Jump to content

TERMOSTAT. hvor mange grader? Diesel 125 HK.


D5LA

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Ford 2725E, 6,2 L. Diesel, 125 HK. Har en liten sjekk på motoren og etter leverandørs anbefaling bør det byttes termostat etter 2700 timer. Det var montert to termostater, den ene på 71 den andre på 82 grader. Hos Ford som hadde data over motoren ble det oppgitt at dette var en industri/marine motor som skal ha termostater på 71 grader. (Hvorfor det ståt to stk. der er jeg ikke kjent med). For meg høres dette lite ut da ideell frobrenningstemp. blir omtalt ved ca. 95 grader. På den annen side er det et faktum at saltvann krystalliserer seg ved høye temperaturer. Dette medfører muligens at det blir avleiringer i saltvannskretsen. Har du komentarer vedr. dette, la oss høre fra deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg økte fra originalt 70grader til 80 på MD21, dette primært fordi defroster og bereder da fungerer mye bedre.

Dette er 15 år siden og motoren lever enda....

 

BTW: Hva er poenget med å ha termostater med forskjellig temperatur?

Antar at den du har på 82grader øker kjølekapasiteten ved høye belastninger.

Men hvorfor ikke like gjerne montere to 82 graders termostater??

Link to post
Share on other sites

Er motoren sjøvannskjølt skal den ha en lavere temperatur enn om den er ferskvannskjølt. Jeg skjønner ikke helt hvordan en termostat på 82 grader skulle øke kjølekapasiteten. Sier produsenten 71 grader ser jeg ingen grunn til å endre på dette, under forutsetning at motoren fungerer bra.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Dette medfører muligens at det blir avleiringer i saltvannskretsen.  Har du komentarer vedr. dette, la oss høre fra deg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har aldri hørt at dette kan være noe problem. Sjøvannet i en ferskvannskjølt motor ligger langt under temperaturen i selve motoren.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan en termostat på 82 grader skulle øke kjølekapasiteten.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Antar at 82 termostaten åpner et parallelt løp til varmeveksleren.

Men hvorfor?

Tåler motoren å gå på 82 grader ved max belasting burde det ikke være noe problem å kjøre på samme temperatur ved lav belasting....

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt samme systemet på min 2704. Termostater med to verdier, den ene til normak belastning og neste til "full pinne" da disse motorene er beregnet for dette,..,. ref. fagfolk.

 

Da dette dobbelthuset, org. fra Ford var mye tæret byttet jeg til et singel som er påstemplet 79 gr. C.

Skal tempen opp i denne verdien må motoren kjøres hard.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke bort fra at min motor originalt kan ha hatt et to-trinn system. Da er muligens den ene termostaten skifta da fast varmeanlegg ble kobla til motoren en gang i tiden. Dette gir så mye kjøling at motoren er håpløs å få varm på tomgang. Finner ikke noe i det lille jeg har av lektyre om motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke bort fra at min motor originalt kan ha hatt et to-trinn system. Da er muligens den ene termostaten skifta da fast varmeanlegg ble kobla til motoren en gang i tiden. Dette gir så mye kjøling at motoren er håpløs å få varm på tomgang. Finner ikke noe i det lille jeg har av lektyre om motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

Dobble termostat har intet med ekstern tapping av varme å gjøre, disse motorene som ofte betegnes som en "steinknuser" med tilhørende støynivå... med rett stell, evigvarende motorere. Disse er konstrueret for max belastning, men som med alle motorer vil dieselforbruket synke betrakteligt ved å redusere pådraget litt

Så snart du senker belastningen på denne motoren vil tempen synke til 60 gr.C. Ved tomgangskjøring vil du ikke få opp tempen. mere enn max 40 gr.C..Dette har årsak i måten kjølesystemet er konstruert på, har fåttt tips om at dette kan modifiseres, men prisen på dette ikke står i forhold til gevinsen.

 

Kan også nevne at noen av 2700 serien ble utrustet med 250 hk. uten termostat....................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei Jeg legger inn et svar på dette.

Jeg har en tilsvarende motor som jeg ennå ikke har marinisert.

Termostaten på 74 grader er en bypass termostat. Dvs at denne åpner slik at vannet kan sirkulere utenom kjøleren når tmperaturen er lavere enn 74 grader.

 

Den andre termostaten på 82 grader åpner når motoren har nådd arbeids temperatur. da slippes vannet ut i kjøleren, ved denne temperaturen vil bypass termostaten være 100% lukket.

 

Ford motorene har normalt et overdimensjonert kjøleststem og med denne løsningen vil du alltid ha god sirkulasjon i motoren, selv om den belastes lite og hoved termostaten er nesten lukket. Man unngår "hotspots".

 

Du vil også oppleve at motoren vil bli raskere oppvarmet ved start.

 

MVH

 

Maja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...