Jump to content

9.9 totakter - vekt, siste år de ble solgt og anbefalinger


SVG Seiler

Recommended Posts

Jeg har oppgradert min jolle til en 290 alu rib og vurderer ny motor. Har idag en Mercury 6hk som sikker fungerer bra med 2 ombord men ikke med hele familien. Kunne derfor tenke meg en av de to takterene 9.9 som kan oppgraderes til 15hk pga. vekt. Hvor mye veier disse motorene? Min 6hk veier 26 kg og en ny Mercury 9.9 veier 38 kg.

 

Er det noen som har gode og/eller dårlige erfaringer med totaktere - hva skal jeg se etter i bruktmarkedet og når ble de sist solgt (vil ha så ny som mulig)?

 

Er det andre merker enn Yamaha, Mercury; Johnson som er aktuelle?

Link to post
Share on other sites

Hei!Ser du er i samme retning som mange andre.Jollegutta,Båtsportgjengen,Speedboatgjengen osv.Det er ganske klart at bruktmarkedet begrenser seg og går fort tomt.Når det gjelder vekt er vel Yamaha gunstig med sine 37 kg.De andre hakk i hel.Flere av disse klarer 13-14hk med et forgasser kit.Yammen vistnok 13.8hk.Videre tuning av denne varierer.Mener de mest lykkede er på ca 18hk.Og er fortsatt lettstartet. :smiley: Det ultimate her er nok en Tohatsu 18hk.Den er en suveren vinner på vekt/hk forrhold med kun noen få kg. ekstra.Kan strigles lett og rimelig til midt på 20 tallet.Meget sjelden på markedet. Har vel sett en til salgs på ti år :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei Mercury Viking 10 er en lett 10 hester som bare veier 35 kg og kan oppgraderes til 15 ved å fjerne en strupeplate bak forgasser hvis jeg ikke tar feil, denne motoren er den samme motoren som Mariner Viking.

Johnson GT 10 er også en bra motor som du kan oppgradere til 15 hester ved å fjerne strupeplaen mellom forgasser og innsug. Denne motoren veier kun 34 kg.

Lykke til med jakten :smiley:

 

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tradisjonelle 2T motorer er ikke tillatt solgt i EU etter 2007(gjelder ikke motorer som var på lager hos importør/forhandler) etter en viss dato. Å finne en ny motor på

markedet er nok vanskelig uansett land. Yamaha sin 4T motor på 9,9 hk veier kun 40 kg, den er jo ikke mer enn 3-4 kg tyngre en en gammel 2T,

Jeg tror mange hyper opp denne vektforskjellen, det er bare å innse fakta, den gamle 2T motoren er historie,dei nye 4T motorene er etter vært blitt

lettere og kjappere så i dag er ikke forskjellen stor.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde gått for mercury viking, disse er lette 34-35 kg og er spreke.

 

En ting man etter min erfaring bør sjekke ved kjøp av brukt viking er hvordan giroljen er, undervannshus er en kjent ting som ryker på disse om man ikke skiftet girolje hvert år. En annen ting man kan spørre om er om CDI boks har vært skiftet noen gang, for disse pleier også å ryke på disse motorene etterhvert.

 

Jeg ville også spurt hvilke oljeblanding de har kjørt motoren med, sier de 1% hadde jeg lett videre. Produsentene sier at 1% går greit, og det gjør forsåvidt det, men kjører man på 2% har man motoren lenger, har akurat overhalt en yamaha v-max som var kjørt med 1% olje fra ny, der måtte nå 3 veivlager, tetning på veiva, 1 stempel, 1 stempelstang, stempelfjærer og rådelager byttes, skal man gjøre dette på verksted koster det en del båtlapper.

 

Yamaha er jo kjent for god kvalitet, men av 9,9 vil jeg si at fra 96 og nyere er de ganske oppskrytt, veiv overhalinger er ikke en uvanlig ting på disse er.

 

Men, det er bare min erfaring, og det er sikkert mange andre med andre erfaringer her :)

Link to post
Share on other sites

Yamaha sin 4T motor på 9,9 hk veier kun 40 kg, den er jo ikke mer enn 3-4 kg tyngre en en gammel 2T,...

Vel... 40 kg er vel 5 kg mer enn Mercury 15 Hk (og 10 Hk som ble kalt Viking og er samme motor men med en "plombe"/strypeplate som er enkel å fjerne) og 5 kg ekstra opp fra 35 kg synes jeg for min del absolutt betyr noe. Det hadde heller vært ønskelig med enda litt mindre enn 35 kg :yesnod:

 

 

Tohatsu 9,8 hk veier 26 kg.

Ja, men dette er samme motoren som Tohatsu 6 Hk og 8 Hk og kan ikke på en enkel måte gjøres om til 15 Hk

 

 

Hadde gått for mercury viking, disse er lette 34-35 kg og er spreke.

Enig :yesnod::thumbsup: ...men så var det å få tak i en brukbar brukt en da...

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mariner(mercury) viking 99 mod. Kvikk fin motor. Med et praktisk bærehåndtak. Den tomgangsskruen forran har en tendens til å bli slitt så tomgangen gikk ned under kjøring...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Glem Johnson / Evinrude 9,9/10hk hvis du skal ha en 15hk.

 

I en test fra begynnelse av 80-tallet ble en 15hk Johnson målt til ca 11,4hk

 

I samme test ble en 9,9hk suzuki målt til omkring 14hk.

 

Disse Johnson/Evinrude har ikke blitt radikalt forandret siden og da tenker jeg på ccm.

 

Suzuki 9,9hk er også ett alternativ, med ny 15hk forgasser, men den koster riktignok ca 3.000,- kr i utsalgspris.

Jeg fikk fatt i en ny 15hk forgasser til 800,- kr og ja det ble en stor forskjell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...