greit i 11 – 12 knop (GPS-målt).

Båten er litt følsom for skjev belastning (det er muligens alle snekker/båter).

Båten er nok også litt følsom for sidevind (er nok noe vindfang i hardtopen) og strøm i vannet ved manøvrering i sakte fart. Jeg har imidlertid baugpropell og dette er dermed ikke noe problem.

Har ellers gjort en del forbedringer, synes jeg, av mange detaljer, men dette har ikke vært omfattende arbeider.

Kan for øvrig nevne at Joda har planlagt å starte opp en viss produksjon av denne snekketypen – de hadde en helt ny båt på båtmessa (Sjøen for alle). Så vidt jeg kunne se, var den ganske identisk med min båt, men de hadde laget et større klosettrom (rene ”ballsalen” etter min vurdering)- hadde nå plassert garderobeskapet foran klosettrommet (det ligger bak klosettrommet på min båt). Toppen av garderobeskapet var her en hendig plass for TV e.l.

Er en fornøyd Joda- eier. Ta gjerne kontakt dersom du har noen flere spørsmål.

 

Jeg vil nok også anta at 60 hk er litt lite. Imidlertid vil jeg angi at prisen for en slik bør ligge mellom 250.000 til 280.000 for modeller 1980/83 Det ligger en på Finn med 130 hk motor med prisforlangende kr. 290.000,- (1983-mod) det synes jeg virker rimelig (kanskje meget rimelig dersom båten er i normalt god stand

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Den jeg så på ble det forlangt 260000 for. Maskinen hadde 2000 timer på baken, noe som ikke skulle være all verden for en solid Sabb rekkesekser som det bare er tatt ut 60 hk av. Den så absolutt ikke ut til å være 24 år gammel. Hva er marsjfart med denne motoren? 8-9 knop??

Selger påstod toppfart på 13 knop , noe jeg stillte meg tvilende til, men han argumenterte med høyt dreiemoment på denne 6 sylindrede motoren. Ka dokke mein? :confused:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Den jeg så på ble det forlangt 260000 for. Maskinen hadde 2000 timer på baken, noe som ikke skulle være all verden for en solid Sabb rekkesekser som det bare er tatt ut 60 hk av. Den så absolutt ikke ut til å være 24 år gammel. Hva er marsjfart med denne motoren? 8-9 knop??

Selger påstod toppfart på 13 knop , noe jeg stillte meg tvilende til, men han argumenterte med høyt dreiemoment på denne 6 sylindrede motoren. Ka dokke mein? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det den som står hos Scand du ser på? Sikkert ikke så mange av disse med 60 hk motor. Ville vært forsiktig med å kjøpe en slik båt med så liten motor. Husk, det kommer alltid et tidspunkt du skal selge på og da blir det ofte vanskelig med liten motor... men det viste du sikker! Lykke til, flott båt uansett!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Den jeg så på ble det forlangt 260000 for.

 

Hva er marsjfart med denne motoren? 8-9 knop??

Selger påstod toppfart på 13 knop .......

Prisen er kanskje ikke så gal,............ :confused:

 

At du skal få en toppfart på 13 kn med den motoren, det tviler jeg på. Når vår TC-versjon er ferielastet, så klarer jeg å oppnå max 12-13 kn med VP TAMD 30 på 105 hk. Klarer nok i overkant av 13 med mindre last. Husker ikke i akkurat hvordan farten er på marsj som vel ligger etpar hundre omdr. under max. Rundt 11 kanskje. Men den mest behagelige farten for oss med tanke på støy osv, er rundt 8 - 9 kn.

 

Som det er nevnt tidligere, så skal du nok selge båten en gang. Da vil du nok kanskje oppdage at en båt som kan virke undermotorisert, sannsynligvis vil være mer tungsolgt. Men her spiller jo prisen inn. Kjøper du rimelig, så kan du jo selge rimelig. Men hva som er rimelig her, det vet jeg ærlig talt ikke. Er usikker på forskjellen i pris på Family og TC, og er usikker på hvordan motoren spiller inn på prisen i dette tilfellet.

 

Så dette ble du vel ikke så klok av :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...