Jump to content

Registrere båt over 15m i UK Ship Register, unngå D5LA krav?


steinartorsvik

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg planlegger en lengre seiltur i internasjonale farvann. Har planlagt å kjøpe en båt på rett over 15m.

 

Båten skal aldri seile i norske farvann og i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med å registrere lystbåter i "UK Ship Register – Registry of Shipping and Seamen (RSS)."

 

Slik jeg forstår det kan jeg registrere båten i PART I så lenge den eies av et foretak tilknyttet EEA (altså eks et enkeltpersonsforetak i Norge)

 

I følge RYA kan alle som innehar kompetansebeviset ICC seile UK registrerte båter på inntil 24 meters lengde.

 

Har noen erfaring / råd vedrørende dette? Er det en god plan? :)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en grei og relativt vanlig løsning med registrering i RSS for å unngå momskrav osv..

 

 

Verre er det vel med ICC, RYA kan ikkje utstede bevis til norske statsborgere. En norsk variant av ICC er vel på høring, men skal godt gjørest om dette blir klart i en fart.

 

 

Men D5L er vel kurant :yesnod:

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...