Jump to content

Tv på bærbar


sveno

Recommended Posts

Heisann

 

Har nettopp kjøpt ny bærbar pc (FS amilo M7400) og båt (Askeladden Beetle) og lurer derfor på om

noen her på baatplassen har prøvd :

 

1 Å bruke bærbar pc til å se TV med i båten ?

2 Hva tilleggsutstyr bortsett fra antenne trenger jeg ?(pc`har ikke inne bygget TV-kort)

3 Hvor får jeg kjøpt dette til en grei pris ?

 

Har tenkt å anskaffe en liten inverter til pc`n og mobil-lader etc ...

 

Noen som har tips om hva som er "noe å ha" til en grei pris?

 

 

 

Er takknemlig for alle erfaringer ang. pc/tv/inverter som dere vil dele med meg.

 

Mvh

Sveno

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Har nettopp kjøpt ny bærbar pc (FS amilo M7400) og båt (Askeladden Beetle) og lurer derfor på om

noen her på baatplassen har prøvd :

 

1    Å bruke bærbar pc til å se TV med i båten ?

2    Hva tilleggsutstyr bortsett fra antenne trenger jeg ?(pc`har ikke inne bygget TV-kort)

3    Hvor får jeg kjøpt dette til en grei pris ?

 

Har tenkt å anskaffe en liten inverter til pc`n og mobil-lader etc ...

 

Noen som har tips om hva som er "noe å ha" til en grei pris?

Er takknemlig for alle erfaringer ang. pc/tv/inverter som dere vil dele med meg.

 

Mvh

Sveno

<{POST_SNAPBACK}>

En del erfaringer til herværende medlemmer er gjerne nedfelt i tidligere tråder som du finner linker til i emneoversiktens TV-avdeling
Link to post
Share on other sites

Har tenkt å anskaffe en liten inverter til pc`n og mobil-lader etc ...

 

Noen som har tips om hva som er "noe å ha" til en grei pris?

Er takknemlig for alle erfaringer ang. pc/tv/inverter som dere vil dele med meg.

 

Mvh

Sveno

<{POST_SNAPBACK}>

Med mindre du trenger inverteren til andre ting, ville jeg heller satset på

en biladapter for 12VDC drift av LapTop'en.

Virkningsgraden med å lage vekselspenning, og så likerette den og droppe spenningen igjen

er heller dårlig. Går mye god batterikapasitet til spille da.

En ekstern TV tuner, med fjernkontroll tilkoplet USB porten burde bli bra.

Og en dertil egnet god utendørsantenne. Har samme planer som deg til våren.

Ønsker oss begge lykke til.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan tror du de lager feks 19v av 12v?  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget er vel at det gjøres 2 ganger med inverter - først opp til 230V og så ned til 19V igjen. I tillegg foregår det ved 50 hertz noe som ofte medfører dårligerer virkningsgrad og/heller større vekt (men sistnevnte spiller vel neppe noe rolle).

 

Og jeg for min del setter pris på at jeg unngår 230V i et maritimt, fuktig miljø og mindre ledningsspagetti

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det meste er for USB2.

 

Min erfaring med å kjøre USB2 enheter på vanlig USB begrenser seg til en ekstern Harddisk, og DET gikk ulidelig tregt :headbang:

 

Så jeg undres : Har noen erfaring med å kjøre USB2 TV kort på en Pc med kun vanlig gameldags USB ??

 

Finnes det egnede rene USB TV kort?

 

Finnes det evt egnede PCMCIA TV kort for bærbare Pc'er?

 

OG OBS til dere som kanskje har en eldre PC i båten og vurderer dette : Det er altså forskjell på USB og USB2 (Selv om jeg altså undres på hvilket utslag det har i denne sammenheng).

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

...OG OBS til dere som kanskje har en eldre PC i båten og vurderer dette : Det er altså forskjell på USB og USB2...

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig, og i fall noen skulle lure på hva som er best, så er det altså USB2.0 som er nyest og raskest. Og da vesentlig raskere! Opprinnelig spørsmålsstiller sier han har kjøpt NY bærbar PC, og da tror jeg trygt han kan regne med at USB-portene på denne er av 2.0-typen.

 

Har forøvrig ingen er faring med slike USB/TV-adaptere selv, men om du er usikker på hvordan det fungerer (og om det er godt nok for deg), så foreslår jeg kanskje Elkjøp. Der har du jo 30 dager åpent kjøp, så om det ikke fungerer som du ønsker så er det jo bare å returnere. (Riktignok noe dyrere enn den rimeligste fra Komplett - se link tidligere i denne tråden).

 

Her er en link til Elkjøps produkt:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

 

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det meste er for USB2. 

 

Min erfaring med å kjøre USB2 enheter på vanlig USB begrenser seg til en ekstern Harddisk, og DET gikk ulidelig tregt :headbang:

 

Så jeg undres : Har noen erfaring med å kjøre USB2 TV kort på en Pc med kun vanlig gameldags USB ??

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg ikke går i det hele tatt. I jobben min jobber jeg endel med visning av videosignaler på bærbar PC og dette virker definitivt ikke på USB ( 1). Vi bruker en terratec USB 2 enehet, og en enkel programvare, dette fungerer meget bra. Du bør imidlertid ha: Bra med minne, CPU kraft tilsv pentium 4 1,5 Ghz eller bedre, EGET VGA KORT også på bærbar, Win XP med sp 1 og DirectX9,0a eller nyere. Vi har også dårlig erfaring med bruk av PCMCIA USB2 kort.

 

Finnes det egnede rene USB TV kort?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, om mulig test de først i reelle omgivelser.

 

Finnes det evt egnede PCMCIA TV kort for bærbare Pc'er?

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert - det samme gjelder ; om mulig test i reelle (les i båten) omgivelser

 

OG OBS til dere som kanskje har en eldre PC i båten og vurderer dette : Det er altså forskjell på USB og USB2 (Selv om jeg altså undres på hvilket utslag det har i denne sammenheng).

<{POST_SNAPBACK}>

USB - teoretisk sett ca 40 ganger lavere overføringskapasitet i forhold til USB2 Tenk deg at USB en kan tankle å vise et bilde i sekundet = lysbilder, USB2 kan vise 40 bilder i sekundet = levende bilder. USB2 kom som en videreutvikling av USB. USB2 skal teoretisk sett være omtrent så rask som FireWire. Dette er selvfølgelig teoretiske verdier, men det gir deg en viss idé om forskjellene.

Søk på nettet om du trenger mer info.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en slik USB TV-tuner til en kompis, nemlig denne.

 

Fungerer helt flott, lett å koble til og lett å bruke. Det medfølger fjernkontroll.

 

Jeg er litt usikker på hvor god følsomhet denne tuneren har, det er mulig at vi ikke hadde særlig god antenne sist vi var på båttur. Dessuten så ser jeg at den har gått opp 200,- kr de siste ukene, så det er fristende å forsøke ett av billig alternativene neste gang, se her.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "PixelView" model No: PV-NT 1004+ som jeg kobler til USB på laptoppen. Begge deler er 2-3 år gamle. Erfaringene er litt delte. Hjemme hvor jeg kan koble til kabelantenne virker dette godt, men i båten, hvor jeg bruker den medfølgende antennen, får jeg nesten ikke inn noe som helst. Muligens det ville vært bedere med en skikkelig antenne.

 

Hilsen Terje seilende med "Hiatus"

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en eksternt USB tuner av merket Hauppage kjøpt på komplett.no for 1500,- i båten, koblet til en liten rund båtantenne som henger i toppen av masta.. Det fungerer perfekt. Vet ikke om det er USB 1 eller 2, men jeg har ingen forstyrrelser på bildet selv om signalet går gjennom en USB hub der ekstern harddisk, DVD brenner og gps er tilkoblet. Bildet har litt snø men det har man på en vanlig tv også når det brukes en liten båtantenne.

 

Det går mye strøm når man bruker inverter....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...