Jump to content

Skibsplast sportsmann hopper veldig


GlennIversen

Recommended Posts

Har en eldre skibsplast sportsmann 13 fot som hopper veldig på vannet, den vil ikke ligge rett og bare hopper opp og ned med baugen.

Det sitter en 50hk 2t på skuta og har testet å tilte motor helt inn uten at det hjalp.

Vil det hjelpe med SMART-TABS eller er det bare bortkastet penger?

Og hva er forskjellen på disse og disse bortsett fra str?

Hvem burde jeg bruke

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Hei.Dette problemet er ganske vanlig.Løses enkelt ved å bruke en cuppet prop. som vil løfte baugen mye bedre.Da kan du også løfte motoren opp på speilet.Du bør ha kavitasjonsplaten over vann dog maks. 5cm over. Dette med tanke på brukervennlighet.Til sist kan du med fordel flytte motor ut fra speilet.For eks. sette imellom en 5cm finerplate som boltes i de gamle hullene og la den stikke opp over den gamle høyden.Denne (settback)gir bedre bæring i baugen.

Begynn med proppen og test trinn for trinn.Du finjusterer med å flytte tank og batteri.Helt bak først.Dette er kjempegøy og du merker farten øker :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sportsmann er stutt i skroget samt litt konveks i linjene. Dette gjør at da kan hoppe/jage med baugen uansett motor man har på.

 

Flaps/smart tabs vil hjelpe. En kamerat hadde gode erfaringer med en såkalt "doel-fin" plate som settes på kavitasjonsplata.

 

Cuppa propell, setback, heving av motor har lite for seg på denne båten

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Det blir bestilt smart-tabs selvjusterende, men skal jeg da bestille etter båten eller motorens størelse?

Ser på maritim at de har tabs for båter 13-15fot men motorstørelse opp til 40 hk, også har de for båter opp til 17fot og motoreffekt 40-80hk

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

En litt uvitenskapelig metode jeg har brukt med hell på Skipsplast 550HT for noen år siden;

Legg en vannkanne (så stor som mulig) i ankerbrønn, eller så lang frem i baugen som mulig.

Det demper hoppingen merkbart, samtidig vil du nok miste noe fart, men med den motoren er vel ikke toppfarten problemet.

 

Ellers ville jeg forsøkt å heve motoren på akterspeilet. Da vil du redusere kraft x arm, så propellkreftene virker mere gjennom båtens tyngdepunkt og derved mere krefter i fartsretning, og ikke så mye krefter til å heve baugen. Forsøk deg frem ved å heve med en cm ad gangen.

Teorien sier at du da også får bedre svingegenskaper.

 

Tilting kan av og til virke mot sin hensikt, enten ved at baugen presses kunstig opp eller dukkes for mye ned i sjøen og spretter opp igjen, noe alla steinsprett.

 

Hvis ingenting virker, ville jeg ringt til Skibsplast og spurt. Du kan være sikker på at de har testet overmotorisering nøye, bla annet også for å bestemme maks anbefalt motorstyrke (!)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

En annen ting du kan teste neste gang du tar båten på land.

Legg ett rettholdt på bunnen den siste meteren, og sjekk at bunnen er helt plan. Er du uheldig har du en glippe på noen millimeter hvor bunnplatene buler innover. Da har du en såkalt "hook" i bunnen, og du vil få denne hoppingen. Hele bunnen virker da som en nedvinklet trimplan som presser baugen ned. Motoren presser baugen opp igjen og så har du det gående. Er den siste meteren av skroget som er kritisk her. Dersom du har en hook, er det bare å snu båten rundt, sparkle opp og slipe det helt plant igjen.

 

Du skriver du har en 50hk på. Det er vel en langstammet motor. Har du riktig høyde på motor og akterspeil? Hvis du bruker en langstammet motor på båt/akterspeil som skal ha kortstammet, får du mye rare påvirkninger hvis motor står for lavt. Antiventilasjonsplata skal stå i flukt med bunnen på båten som ett utgangspunkt. Er båten veldig flatbunnet kan den gjerne stå inntil 1" lavere for ikke å trekke ned luft.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting du kan teste neste gang du tar båten på land.

Legg ett rettholdt på bunnen den siste meteren, og sjekk at bunnen er helt plan. Er du uheldig har du en glippe på noen millimeter hvor bunnplatene buler innover. Da har du en såkalt "hook" i bunnen, og du vil få denne hoppingen. Hele bunnen virker da som en nedvinklet trimplan som presser baugen ned. Motoren presser baugen opp igjen og så har du det gående. Er den siste meteren av skroget som er kritisk her. Dersom du har en hook, er det bare å snu båten rundt, sparkle opp og slipe det helt plant igjen.

 

God ide å sjekke dette, men tror heller at disse båtene kan finne på å bule utover , dvs en "rocker" , som gjør at baugen løfter seg og så faller ned igjen.

 

 

Også godt poeng ang sjekk av stammelengde, disse ble lagd for kort stamme. Kamerater som har prøvd disse med lang stamme melder ikke om hopping, men at båten kan oppføre seg underlig v/ svinging i fart.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode innspill, båten står på henger igjen nå i påvente av pakken med smrt-tabsene, så jeg skal sjekke opp skroget om det er buet som beskrevet.

Akterspeilet er forsterket og bygget opp 5" for bruk av langstammet motor, så kavitasjonsplata ligger i flukt med laveste punktet på kjølen, så feilen ligger nok trolig ikke her, så vi får se når smart-tabsene kommer i posten og jeg får reist ut til båten i helgen, da skal jeg også sjekke skrogets fasong.

 

Kom gjerne med flere fine innspill, vurderer også slike "delfin-finner" som skrus fast på kavitasjonsplata, om jeg taper en knop eller to med alt dette spiller ingen rolle da dette er en båt som ikke blir brukt til annet en fremkomst middel og kanskje en tur med ring eller vannski hvis ungene føler for det.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

vil tro smart tabsene løser problemet ditt.

 

Du kan også bytte aktuator dersom du ikke klarer å justere de inn til ønsket trykk med de medfølgende

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En annen ting du kan teste neste gang du tar båten på land.

Legg ett rettholdt på bunnen den siste meteren, og sjekk at bunnen er helt plan. Er du uheldig har du en glippe på noen millimeter hvor bunnplatene buler innover. Da har du en såkalt "hook" i bunnen, og du vil få denne hoppingen. Hele bunnen virker da som en nedvinklet trimplan som presser baugen ned. Motoren presser baugen opp igjen og så har du det gående. Er den siste meteren av skroget som er kritisk her. Dersom du har en hook, er det bare å snu båten rundt, sparkle opp og slipe det helt plant igjen.

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

kavitasjonsplata

 

Antiventilasjonsplata. Plata er ikke der for å stoppe kavitasjon, men for at propellen ikke skal trekke ned luft fra vannoverflaten som igjen gjør at propellen slipper vannet. Så det er en plate som skal stoppe ventilasjon, ikke kavitering (at vannet koker på propelloverflaten pga undertrykk). To forskjellige fenomener. Men mange sier feil, også "proffene"...

Hvis vi nå virkelig skal spikke flis... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...